Iäkkään kokemus hoidon laadusta

Olennainen näkökulma palvelujen ja hoidon laatuun on palveluja saavien iäkkäiden ihmisten oma kokemus. Vanhuspalvelut ovat monille iäkkäille ihmisille välttämättömiä palveluja, joilla tuetaan arjen sujuvuutta. Esimerkiksi ympärivuorokautisessa hoidossa palvelu on kokonaisvaltaista huolenpitoa kattaen asumisen, ruoan, lääkkeet ja hygieniasta huolehtimisen, aina virkistystoimintaan asti. Iäkkäiden ihmisten kokemuksia on tärkeää kuulla, että palveluilla voidaan paremmin vastata heidän tarpeisiinsa ja toiveisiinsa.

Vanhuspalveluja kehitettäessä ja arvioitaessa näkemystä hoidon laadusta on kysyttävä iäkkäiden palvelunkäyttäjien lisäksi heidän läheisiltään ja ammattihenkilöstöltä. Toisinaan eri tahojen näkemykset palvelun laadusta voivat poiketa toisistaan.

Vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyttä seurataan kansallisesti

THL seuraa vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyttä joka toinen vuosi tehtävällä Kerro palvelustasi -kyselyllä. Vanhuspalvelulakiin perustuva kysely tehdään kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaille koko Manner-Suomessa.

Vuoden 2024 kyselyn perusteella iäkkäät ovat varsin tyytyväisiä saamiinsa vanhuspalveluihin. Lukuisat vanhuspalveluyksiköt saivat hyviä asiakasarvioita, ja suurin osa vastaajista voisi suositella saamaansa palvelua myös läheisilleen. Viimeisen kahden vuoden aikana osa arvioista on kuitenkin muuttunut kielteisemmäksi kotihoidossa. Kyselyyn vastasi yli 40 000 kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasta.

Lue lisää kyselystä ja tuloksista:
Kerro palvelustasi – Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seuranta

Aiempia asiakaskyselyjä

Hyvinvointi korona-aikana – kysely vanhuspalvelujen asiakkaille (THL, 2020–2021)

Vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden kansallisen seurannan tausta

Vanhuspalvelulaki (980/2012)

24 a § Palvelujen laadun seuranta
THL:n on toteutettava valtakunnallinen asiakaskysely joka toinen vuosi. Toimintayksikön on huolehdittava siitä, että sen asiakas saa hänelle soveltuvalla tavalla tiedot kyselyn tarkoituksesta sekä tietojen julkaisemisesta niin, ettei asiakas ole niistä tunnistettavissa ja asiakkaalla on mahdollisuus antaa vastauksensa kyselyyn.

Muistisairaan ihmisen elämänlaatu

Muistisairaan ihmisen elämänlaatua voidaan havainnoida käyttäen Elo-D -menetelmää.
Lue lisää Elo-D -menetelmästä