Handlingar om utredning av dödsorsak och deras offentlighet
Utredning av dödsorsak kan grunda sig på före döden framställda patientdokument, sjukjournaler och kliniska undersökningsresultat.
Handlingar som framställs i samband med utredning av dödsorsak är
- läkarens remiss till medicinsk eller rättsmedicinsk obduktion
- ett rättsmedicinskt obduktionsförordnande utfärdat av myndigheter
- remisser till specialundersökningar samt utlåtanden om undersökningar
- undersökningsdokument anskaffade och framställda av polisen
- obduktionsprotokoll och -utlåtande
- dödsattest
- anmälningar till registerförare
Handlingarna om en medicinsk dödsorsaksutredning är del av patientdokument. Handlingarna om en rättsmedicinsk dödsorsaksutredning är polisdokument.
Läkarens remiss till rättsmedicinsk obduktion
Läkaren utfärdar en remiss till rättsmedicinsk obduktion. Den ifyllda remissblanketten skall sändas till den polisstation som har ansvar för trakten där dödsfallet inträffat. I oklara fall kan läkaren konsultera lokala polismyndigheten eller THL:s rättsläkare om rättsmedicinska obduktionens nödvändighet.
En nationell rättsmedicinsk konsultationstelefon avsedd för polisen och hälsovårdens yrkespersonal i frågor som gäller utredning av dödsorsak står till förfogande vardagar kl 8-16 på numret 029 524 6074.
Remiss till rättsmedicinsk obduktion (Pdf 259 kb)
Dödsattesten utfärdas då dödsorsakar har uppklarats
Läkaren utfärdar en dödsattest då dödsorsakar har uppklarats och alla nödvändiga tilläggsundersökningar har genomförts. Om utredningen av dödsorsak kräver tilläggsundersökningar i samband med obduktionen, utfärdas dödsattesten först efter de är klara.
Anmälan om dödsfallet till befolkningsdatasystemet samt begravningstillstånd utfärdas dock genast då alla direkta undersökningar av liket har genomförts och den avlidnas identitet har bekräftats.
Dödsattesten utfärdas omedelbart då dödsorsaksutredningen är slutförd. Enligt lagen måste dödsattesten sändas till THL inom tre månader efter det att dödsfallet har konstaterats.
Dödsattest
Granskning av dödsattest
Handlingar om rättsmedicinsk obduktion
Polisen ansvarar för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak, och handlingar som framställs i samband med detta är inte del av patientdokument.
Förordningen om utredande av dödsorsak förutsätter, att ett protokoll förs om obduktionen och obducenten utfärdar ett motiverat utlåtande om dödsorsak och dödsklass.
Begravningstillstånd och anmälan om dödsfall till befolkningsdatasystemet
Om den avlidnas identitet är känt, utfärdar rättsläkaren begravningstillstånd i regel omedelbart efter obduktionen samt överlämnar anmälan om dödsfallet till befolkningsdatasystemet.
Dödsattest och utlåtande om dödsorsak
Rättsläkaren utfärdar en dödsattest samt ett utlåtande om dödsorsak då dödsorsaksutredningen är slutförd. Eftersom det ofta krävs tilläggsundersökningar i samband med rättsmedicinsk utredning av dödsorsak, kan det ta flera månader innan slutgiltiga resultat är färdiga. Handlingarnas färdigställande beror också i stort sätt på vederbörande rättsläkarens arbetsmängd. Det finns ganska få rättsläkare i Finland i förhållande till undersökta fall, och detta kan ibland förorsaka dröjsmål.
Polisen ansvarar för överlämning av handlingar
Obduktionsprotokollet, utlåtandet om dödsorsak och dödsklass samt dödsattesten överlämnas till polisen när de är färdiga. Polisen ansvarar för överlämning av ovannämnda handlingar till den avlidnas närmast anhörig eller annan närstående person samt eventuella hälsovårdens yrkespersonal som har behandlat den avlidna.
Handlingarnas offentlighet
Handlingar om utredning av dödsorsak är sekretessbelagda, och om deras överlämning har stadgats i 15 § i lag om utredande av dödsorsak. Kopior på handlingarna får endast ges till dem som har lagstadgad rätt att erhålla dem. För forskningsbruk och andra enskilda begäran om handlingar krävs ett separat tillstånd eller avtal.
Arkiv, begäran om uppgifter och forskningstillstånd (på finska)
Enligt lagen får uppgifter lämnas för:
- domstolar, myndigheter eller andra sammanslutningar, som har lagstadgad rätt att få uppgifter (t. ex. Valvira)
- avlidnas nära anhörig eller annan närstående person
- person, på vars ansökan eller med vars samtycke den för utredande av dödsorsak nödvändiga åtgärden vidtagits
- försäkrings- eller pensionsanstalt under vissa villkor
Polisen ansvarar för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak, och handlingar som framställs i samband med detta är inte patientdokument. I allmänhet bestämmer polisen som ansvarar för dödsorsaksutredning om överlämning av uppgifter som dessa handlingar innehåller.
THL eller universitets institution för rättsmedicin som svarar för utföring av obduktioner kan ge uppgifter om dödsorsaksutredning till den avlidnas nära anhöriga eller annan närstående person samt hälsovårdens yrkespersonal som behandlat den avlidna enligt separat överenskommelse med polisen.
Läkaren skall sända den ifyllda remissblanketten till den polisstation som har ansvar för trakten där dödsfallet inträffat.
Remiss till rättsmedicinsk obduktion (Pdf 259 kb)
Lähete oikeuslääketieteelliseen ruumiinavaukseen (Pdf 276 kt)
Dödsattestblanketterna innehåller också begravningstillstånd, anmälan om dödsfall till befolkningsdatasystemet samt anmälan om en dödfödd till Folkpensionsanstalten.