Iäkkään kokemus hoidon laadusta
Tärkeä näkökulma palvelujen ja hoidon laatuun on iäkkään ihmisen oma kokemus. Se voi poiketa omaisten, ammattihenkilöstön, palvelujen tuottaja- ja tilaajaorganisaatioiden ja muun yhteiskunnan käsityksestä.
Vanhuspalveluja suunniteltaessa, kehitettäessä ja arvioitaessa näkemystä hoidon laadusta on kysyttävä
- iäkkäältä palvelunkäyttäjältä itseltään, tarvittaessa avustettuna
- omaisilta tai läheisiltä
- henkilöstöltä.
Vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyttä seurataan kansallisesti
Vanhuspalvelulain uudistukseen sisältyy THL:n toteuttama Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seuranta eli Kerro palvelustasi -kysely, joka toteutetaan vuodesta 2024 alkaen kahden vuoden välein. Kysely pilotoitiin vuonna 2022.
Vuoden 2024 kyselyn perusteella iäkkäät ovat varsin tyytyväisiä saamiinsa vanhuspalveluihin. Lukuisat vanhuspalveluyksiköt saivat hyviä asiakasarvioita, ja suurin osa vastaajista voisi suositella saamaansa palvelua myös läheisilleen. Viimeisen kahden vuoden aikana osa arvioista on kuitenkin muuttunut kielteisemmäksi kotihoidossa. Kyselyyn vastasi yli 40 000 kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasta.
Lue lisää tuloksista ja kyselyn toteutuksesta:
Kerro palvelustasi – Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seuranta
Aiempia asiakaskyselyjä
Hyvinvointi korona-aikana – kysely vanhuspalvelujen asiakkaille (THL, 2020–2021)
24 a § Palvelujen laadun seuranta
THL:n on toteutettava valtakunnallinen asiakaskysely joka toinen vuosi. Toimintayksikön on huolehdittava siitä, että sen asiakas saa hänelle soveltuvalla tavalla tiedot kyselyn tarkoituksesta sekä tietojen julkaisemisesta niin, ettei asiakas ole niistä tunnistettavissa ja asiakkaalla on mahdollisuus antaa vastauksensa kyselyyn.
Lue lisää Elo-D -menetelmästä