Utvecklingen av kunskapsunderlaget för socialvården uppnådde en milstolpe: den första bedömningen av antalet klienter inom socialvården är publicerad
Institutet för hälsa och välfärd (THL) har publicerat en första bedömning av antalet klienter inom socialvården i välfärdsområdena. Uppgifterna är insamlade från välfärdsområdena via Klientdataarkivet för socialvården i FPA:s Kanta-tjänster.
"Redan att samla in uppgifterna från Kanta-tjänsterna är en prestation. I fortsättningen får vi denna information regelbundet, vilket lyfter forskning, utveckling och uppföljning inom socialvården till en helt ny nivå", säger ledande expert inom socialvården Anu Muuri, THL:s utvecklingsdirektör.
"Den information vi nu publicerar är en försmak av vad som är på kommande. På våren publicerar vi mer tillförlitlig information om antalet klienter. Det finns ännu i detta skede skillnader i tillförlitligheten hos bedömningarna, beroende på hur brett befolkningsunderlag bedömningarna grundar sig på. Statistiken preciseras med uppgifter som välfärdsområdena lämnat separat till THL", fortsätter THL:s utvecklingschef Martta Forsell.
I den färska publikationen är uppskattningarna av antalet klienter som använder tjänster inom socialvården följande:
- Seniorer: 250 000 klienter, alltså 19 % av finländarna över 65 år, befolkningsunderlag för uppskattningen: 1 %
- Personer i arbetsför ålder: 220 000 klienter, alltså 7 % av finländarna i åldern 18–64 år, befolkningsunderlag för uppskattningen: 14 %
- Barnfamiljer 230 000 klienter, alltså 6 % av finländarna under 65 år, befolkningsunderlag för uppskattningen: 11 %
- Antal klienter enligt barnskyddslagen: 40 000 klienter, alltså 3,9 % av finländarna under 18 år, befolkningsunderlag för uppskattningen: 23 %
- Service för personer med funktionsnedsättning: 135 000 klienter, alltså 2,4 % av finländarna, befolkningsunderlag för uppskattningen: 24 %
- Särskild service inom arbetet med missbruk och beroende: 50 000 klienter, alltså 0,4 % av finländarna, befolkningsunderlag för uppskattningen: 2 %.
Ärenden för samma klient kan behandlas samtidigt i flera olika tjänster, så det totala antalet klienter är mindre än summan av antalet klienter per serviceuppgift. En uppskattning av det totala antalet klienter inom socialvården kommer senare under 2024.
Socialvårdens uppföljningsregister minskar informationsluckorna och stöder beslutsfattandet
För närvarande finns det luckor i socialvårdens informationsunderlag. Dessa kan åtgärdas med hjälp av socialvårdens uppföljningsregister. Tidigare har det inte ens funnits statistik över det totala antalet klienter inom socialvården. Det saknas också till exempel information om klienternas servicebehov, de socialtjänster som klienterna får och hur länge tjänsterna varar.
THL:s mål är att samla uppgifter om alla cirka 50 socialvårdstjänster i Socialvårdens uppföljningsregister.
"Kunskapsunderlaget i registret växer i rasande takt. Efter antalet klienter utökas registret med uppgifter från olika tjänster inom socialvården, såsom barnskyddet och handikappservicen. Informationen kommer utnyttjas för mer detaljerade analyser, till exempel genom att jämföra användningen av tjänster i olika kundgrupper. Även rapporteringen utvecklas så att den blir snabbare och även i övrigt mer fungerande än tidigare", gläder sig Forsell.
Med hjälp av registret kan välfärdsområdena jämföra sina egna tjänster med motsvarande i andra områden och utveckla sin verksamhet utifrån information. Även myndigheterna utnyttjar registret för att utvärdera, styra och övervaka socialservicen.
En strukturerad dokumentation skapar kunskapsunderlag för socialvården
Strukturerad dokumentation av socialvårdsuppgifter och arkivering i Kanta-tjänsterna blir obligatoriskt inom välfärdsområdena. När den strukturerade arkiveringen är komplett, slopas den separata leveransen av uppgifter till THL helt.
"Med tanke på användbarheten för informationen behövs påtryckning, så att välfärdsområdena dokumenterar strukturerat och tar i bruk Klientdataarkivet för socialvården i Kanta-tjänsterna. På så sätt får utvecklarna av välfärdsområdet högklassig information för sina egna behov", säger Forsell.
"Utvecklingen av informationskvaliteten är ett långsiktigt arbete, där THL stöder välfärdsområdena. Vi tackar välfärdsområdena för deras arbete hittills, det börjar nu bära frukt."
Mer information:
Antelet klienter inom socialvården (julkari.fi) (pä finska)
Klienter inom socialvården (thl.fi) (på finska)
Martta Forsell
utvecklingschef
[email protected]
Mer om ämnet:
Registerförnyelse inom socialvården (thl.fi)
Kvaliteten på kunduppgifterna inom social- och hälsovården (thl.fi)
Socialvårdens uppföljningsregister utvecklas inom ramen för Finlands program för hållbar tillväxt (RRP). Programmet finansieras genom EU:s återhämtningsinstrument.