Toimiameta-palvelun ratkaisukuvaus
THL pyytää palautetta uuden Koodistopalvelun jakelukanavan, Toimiameta-palvelun, ratkaisukuvauksesta. Toimiameta-palvelun ratkaisukuvaus kuvaa kansallisen palvelun toiminnalliset määrittelyt.
Päätös Toimiameta-palvelun toteutuksesta tehdään kommentointikierroksen jälkeen. Kommentointiaikaa on 10.-31.10.2024.
Kommentteja toivotaan erityisesti
Palautteita Toimimetan ratkaisukuvaukseen toivomme erityisesti seuraavilta asiantuntijoilta:
- Asiakas- ja potilastietojärjestelmien kehittäjät
- Sähköisten esitietolomakkeiden tai -kyselyjen yms. kehittäjät
- Digitaalisten asiointipalvelujen kehittäjät
- Sote-tiedonhallinnan kehittäjät hyvinvointialueilla ja yksityisissä sote-palveluissa
- Sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnot
Toimiameta-palvelulla tuetaan toimintakyvyn arviointivälineiden toteutusta sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmiin
Toimintakyvyn arviointivälineitä (esim. digitaalisia kyselyjä ja mittareja) on lukuisia erilaisia. Uusi Toimiameta-palvelu luo muun muassa yhtenäisen rakenteen erilaisille toimintakyvyn arviointivälineille, kansalliset tunnisteet välineiden tuloksille ja tarvittavat tiedot Kanta-tallennusta varten. Tämä parantaa arviointivälineistä Kantaan tallennettavan tiedon laatua.
Toimiametassa kuvatut toimintakyvyn arviointivälineet on tarkoitettu terveydenhuollon ja sosiaalipalveluja tuottavien organisaatioiden käyttöön silloin, kun
- palveluyksikössä käytetään tai otetaan käyttöön palvelutarpeen arvioita tai hoidon/palvelun vaikuttavuuden seurantaa varten jokin toimintakyvyn arviointiväline (esimerkiksi KINDL, 3x10D, PROMIS tai EQ-5D)
- toimintakyvyn arviointivälineestä syntyy toimintakykyä koskevia asiakastietoja, kuten merkintä toimintakyvystä ja tietoa toimintakykyarviosta
Toimiameta-palvelun kehittämisen tavoitteena on:
1. Tukea toimintakyvyn arviointivälineiden kansallista yhtenäistämistä,
2. Tukea asiakas- ja potilastietojärjestelmiä kehittäviä tietojärjestelmätoimittajia
- kyselylomakkeen käyttöliittymän toteutuksessa,
- tulosten laskennan toteutuksessa,
- tulosten esittämisen toteutuksessa ja
- kerättyjen tietojen tallennuksessa ja toimituksessa Kantaan (kuten kansalliset tunnisteet välineille, kyselykysymyksille, vastausvaihtoehdoille ja tuloksille sekä tarvittavat metatiedot, kuten aihe ja aihekoodi).
3. Mahdollistaa toimintakyvyn arviointivälineiden hyödynnettävyyttä siten, että:
- ammattilaisella ja asiakkaalla olisi sujuvasti käytössään toimintakyvyn arviointivälineitä yli organisaatio- ja tietojärjestelmärajojen sekä
- toimintakyvyn arviointivälineestä saatavat tulokset ovat luotettavia ja ne tallennetaan yhdenmukaisessa rakenteessa Kantaan, josta ne ovat hyödynnettävissä toisiokäyttöön.
Kommentoitava materiaali
Toimiameta-palvelun ratkaisukuvausdokumentti (sähköinen julkaisu, yhteistyötilat.fi)
Kommenttien antaminen
Kommentteja pyydetään antamaan suoraan Yhteistyötilojen sähköiseen julkaisuun viimeistään torstaina 31.10.2024.
Aiheesta lisää
- Toimiametaratkaisu perustuu Työ- ja toimintakykytiedon konseptissa tunnistettuihin toimintakykytiedon hallinnan nykytilan haasteisiin
- Toimiametan proto-työkalu on käytettävissä tässä osoitteessa
- Proto-työkalulla ratkaisukuvaukseen tutustunut tietojärjestelmätoimittaja voi tutustua suunnitellun Toimiameta-ratkaisun keskeisimpiin toimintoihin. Proto-työkalun avulla it-ammattilainen pystyy arvioimaan, helpottavatko Toimiametan toiminnallisuudet toimintakyvyn arviointivälineen toteutusta potilas- ja asiakastietojärjestelmään.
- Toimiameta liittyy toimintakyvyn tietorakenteiden (merkintä toimintakyvystä ja toimintakykyarvio) käyttöön. Niiden avulla voi tulevaisuudessa kirjata esimerkiksi arviointivälineellä saatuja toimintakykytuloksia.
- Tietosisältö Sosmetassa:
- Tietosisältö Termetassa:
Lisätietoja kommentoinnista
Lisätietoja kommentointipyynnöstä tai aineistosta voi pyytää osoitteesta sotetiedonhallinta(at)thl.fi. Viestin otsikoksi ”Kommentointipyyntö/ Toimiameta-palvelun ratkaisukuvaus”.
Kommentoitava ratkaisukuvaus perustuu Suomen kestävän kasvun ohjelmassa edistettävään Termieditorin ja sen sovellusten kehittämistyöhön, jota tehdään osana Digitaalista asiakas- ja palveluohjaus -kehittämistyötä. THL on saanut rahoitusta Kestävän kasvun ohjelmaan EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU).
Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP)