Fördröjningarna i bedömningarna av servicebehovet inom barnskyddet bitvis allvarliga
I hela landet slutfördes 80 procent av bedömningarna av servicebehovet på mindre än tre månader. Andelen har försämrats i tre år. Tecken på bättre personaldimensionering inom många områden.
I Österbotten och Päijänne-Tavastland slutfördes endast hälften av bedömningarna av servicebehovet inom tidsfristerna enligt lagen. I samma områden överskreds också det lagstadgade antalet klienter hos över hälften av socialarbetarna inom barnskyddet.
Uppgifterna grundar sig på THL:s statistik över behandlingstiderna och personaldimensioneringen inom barnskyddet för det här året.
I hela landet slutfördes 80 procent av bedömningarna av servicebehovet på mindre än tre månader. Andelen har försämrats i tre år. Endast fyra områden kan genomföra nästan alla bedömningar av servicebehovet i tid.
Bedömningen av servicebehovet ska bli klar inom tre månader om barnet bedöms behöva barnskydd eller om barnet är i behov av särskilt stöd. Hur brådskande de barnskyddsärenden som inleds är bedöms dock omedelbart.
Tecken på bättre personaldimensionering inom många områden
En socialarbetare inom barnskyddet hade i genomsnitt 27 barn som klient i oktober 2024. I april var motsvarande siffra 30.
Trots den positiva utvecklingen överskrids det maximala antalet klienter enligt lagen i största delen av välfärdsområdena. I endast fem välfärdsområden – Södra Karelen, Helsingfors och Östra Nyland, Kajanaland och Mellersta Finland – överskreds inte det lagstadgade antalet klienter.
Personaldimensioneringen inom barnskyddet skärptes vid ingången av 2024 så att en socialarbetare kan ha högst 30 barn som klienter. Tidigare var antalet 35.
Bristerna i socialarbetarresurserna återspeglas i behandlingstiderna
Välfärdsområdena som hade problem med personaldimensioneringen hade också problem med behandlingstiderna.
”Servicebehovet bedöms också inom den tidigare socialservicen för barnfamiljer, så dessa indikatorer har inget direkt orsakssamband. Det är dock klart att resursbristen inom barnskyddet också påverkar tjänsterna för tidigt stöd och tvärtom, eftersom personalen inom socialvården i välfärdsområdet tillsammans sörjer för barnens servicebehov. Arbetskamraternas hektiska situation återspeglas oundvikligen också i andras arbete", konstaterar THL:s utvecklingschef Martta Forsell.
I november godkände riksdagen en lag som försvagar behörighetsvillkoren för en person som vikarierar för en socialarbetare. Syftet med lagen är att lindra resursbristen inom socialvården. THL har dock ansett att lagändringen är en risk med tanke på klientsäkerheten, eftersom uppgifterna förutsätter gedigen yrkeskunskap.
Rädslan är fördröjt stöd av rätt slag
Tidigare socialservice för barnfamiljer och barnskyddet berörs delvis av olika lagar. Klientdimensioneringen inom barnskyddet som trädde i kraft 2022 kritiseras för att klienter bitvis inte flyttas till barnskyddet för att maximiantalet klienter för socialarbetare inom barnskyddet inte ska överskridas. På så sätt kan tillgången till rätt slags stöd för barnet och föräldrarna fördröjas och leda till ett behov av tyngre tjänster, såsom placeringar.
”Det bästa vore om samma arbetstagare kunde ansvara för att stöda barnet och familjen – alltså undvika att flytta dem från en arbetstagare eller ett team till ett annat. Det skulle ge kontinuitet i klientrelationerna och det multiprofessionella samarbetet samt stärka helhetsbilden och uppföljningen av situationens utveckling. På lång sikt kan det också leda till minskade kostnader”, funderar forskningsprofessor Taina Laajasalo vid THL.
Källor
Behandlingstiderna inom barnskyddet 1.4.2024–30.9.2024
Personaldimensioneringen inom barnskyddets sociala arbete
Mer information
Martta Forsell
utvecklingschef
tfn 029 524 7974
[email protected]
Taina Laajasalo
forskningsprofessor
tfn 029 524 7777
[email protected]