Elektronisk enkät och pappersenkät

Elektronisk enkät och pappersenkätTHL levererar alla datainsamlingsmaterial till verksamhetsenheterna elektroniskt. Verksamhetsenheten kan välja om

  1. klienterna och/eller deras assistenter endast ska svara elektroniskt eller
  2. om klienterna och/eller deras assistenter ges möjlighet att välja mellan att svara på papper och elektroniskt

Den elektroniska enkäten är öppen 10.1.–27.3.2024. Därefter stängs den elektroniska enkäten och svaren kan inte längre registreras. Om verksamhetsenheten samlar in svar på pappersblanketter bör enheten ta i beaktande den tid som behövs för att returnera och spara svaren så att svaren hinner registreras innan den elektroniska enkäten stänger.

Elektronisk enkät

Inloggningskoderna för den elektroniska enkäten är verksamhetsenhetsspecifika. De skickas per e-post till enheternas kontaktpersoner.

  • Vi rekommenderar att man frågar närstående till så många klienter som möjligt om hjälp med att besvara den elektroniskt.
  • De elektroniska svaren returneras direkt till THL.

Pappersenkät

Vid sidan av den elektroniska enkäten har det gjorts enkäter som verksamhetsenheterna kan skriva ut för klienternas bruk. THL skickar inte material för datainsamling i pappersform till enheterna.

  • Enkäter som skrivs ut på papper har publicerats i december 2023 på addressen:
    Genomförandet av datainsamlingen
  • Verksamhetsenheten ansvarar för att registreringen av svaren i pappersform i den elektroniska enkäten. Svaren kan sparas till exempel inom serviceproducenten. Då ska man dock se till att klientsvaren sparas med varje verksamhetsenhets egna inloggningskoder.
  • Också till de enkäter som har skrivat ut måste bifoga inloggningskoder till den elektroniska enkäten. Alla klienter måste ha möjlighet att själv eller tillsammans med sin assistent svara på den elektroniska enkäten, så att svaret returnerar direkt till THL.
  • Pappersenkäter kan inte returneras till THL.

Alternativ 1: Klienterna besvarar den elektroniska enkäten

  1. Ge klienterna de nödvändiga verksamhetsenhetsspecifika inloggningskoderna för den elektroniska enkäten. Vid behov kan ni ge klienterna anvisningar om hur den elektroniska enkäten till vilken ni har bifogat inloggningskoderna ska besvaras.
  2. Se till att klienterna vid behov får hjälp av en närstående eller assistent med att svara.
  3. Klienterna besvarar den elektroniska enkäten och svaren returneras direkt till THL.

Alternativ 2: Klienterna kan välja om de besvarar den elektroniska enkäten eller pappersenkäten

  1. Anteckna de verksamhetsenhetsspecifika inloggningskoderna som behövs för den elektroniska enkäten på den avsedda platsen i enkäten. Skriv ut enkäterna till klienterna.
  2. Ge klienterna en pappersenkät och anvisningar om hur man besvarar en pappersenkät och elektronisk enkät.
  3. Se till att klienterna vid behov får hjälp av en närstående eller assistent för att svara.
  4. En del av klienterna besvarar den elektroniska enkäten och svaren returneras direkt till THL.
  5. En del av klienterna returnerar enkäten i pappersform till den instans som ni har angett i anvisningen. Verksamhetsenheten ansvarar för att svaren i pappersform behandlas på behörigt sätt (t.ex. utan personuppgifter) och sparas i den elektroniska enkäten.
  6. Till slut har alla svar registrerats i den elektroniska enkäten.