Iäkkään kokemus hoidon laadusta

Tärkeä näkökulma palvelujen ja hoidon laatuun on iäkkään ihmisen oma kokemus. Se voi poiketa omaisten, ammattihenkilöstön, palvelujen tuottaja- ja tilaajaorganisaatioiden ja muun yhteiskunnan käsityksestä. 

Vanhuspalveluja suunniteltaessa, kehitettäessä ja arvioitaessa näkemystä hoidon laadusta on kysyttävä

  • iäkkäältä palvelunkäyttäjältä itseltään, tarvittaessa avustettuna
  • omaisilta tai läheisiltä
  • henkilöstöltä.

Vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyttä seurataan kansallisesti

Vanhuspalvelulain uudistukseen sisältyy THL:n toteuttama Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seuranta eli Kerro palvelustasi -kysely, joka toteutetaan vuodesta 2024 alkaen kahden vuoden välein. Tiedonkeruu on käynnissä 10.1.–27.3.2024 kotihoidossa ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa koko Manner-Suomessa.

THL valmistautui seurantatehtävään toteuttamalla Kerro palvelustasi -pilottikyselyn keväällä 2022. Siihen vastasi lähes 42 000 vanhuspalvelujen asiakasta kotihoidossa ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa.

Kyselyn mukaan valtaosa vanhuspalvelujen asiakkaista oli tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja valmiita suosittelemaan niitä muille. Asiakkaat pitivät hoitajia ystävällisinä, luottivat heihin ja kokivat olonsa turvalliseksi. Asiakkaat olivat useimmin tyytymättömiä hoitajien ajan riittävyyteen, virkistystoimintaan ja ulkoilumahdollisuuksiin. Monet asiakkaat myös kärsivät yksinäisyydestä.

Lue lisää tuloksista ja kyselyn toteutuksesta:
Kerro palvelustasi – Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seuranta

Aiempia asiakaskyselyjä

Hyvinvointi korona-aikana – kysely vanhuspalvelujen asiakkaille (THL, 2020–2021)

Vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden kansallisen seurannan tausta

Vanhuspalvelulaki (980/2012)

24 a § Palvelujen laadun seuranta
THL:n on toteutettava valtakunnallinen asiakaskysely joka toinen vuosi. Toimintayksikön on huolehdittava siitä, että sen asiakas saa hänelle soveltuvalla tavalla tiedot kyselyn tarkoituksesta sekä tietojen julkaisemisesta niin, ettei asiakas ole niistä tunnistettavissa ja asiakkaalla on mahdollisuus antaa vastauksensa kyselyyn.

Muistisairaan ihmisen elämänlaatu

Muistisairaan ihmisen elämänlaatua voidaan havainnoida käyttäen Elo-D -menetelmää.
Lue lisää Elo-D -menetelmästä