Regeringen föreslår förlängd tid för anslutning till socialvårdens Kanta-tjänster – det lönar sig ändå att jobba för införandet som planerat
Regeringen föreslår ändringar i lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (kunduppgiftslagen). Ändringar föreslås i bland annat socialvårdens tidsfrister för anslutning till Kanta-tjänsterna.
Enligt propositionen ska den offentliga och privata socialvården ansluta sig till Kanta-tjänsterna och börja föra in dokument där senast 1.3.2026. Endast i familjerättsliga tjänster inträder lagringsskyldigheten senare.
Genom att förlänga övergångsperioden vill man ge välfärdsområdena och privata tjänstetillhandahållare tid att genomföra behövliga ändringar och kontrollerat ta i bruk de nya systemen. Det lönar sig att utnyttja den eventuella tilläggstiden.
Genom att ansluta sig så snabbt som möjligt får man tillgång till nyttan med Kanta-tjänsterna:
- via Kanta överförs aktuella uppgifter på ett säkert sätt mellan olika tjänstetillhandahållare
- klienten ser sina egna uppgifter i MittKanta dygnet runt
- när uppgifterna från socialvården har samma form kan de förutom i klientarbetet också utnyttjas i utvecklingen av tjänsterna och beslutsfattandet
Det lönar sig att jobba för införandet av Kanta-tjänsterna redan nu
Införandeprocessen för socialvårdens Kanta-tjänster varar vanligen minst ett halvt år. Specifikationerna för Klientdataarkivet för socialvården är klara och dokumentstrukturerna redo att tas i bruk. Nya specifikationer med koppling till anslutningsskyldigheten publiceras endast om det behövs till exempel på grund av lagändringar.
Ändringarna inverkar på alla anställdas arbete inom socialvården. FPA och THL stöder införandet av Kanta-tjänsterna genom att ordna olika evenemang och producera stödmaterial.
Det lönar sig att säkerställa att informationssystemleverantören har förbundit sig till tidsplanen och reserverat resurser för införandet.
Samarbete är en förutsättning för fungerande informationshantering
Privata socialvårdsorganisationer är viktiga inom välfärdsområdets serviceproduktion. De privata serviceproducenterna behöver handledning av välfärdsområdet i anslutningen till Kanta-tjänsterna. THL och FPA har tagit fram en guide för välfärdsområdena till stöd för ansvarsfullt samarbete.
Informationssystemet måste uppfylla lagens krav
Tjänstetillhandahållarna inom socialvården kan i sina införandeprojekt dra nytta av en förlängd övergångsperiod endast om de har tillgång till klientdatasystem som uppfyller kraven i kunduppgiftslagen.
Det lönar sig för leverantörerna av klientdatasystem att i snabb takt främja processen för systemcertifiering, som inbegriper samtestning med FPA:s Kanta-tjänster. Genom att vara proaktiv undviker man rusningar i samtestningen och kan införa tjänsterna på ett smidigt sätt. Det är viktigt att notera att det slutliga införandet kräver att klientdatasystemet är registrerat i Valviras informationssystemregister för social- och hälsovården.
Läs mer om detta
- SHM:s meddelande: Regeringen föreslår ändringar i kunduppgiftslagen (stm.fi)
- Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården, 2 § i lagen om Institutet för hälsa och välfärd samt 27 och 41 § i barnskyddslagen (SHM/2024/23) (stm.fi)
- Guide för fungerande samarbete inom socialvårdens informationshantering, på finska (yhteistyotilat.fi)
- Införande av Klientdataarkivet för socialvården (kanta.fi)
- Handbok om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården (yhteistyotilat.fi)
- Informationshantering inom socialvården
- Dokumentationsanvisningar för socialvården
- Valviras informationssystemregister för social- och hälsovården (valvira.fi)
- Utveckling av uppföljningsregistret inom socialvården