Den nya handboken stöder samarbetet i informationshantering mellan anordnare och producenter av socialvård
Handboken om samarbete i informationshantering inom socialvården ger välfärdsområdena verktyg för instruktioner till privata tjänsteproducenter.
Privata organisationer som producerar tjänster för välfärdsområdena är viktiga aktörer inom socialvården och de producerar också en betydande mängd klienthandlingar. Hur levereras handlingarna till Klientdataarkivet för socialvården? Vilka uppgifter ska överlag produceras?
"Välfärdsområden har redan omfattande planer för anslutning till Kanta-tjänsterna inom socialvården. Nu är det dags att ge instruktioner till tjänsteproducenterna i området så att klientuppgifterna kan röra sig smidigt mellan aktörerna Och så att de kan användas av personalen inom socialvården", berättar Jaana Nissilä, chef på FPA för Kanta-tjänsternas serviceverksamhet.
Handboken är särskilt avsedd för ledare och utvecklare inom socialvården och informationshantering, som planerar en enhetlig informationshantering och dokumentation i välfärdsområdet. Det lönar sig också för tjänsteproducenterna att ta i bruk handboken, eftersom man också självständigt kan förbereda sig för samarbetet i informationshantering.
Handboken består av fyra uppgifter:
- Identifiera samarbetspartnernas skyldigheter
- Ge instruktioner för ibruktagande av Kanta-tjänsterna
- Ge instruktioner för enhetliga verksamhetssätt
- Kom överens om praxis för anteckning av klientuppgifter
"Man kommer igång genom att fundera över hur välfärdsområdet styr sin egen serviceproduktion", säger THL:s specialplanerare Ida-Lotta Sandström. Det lönar sig att använda samma anvisningar även när man ger instruktioner för service som produceras av andra. "Det är viktigt att till exempel besluta vilka klienthandlingar som är väsentliga med tanke på genomförandet av socialservicen", kommenterar Sandström.
Utvecklingen av handboken fortsätter
Handboken har utarbetats som expertarbete av Institutet för hälsa och välfärd och FPA:s Kanta-tjänster. Handboken uppdateras under 2024 till exempel enligt ändringar i lagstiftningen och erhållen respons.
Respons om innehållets omfattning och begriplighet önskas särskilt av välfärdsområdets utvecklare: är det något som saknas, finns det svårbegripliga avsnitt i handboken som ännu borde förklaras? I handboken sammanställs god praxis och förslag om dessa kan också lämnas på responsblanketten.
Gå till responsblanketten (webropol.fi).
Stöd för ibruktagande av Kanta-tjänsterna och strukturerad dokumentation
Handledningstimmar för privata och offentliga tillhandahållare av socialvårdstjänster ger tjänstetillhandahållarna möjlighet att ställa frågor om ibruktagandet av Klientdataarkivet för socialvården. Tidtabellerna för evenemangen som ordnas varannan vecka finns i Kanta-tjänsternas evenemangs- och utbildningskalender.
THL erbjuder stöd för strukturerad dokumentation genom att ordna evenemang, svara på kundfrågor under frågetimmarna och producera anvisningar och annat material. Under frågetimmen ”Näitä kysyttiin” den 24 april koncentrerar vi oss på frågor från privata tillhandahållare av tjänster. Kom och hör vad andra funderar på just nu. Observera vänligen att evenemanget ordnas på finska.
Kommande evenemang:
- Utbildningar och evenemang om Kanta-tjänsterna (kanta.fi)
- Stöd för strukturerad dokumentation inom socialvården: Näitä kysyttiin – timme för privata tillhandahållare av tjänster 24.4. Evenemanget ordnas på finska.
Mer information:
sotetiedonhallinta(at)thl.fi