Berätta om din service – Nationell uppföljning av klientnöjdheten inom äldreomsorgen

Projektperiod:

1.9.2021–

Organisationsenhet:

Enheten Forskning om välfärdsstaten och reformer

På andra webbplatser:

äldre kvinna

Aktuellt

Nationell uppföljning av klientnöjdheten inom äldreomsorgen eller enkäten Berätta om din service genomfördes 10 januari–27 mars 2024 inom hemvården och serviceboende med heldygnsomsorg i hela Fastlandsfinland. Tack till alla deltagare!

Resultaten av enkäten publiceras hösten 2024. Innan dess får serviceproducenterna och verksamhetsenheterna en sammanfattning av sina egna resultat.

Mål och genomförande

Den nationella uppföljningen av klientnöjdheten ingår i reformen av äldreomsorgslagen. THL genomför en nationell enkät vartannat år från och med 2024. Verksamhetsenheterna inom äldreomsorgen är skyldiga att se till att deras klienter har möjlighet att besvara klientenkäten Berätta om din service. I lagstadgade datainsamlingen ingår alla äldre klienter som omfattas av regelbunden hemvård och långvarigt serviceboende med heldygnsomsorg (Äldreomsorgslagen 980/2012, 24 a §). Med hjälp av enkäten utreds klienternas erfarenheter av servicens kvalitet samt om den motsvarar klienternas behov.
 
Målet med enkäten Berätta om din service är att

  • följa upp kvaliteten på äldreomsorgen ur klientnöjdhetens perspektiv.
  • producera jämförelsedata om klientnöjdheten inom äldreomsorgen på nationell, regional och verksamhetsenhetsspecifik nivå. Resultaten rapporteras i en rapporteringstjänst som är tillgänglig för alla.
  • producera information om klientnöjdhet som stöd för den kunskapsbaserade ledningen inom välfärdsområdena, serviceproducenterna och verksamhetsenheterna. Serviceproducenterna och verksamhetsenheterna får tillgång till resultaten som gäller den egna servicen och som stöd för sitt utvecklingsarbete.
  • stödja det nationella beslutsfattandet genom informationen om klientnöjdhet.

THL skickar anvisningar och material till verkamsamhetsenheter inom hemvården och långvarigt serviceboende med heldygnsomsorg. Klienter får enkäten från sin egen enheten. Både elektronisk och pappersenkäter användas i datainsamlingen. Klienterna kan besvara enkäten antingen på egen hand eller med hjälp. Det är frivilligt för klienter att delta i enkäten.

Våren 2022 genomförde THL den nationella pilotenkäten av klientnöjdheten inom äldreomsorgen. Nästan 42 000 klienter svarade på enkäten.

Kontaktuppgifter

Sari Kehusmaa
ledande expert 
tel. 029 524 7914

Suvi Leppäaho
projektkoordinator
tel. 029 524 7423

Pauliina Havakka
specialforskare
tel. 029 524 8034
e-post: kerropalvelustasi(a)thl.fi och fö[email protected]