Usein kysytyt kysymykset SOTE-käyttöliittymä

HUOMIOITAVAA: Kanta Ekstranet -palveluun kirjautumistapa vaihtunut Suomi.fi-tunnistukseen.

1. Käyttöliittymään kirjautuminen Suomi.fi-tunnistuksella

1.1. Miten käyttöliittymään kirjaudutaan?

Kanta Ekstranet -sivustolta Suomi.fi-tunnistuksella: 

Onnistuneen kirjautumisen jälkeen klikataan valintapalkkia "SOTE-organisaatiorekisterin ylläpitokäyttöliittymä"

Kuva Kanta ekstranet sivusta

Tämän jälkeen avautuvan ohjeistussivun alalaidasta klikataan painiketta  ”Siirry käyttöliittymään”
Kuva ohjeistussivusta

1.2. Mitä on Suomi.fi-tunnistus?

Suomi.fi-tunnistus on julkishallinnon asiointipalveluiden yhteinen tunnistuspalvelu, joka mahdollistaa tunnistautumisen pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, varmennekortilla tai EIDAS-tunnistusvälineellä.

1.3. Tuleeko käyttäjällä olla oikeudet johonkin tiettyyn Kelan Kanta.fi rooliin?

Suomi.fi-tunnistuksessa hyödynnetään valtuuksia. Valtuus ”Sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen käyttöönotto” oikeuttaa asiointiin Kanta ekstranetin kautta,  mukaan lukien SOTE-organisaatiorekisterin ylläpitokäyttöliittymään kirjautumisen.

1.4. Mistä löydän tarkempaa tietoa Suomi.fi-tunnistuksesta?

Tietoa tunnistuksesta (Suomi.fi) 

Kanta Ekstranet (kanta.fi) 

2. Tuetut Internet-selaimet ja niiden asetukset

2.1.  Mitä Internet-selaimia käyttöliittymä tukee?

Internet Explorer, Mozilla Firefox ja Google Chrome -selaimia (suosituksena uusimmat versiot). Mikäli Internet-selain ei ohjaa palveluun oikein, suositellaan tietoturvasyistä selaimen päivittämistä uusimpaan versioon.

2.2. Mitä selainasetuksia edellytetään?

Selainasetuksissa on mahdollistettava evästeiden käyttö. Lisäksi selaimen on tuettava joko TLS 1.1 tai 1.2 protokollaa.

3. Yleisimmät virheilmoitukset ja -tilanteet

3.1.  ”Koodi kuuluu alihierarkiaan, jota sinulla ei ole oikeutta muokata.”

Tämä virheilmoitus tulee jos yritetään lisätä organisaatioyksikköä virheelliselle hierarkiatasolle, tai tieto ylemmästä yksiköstä (OID) puuttuu.

Ohessa käytännön esimerkki. Uutta yksikköä lisättäessä kenttä Ylempi yksikkö on tyhjänä, jolloin käyttöliittymä antaa virheilmoituksen. Oheisessa kuvassa kehyksissä näkyvän rivin lopussa on kaksi pientä kuvaketta, kuvaruutu ja pyyhekumi. Pyyhekumi-kuvake tyhjentää kentän. Kuvaruutu-kuvakkeesta taas voi käydä lisäämässä ylemmän yksikön OID:n. Vastaavalla tavalla, jos uusia yksiköitä lisätään käyttöliittymässä Excel-lataustiedostolla, ei ylempi yksikkö (Parent Id) -sarake saa olla tyhjänä.

Kuva tilanteesta, jossa ylempi yksikkö kenttä on tyhjänä