Hoppa till innehåll

I välfärdsområdena ordnas barnskyddet i huvudsak enligt lagen – allt färre avvikelser

Utgivningsdatum 26.11.2025 0.01 | Publicerad på svenska 26.11.2025 kl. 8.53
Typ:Nyhet

Välfärdsområdenas verksamhet är fortfarande inte till alla delar lagenlig, men det förekommer allt färre avvikelser. Institutet för hälsa och välfärd (THL) följer varje halvår upp hur väl välfärdsområdena lyckas med att ordna barnskyddet då det gäller handläggningstiderna och personaldimensioneringen.

"Välfärdsområdenas första år som anordnare av barnskyddet var krävande. Tidigare verksamhetspraxis förenhetligades och samtidigt infördes ett nytt krav på maximiantalet klienter för socialarbetarna. Nu verkar det som om satsningarna och det långsiktiga utvecklingsarbetet också syns som en positiv utveckling i statistiken", säger Martta Forsell, ledande expert vid THL.

Innehållet i infografiken förklaras i texten på sidan.

Dimensioneringen av klienter för socialarbetarna inom barnskyddet förverkligas allt bättre

En socialarbetare inom barnskyddet hade i genomsnitt 26 barn som klienter i oktober 2025. I beräkningen har endast antalet barnskyddsklienter under 18 år beaktats, vilket innebär att socialarbetarna också kan ha andra klienter som inte är i behov av barnskydd.  

Trots den positiva utvecklingen överskrids det lagstadgade maximiantalet klienter inom de flesta välfärdsområdena. Endast i åtta välfärdsområden var antalet klienter per socialarbetare färre än det lagstadgade klientantalet.

Innehållet i stapeldiagrammet förklaras i texten på sidan.
Andelen arbetstagare som överskrider det genomsnittliga antalet klienter och det lagstadgade maximiantalet klienter för socialarbetare inom barnskyddet.

”Antalet socialarbetare inom barnskyddet har ökat. Välfärdsområdena berättar om att tillgången till kompetenta socialarbetare avsevärt har förbättrats", säger Johanna Hedman, utvecklingschef vid THL.  

En femtedel (18 procent) av socialarbetarnas uppgifter inom barnskyddet sköttes av personer med behörighet att arbeta som vikarie för en social¬arbetare. I oktober för två år sedan var andelen 28 procent.  

Bedömningarna av servicebehovet blir i huvudsak klara inom de lagstadgade tre månaderna 
I hela landet blev 90 procent av bedömningarna av servicebehovet klara inom mindre än tre månader. För ett år sedan var andelen 80 procent. 

Bedömningen av servicebehovet ska vara klar inom tre månader om barnet bedöms behöva barnskydd eller om barnet är i behov av särskilt stöd. Hur brådskande de barnskyddsärenden som inleds är bedöms emellertid omedelbart.

Innehållet i linjediagrammet förklaras i texten på sidan.
Handläggningstiderna för bedömningar av servicebehovet som inletts som ett barnskyddsärende eller ett ärende för barn i behov av särskilt stöd, %

Svårigheterna är störst i Österbotten 

I Österbotten blev endast hälften (47 %) av bedömningarna av servicebehovet klara inom de tidsfrister som anges i lagen. I Österbotten finns också flest antal socialarbetare inom barnskyddet som har mer än maximiantalet klienter. 

"I samband med att välfärdsområdet inledde sin verksamhet fattades det i Österbotten beslut om att endast anställa socialarbetare som uppfyller utbildningskraven inom barnskyddet. När det gäller personaldimensioneringen har situationen i Österbotten redan förbättrats betydligt. I Österbotten uppges att man identifierat fördröjningen inom bedömningen av servicebehovet och genom nya rekryteringar vill se till att barnens situation i fortsättningen bedöms inom utsatt tidsgräns", berättar Forsell. 

Innehållet i infografiken  förklaras i texten på sidan.
 

Källor

Statistik om behandlingstiderna inom barnskyddet 1.4–30.9.2025

Statistik över personaldimensioneringen inom barnskyddets sociala arbete i oktober 2025

Mer information

Johanna Hedman (utveckling av barnskyddet)
utvecklingschef
tfn 029 524 7194
[email protected]

Martta Forsell (statistik)
utvecklingschef
tfn 029 524 7974
[email protected]

Huvudwebbplats Lapset, nuoret ja perheet Sote-palvelujen johtaminen Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla lastensuojelu sostiedonhallinta tilastouutinen