Respekt för klientens anonymitet

Klientens möjlighet att svara anonymt ska respekteras. För många klienter är det viktigt att de kan svara konfidentiellt och så att de inte kan identifieras. Många klienter oroar sig också för att svaret kan påverka den service de får.

Det säkraste sättet att svara anonymt är att klienten svarar direkt på den elektroniska enkäten. Då returneras svaret direkt till THL.

Om pappersenkäter skrivs ut åt klienterna, ansvarar verksamhetsenheten för att registrera dem i den elektroniska enkäten. Då är det också bra om personalen sinsemellan kommer överens om god praxis för returnering och registrering av svaren i pappersform.

  • Klientens personuppgifter ska inte antecknas på pappersenkäten. Klienten ska ha möjlighet att returnera enkäten i pappersform så att klientens personuppgifter inte finns antecknade på den. Vi rekommenderar att man reserverar returkuvert förpappersenkäter.
  • Kom överens om den instans eller person som klienten ska returnera pappersenkäten till och anteckna det i den svarsanvisning som klienten får. Om detta inte har fastställts, kan svaret hamna i händerna på personer för vilka det inte är ändamålsenligt att se klientens svar.
  • Vi rekommenderar att klienternas pappersenkäter förvaras i ett låst skåp tills de har registrerats i den elektroniska enkäten. Därefter rekommenderar vi att svaren förstörs (t.ex. dokumentförstörare eller förstöring av dataskyddat papper).