Tillgänglighetsutlåtande för användargränssnitt för sammanfattningar och kuber

Den tillämpliga lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019) kräver tillgänglighet för offentliga webbtjänster. Institutet för hälsa och välfärd (THL) strävar efter att säkerställa tillgängligheten för användargränssnitt för sammanfattningar och kuber i enlighet med denna lag.

Detta utlåtande har utarbetats den 8.3.2024. Utlåtandet baseras på en bedömning utförd av en extern expertorganisation samt vår egen bedömning.

Status för användargränssnittets tillgänglighet

Tjänstens tillgänglighet bedömdes av en extern expertorganisation i oktober 2022, varefter vissa brister åtgärdades. Tillgänglighetsbedömningen har sedan dess utförts av THL experter i mars 2024. Detta tillgänglighetsutlåtande har utarbetats baserat på båda bedömningarna och utvecklingsarbetet däremellan.

Användargränssnittet uppfyller delvis kraven på A- och AA-nivå i riktlinjerna för tillgänglighet för webbinnehåll (WCAG 2.1). Nedan följer en beskrivning av de kända tillgänglighetsbristerna i användargränssnittet (inom parentes anges WCAG 2.1 A- och AA-kriterier). Om du upptäcker ett problem som inte finns med i listan, vänligen kontakta oss.

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019) 

Allmänna observationer

Du kan bekanta dig med användargränssnittets instruktioner.
Bruksanvisningar

Kontrastförhållandet (1,9:1) för länken ”CC BY 4.0” i sidfoten på kuben och sammanfattningen, samt kontaktinformationslänken och brödtexten i sammanfattningen, uppfyller inte kontrastkraven mellan texten och bakgrunden. (WCAG 1.4.1, 3.2.4)

Kuber

Kubens funktioner är endast delvis tillgängliga med hjälpmedel. Det är inte möjligt att nå dimension- och mätarområdet med tangentbordet. Att lägga till dimensioner och mätare i tabellen fungerar endast genom att dra med musen, vilket gör att detta inte kan göras med hjälpmedel alls. (WCAG 2.1.1, 2.4.1) 

Alternativen i listan som öppnas från valknappen saknar textmotsvarigheter för skärmläsare. (WCAG 1.1.1) 

Inställningsknapparna för dimensionsspecifika inställningar i tabellen är placerade på egna rader och kolumner, vilket lämnar tomma celler i tabellen. (WCAG 1.3.1, 1.1.1)

Sammanfattningar

Det går inte att öppna modaldialoger på sammanfattningssidor med tangentbordet, om de är kopplade till flervalsknappar. Kartbilderna kan inte användas med skärmläsare. Kartbildens data finns dock tillgängliga i en tillgänglig excel-tabell. I vissa diagram läses värdena på y- och x-axlarna och färglegenderna i diagrammen upp av skärmläsaren i följd utan tydlig information om deras syfte. Dessutom är enheterna för värdena på staplarna inte alltid tydliga. (WCAG 1.3.2, 2.1.1, 4.1.2) 

I linjediagrammet anges konfidensintervallet endast med färg. (WCAG 1.4.3)

Tillgänglig sammanfattning

Eftersom användargränssnitt för sammanfattningar och kuber inte är helt tillgängliga, har THL utvecklat ett koncept för en så kallad tillgänglig sammanfattning.

En tillgänglig sammanfattning är en sammanfattning som erhålls från varje kub, vars innehåll är i ett tillgängligt format. Via den tillgängliga sammanfattningen får man tillgång till hela innehållet i den underliggande kuben.

Den tillgängliga sammanfattningen är för närvarande en modell under utveckling. THL är medvetet om bristerna i den tillgängliga sammanfattningen och strävar efter att åtgärda dem inom ramen för tilldelade resurser. (WCAG 2.1.1, 2.4.1)

Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten

Vi är engagerade i att förbättra tillgängligheten för digitala tjänster och åtgärdar de upptäckta tillgänglighetsbristerna så snart som möjligt.

Användargränssnittet för sammanfattningar och kuber är en tjänst som THL planerar att avveckla och som kommer att ersättas med ett nytt rapporteringsverktyg inom de närmaste åren. THL måste prioritera det nya rapporteringsverktyget, vilket innebär att nödvändiga resurser ofta inte finns tillgängliga för att åtgärda de befintliga bristerna.

Feedback och kontaktuppgifter

Har du upptäckt en tillgänglighetsbrist i vår digitala tjänst? Berätta för oss så gör vi vårt bästa för att åtgärda bristen. Kontakta oss via e-post på [email protected] 

Institutet för hälsa och välfärd (THL) ansvarar för tillgängligheten för användargränssnittet för sammanfattningar och kuber och hanteringen av feedback.

Tillsynsmyndigheten enligt lagen är Regionförvaltningsverket i Södra Finland, som övervakar efterlevnaden av de föreskrivna skyldigheterna och kraven.

Verkställighet

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på vår webbplats, ge först feedback till oss. Det kan ta upp till 14 dagar att få svar. Om du inte är nöjd med det svar du fått eller om du inte får svar alls inom två veckor, kan du ge feedback till Regionförvaltningsverket i Södra Finland.

Regionförvaltningsverket i Södra Finland 
Enheten för tillgänglighetstillsyn 
www.tillgänglighetskrav.fi
[email protected] 

Rapportera ett tillgänglighetsproblem med hjälp av onlineformuläret
 

Den tillämpliga lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019) kräver tillgänglighet för offentliga webbtjänster. Institutet för hälsa och välfärd (THL) strävar efter att säkerställa tillgängligheten för användargränssnitt för sammanfattningar och kuber i enlighet med denna lag.

Detta utlåtande har utarbetats den 8.3.2024. Utlåtandet baseras på en bedömning utförd av en extern expertorganisation samt vår egen bedömning.

Status för användargränssnittets tillgänglighet

Tjänstens tillgänglighet bedömdes av en extern expertorganisation i oktober 2022, varefter vissa brister åtgärdades. Tillgänglighetsbedömningen har sedan dess utförts av THL experter i mars 2024. Detta tillgänglighetsutlåtande har utarbetats baserat på båda bedömningarna och utvecklingsarbetet däremellan.

Användargränssnittet uppfyller delvis kraven på A- och AA-nivå i riktlinjerna för tillgänglighet för webbinnehåll (WCAG 2.1). Nedan följer en beskrivning av de kända tillgänglighetsbristerna i användargränssnittet (inom parentes anges WCAG 2.1 A- och AA-kriterier). Om du upptäcker ett problem som inte finns med i listan, vänligen kontakta oss.

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019) 

Allmänna observationer

Du kan bekanta dig med användargränssnittets instruktioner.
Bruksanvisningar

Kontrastförhållandet (1,9:1) för länken ”CC BY 4.0” i sidfoten på kuben och sammanfattningen, samt kontaktinformationslänken och brödtexten i sammanfattningen, uppfyller inte kontrastkraven mellan texten och bakgrunden. (WCAG 1.4.1, 3.2.4)

Kuber

Kubens funktioner är endast delvis tillgängliga med hjälpmedel. Det är inte möjligt att nå dimension- och mätarområdet med tangentbordet. Att lägga till dimensioner och mätare i tabellen fungerar endast genom att dra med musen, vilket gör att detta inte kan göras med hjälpmedel alls. (WCAG 2.1.1, 2.4.1) 

Alternativen i listan som öppnas från valknappen saknar textmotsvarigheter för skärmläsare. (WCAG 1.1.1) 

Inställningsknapparna för dimensionsspecifika inställningar i tabellen är placerade på egna rader och kolumner, vilket lämnar tomma celler i tabellen. (WCAG 1.3.1, 1.1.1)

Sammanfattningar

Det går inte att öppna modaldialoger på sammanfattningssidor med tangentbordet, om de är kopplade till flervalsknappar. Kartbilderna kan inte användas med skärmläsare. Kartbildens data finns dock tillgängliga i en tillgänglig excel-tabell. I vissa diagram läses värdena på y- och x-axlarna och färglegenderna i diagrammen upp av skärmläsaren i följd utan tydlig information om deras syfte. Dessutom är enheterna för värdena på staplarna inte alltid tydliga. (WCAG 1.3.2, 2.1.1, 4.1.2) 

I linjediagrammet anges konfidensintervallet endast med färg. (WCAG 1.4.3)

Tillgänglig sammanfattning

Eftersom användargränssnitt för sammanfattningar och kuber inte är helt tillgängliga, har THL utvecklat ett koncept för en så kallad tillgänglig sammanfattning.

En tillgänglig sammanfattning är en sammanfattning som erhålls från varje kub, vars innehåll är i ett tillgängligt format. Via den tillgängliga sammanfattningen får man tillgång till hela innehållet i den underliggande kuben.

Den tillgängliga sammanfattningen är för närvarande en modell under utveckling. THL är medvetet om bristerna i den tillgängliga sammanfattningen och strävar efter att åtgärda dem inom ramen för tilldelade resurser. (WCAG 2.1.1, 2.4.1)

Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten

Vi är engagerade i att förbättra tillgängligheten för digitala tjänster och åtgärdar de upptäckta tillgänglighetsbristerna så snart som möjligt.

Användargränssnittet för sammanfattningar och kuber är en tjänst som THL planerar att avveckla och som kommer att ersättas med ett nytt rapporteringsverktyg inom de närmaste åren. THL måste prioritera det nya rapporteringsverktyget, vilket innebär att nödvändiga resurser ofta inte finns tillgängliga för att åtgärda de befintliga bristerna.

Feedback och kontaktuppgifter

Har du upptäckt en tillgänglighetsbrist i vår digitala tjänst? Berätta för oss så gör vi vårt bästa för att åtgärda bristen. Kontakta oss via e-post på [email protected] 

Institutet för hälsa och välfärd (THL) ansvarar för tillgängligheten för användargränssnittet för sammanfattningar och kuber och hanteringen av feedback.

Tillsynsmyndigheten enligt lagen är Regionförvaltningsverket i Södra Finland, som övervakar efterlevnaden av de föreskrivna skyldigheterna och kraven.

Verkställighet

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på vår webbplats, ge först feedback till oss. Det kan ta upp till 14 dagar att få svar. Om du inte är nöjd med det svar du fått eller om du inte får svar alls inom två veckor, kan du ge feedback till Regionförvaltningsverket i Södra Finland.

Regionförvaltningsverket i Södra Finland 
Enheten för tillgänglighetstillsyn 
www.tillgänglighetskrav.fi
[email protected] 

Rapportera ett tillgänglighetsproblem med hjälp av onlineformuläret