Förnyelse av datainsamlingen inom äldreomsorgen
På den här sidan hittar du:
- Vad förändras i datainsamlingen
- Uppgifter som behövs för uppföljning av personaldimensioneringen inom äldreomsorgen och lämnande av uppgifter
- Stöd för enhetlig och jämförbar informationsproduktion
- Uppgifter som behövs för uppföljning av hemvårdens tillräcklighet och lämnande av uppgifter
THL förnyar datainsamlingen för uppföljningen av personaldimensioneringen och hemvårdens tillräcklighet inom heldygnsomsorgen för verksamhetsenheterna inom äldreomsorgen. Syftet är att principen om engångsregistrering förverkligas och att den tid som går åt till att samla in information genom separat insamling av uppgifter kan återställas till den normala verksamheten vid enheterna.
Myndigheterna utnyttjar uppgifterna från datainsamlingen som genomförts från och med år 2013 i utvärderingen, uppföljningen och övervakningen. Välfärdsområdena använder uppgifterna som en del av informationsledningen.
För närvarande samlas de uppgifter som behövs för uppföljningen in direkt av förmän för äldreomsorgsenheterna. I och med reformen skickas uppgifterna från aktörer inom äldreomsorg och serviceproducenter som direktleverans via THL:s gränssnittslösning för informationshantering.
I målbilden kan man avstå från separat insamling av uppgifter och uppgifterna fås som direktöverföring för alla enheter som omfattas av övervakningen. Den nuvarande separata insamlingen av uppgifter via THL:s blankettjänst kan stegvis slopas enligt välfärdsområdenas och aktörernas systemutveckling.
I samband med förnyelsen av datainsamlingen inom äldreomsorgen analyserar THL kvaliteten på de uppgifter som fås genom direktöverföring.
Vad förändras i datainsamlingen
Man övergår från separata insamlingar av uppgifter för uppföljningen av personaldimensioneringen och hemvårdens tillräcklighet inom heldygnsomsorgen till direktleverans av uppgifter och genomförande av principerna för engångsregistrering.
Den nationella uppföljningen av klientbelåtenheten inom äldreomsorgen, uppföljningen av verksamhetspraxis och ledning samt uppföljningen av serviceanordnarna genomförs i fortsättningen vartannat år som separat insamling av uppgifter.
Uppgifter som behövs för uppföljning av personaldimensioneringen inom äldreomsorgen och lämnande av uppgifter
År 2022 genomfördes ett förhandlingsförfarande enligt THL-lagen om de uppgifter som behövs för uppföljningen av personaldimensioneringen och lämnande av uppgifter. Ett förvaltningsbeslut om skyldigheten att lämna uppgifter om uppföljningen av personaldimensioneringen inom äldreomsorgen träder i kraft den 1 januari 2023. Uppgifterna skickas år 2023 via THL:s blankettjänst som separat insamling av uppgifter och parallellt testas de uppgifter som lämnats via THL Informationsleveranstjänst. År 2024 är det möjligt att börja leverera uppgifter via THL Informationsleveranstjänst enligt informationsleverantörernas beredskap i datasystemen. Det finns närmare anvisningar om hur informationen ska lämnas och sidan kommer att uppdateras under år 2023.
Som stöd för enhetlig och jämförbar informationsproduktion
Uppgifter som behövs för uppföljning av hemvårdens tillräcklighet och lämnande av uppgifter
I och med den andra delen av reformen av äldreomsorgslagen blir uppföljningen av hemvårdens tillräcklighet THL:s skyldighet att samla in information.
Vi utvecklar som bäst överföringen av datainsamlingen från THL:s blankettjänsters separata datainsamling till direktleverans via THL Informationsleveranstjänst. Utvecklingsarbetet sker under åren 2023-2024.
År 2023 kommer man att gå igenom det nationella datainnehållet för uppföljning av hemvården som uppdateras tillsammans med utvecklingsområdena. Begreppet bildar en begreppsmodell och en rapport om användningsfall som stöd för en enhetlig och jämförbar informationsproduktion. Dessutom är avsikten att i slutet av år 2023 inleda ett förhandlingsförfarande enligt THL-lagen om de uppgifter som behövs för uppföljningen av hemvårdens tillräcklighet och om lämnande av uppgifter. Information om tidtabellen för åtgärderna i anslutning till förhandlingsförfarandet uppdateras på sidan under år 2023.
Utvecklingsarbetet görs inom Valtava-projektet
Reformen av datainsamlingen inom äldreomsorgen bereds inom ramen för projektet Valtava, som lyder under social- och hälsovårdsministeriets Toivo-program och som förnyar den nationella informationsproduktionen inom social- och hälsovården.
Arbetet utförs tillsammans med aktörer inom äldreomsorgen. I utvecklingen beaktas utmaningarna i informationssystemens kapacitet. Målet är att producera och utnyttja jämförbar information i uppföljningen, utvärderingen, övervakningen och kunskapsledningen.
Mer information
Allmänna frågor om datainsamlingsreformen:
Hanna Alastalo
tel. 029 524 8609
e-post: [email protected]
Saana Saske
tel. 029 524 7199
e-post: [email protected]