Till avlidnas anhöriga och närstående

En människas död har många rättsverkningar, och därför är det viktigt att utreda dödsorsaken. Utredning av dödsorsak är också del av hälsovård och dess kvalitetskontroll.

Utredning av dödsorsak

Utredning av dödsorsak kan göras antingen enligt det medicinska eller det rättsmedicinska systemet. Läkaren bestämmer om den medicinska och polisen om den rättsmedicinska utredningen av dödsorsak.

Majoriteten av dödsorsaksutredningar baserar sig på en undersökning som den behandlande läkaren utför på grund av till exempel patientdokument.

Den avlidnas dödsorsak utredas enligt det rättsmedicinska systemet, då det inte är känt att döden har förorsakats av sjukdom, eller döden har förorsakats av till exempel olycksfall, självmord, vårdåtgärd, brott eller dödsfallet har eljest inträffat överraskande.

Mer information om medicinsk utredning av dödsorsak
Mer information om rättsmedicinsk utredning av dödsorsak

Obduktion

Läkaren som har behandlat den avlidna bestämmer om utföring av en medicinsk obduktion. För obduktionen behövs tillstånd från den avlidnas nära anhörig eller annan närstående person.

Polisen bestämmer om utföring av en rättsmedicinsk obduktion, och inget tillstånd från anhöriga behövs. Rättsläkare hos Institutet för hälsa och välfärd ansvarar för utföring av rättsmedicinska obduktioner. Staten svarar för kostnaderna i samband med obduktionen.

Rättsmedicinska obduktioner utförs på fem orter i Finland: Helsingfors, Åbo, Tammerfors, Uleåborg och Kuopio.

Kontaktinformation för THLs regionala rättsläkarbyråer

Dödsattest och utlåtande om dödsorsak

Av dödsattesten framgår den avlidnas dödsorsak och dödsklass.

Läkaren utfärdar en dödsattest och ett utlåtande om dödsorsak, då alla nödvändiga undersökningar som anknyter till utredning av dödsorsak är klara. Om utredning av dödsorsak kräver tilläggsundersökningar i samband med obduktion, utfärdas dödsattesten först efter de är färdiga.

En dödsattest behövs inte för att uträtta ärenden hos myndigheter.  Ett ämbetsbetyg eller utdrag från befolkningsdatasystemet räcker för att sköta den avlidnas och dödsboets ärenden.

Begravningstillstånd

Begravningstillståndet som behövs för att den avlidna får begravas utfärdas av den vårdande läkaren eller rättsläkaren. Begravningstillståndet utfärdas då den avlidnas identitet har bekräftats och alla direkta undersökningar av liket har genomförts.

Begravningstillståndet ges i samband med avhämtandet av den avlidna, och tillståndet avlämnas till begravningsplatsens eller krematoriums personal. I allmänhet sköter begravningsbyrån om detta på anhörigas uppdrag.

Anmälan om dödsfall till befolkningsdatasystemet

Den vårdande läkaren eller rättsläkaren sänder anmälan om dödsfall till
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, där det registreras i det riksomfattande befolkningsdatasystemet. Anmälan om dödsfallet utfärdas genast då den avlidnas identitet har bekräftats och alla direkta undersökningar av liket har genomförts.

Efter registrering kan de anhöriga be Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata om ett utdrag från befolkningsdatasystemet (fd ämbetsbetyg) eller kyrkoherdeämbetet om ett ämbetsbetyg, som bevisar att dödsfallet har registrerats. Detta behövs för att sköta den avlidnas och dödsboets ärenden.

Polisen svarar för överlämning av handlingar som hänför sig till utredning av dödsorsak

Handlingar om utredning av dödsorsak är sekretessbelagda, och om deras publicitet har stadgats i 15 § i lag om utredande av dödsorsak.

Polisen ansvarar för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak, och handlingar som framställs i samband med detta är inte del av patientdokument.

Färdiga handlingar sänds från rättsläkarbyrån till polisen som svarar för utredning av dödsorsak, och polisen överlämnar på begäran kopior på utlåtande om dödsorsak och dödsattest till avlidnas anhöriga.

Mer information om handlingar om utredning av dödsorsak