Asiakas- ja potilastietojen harmonisointi toisiokäyttöön

THL yhdenmukaistaa omien rekistereidensä ja Kanta-palveluun tallennettavien tietojen tietorakenteita. Tarkoitus on hyödyntää Kanta-palveluihin tallennettavaa, rakenteista asiakas- ja potilastietoa THL:n tietotuotannossa, kuten tilasto- ja rekisteritoiminnassa, tiedolla johtamisessa ja muissa ns. tiedon toissijaisen käytön tarpeissa. 

Tavoitteena on vähentää erillistiedonkeruita ja edistää kertakirjaamisella syntyvän tiedon käyttöä Tietotuotantomalli-käsikirjan periaatteiden mukaisesti. Sote-tiedonhallinnan kansallisen kehittämisen kohteet ja toteutusten aikataulua on kuvattu yhteensovittamisen tiekartassa.

Tietotuotantomalli-käsikirja (sähköinen julkaisu) 

Tavoitetilassa sosiaalihuoltoa koskevat asiakastiedot ja potilaan hoitoa koskevat terveydenhuollon tiedot saadaan suoraan Kanta-palveluista.

Harmonisoinnin hyödyt 

  • Erillisiä tiedonkeruita voidaan vähentää.
  • Tietojen ajantasaisuus sekä luotettavuus lisääntyvät, kun tiedot saadaan automaattisesti rakenteisista asiakirjoista.
  • Kattava vertailukelpoinen tieto luo pohjan kansallisen sote-toiminnan johtamiselle sekä arvioinnille.
  • Tietoa hyödynnetään myös useissa eri tilastointitarkoituksissa.

Terveydenhuollon tietorakenteiden kehittäminen ja harmonisointi

Terveydenhuollon rekistereitä verrataan Kanta-määrittelyihin rekisterikohtaisesti. Eri rekisterit sisältävät tietoa samoista asioista, joten vertailua tehdään myös rekisterien välillä.

Kanta-palveluiden tietosisältöjen ja Hoitoilmoitusrekisterin (Hilmo) vertailutulokset 2019 (sähköinen julkaisu)

Rekisterien ja Kanta-tietosisältöjen yhtenäistämistä on edistetty esimerkiksi Koodistopalvelimella jaettavien luokitusten päivityksinä.

Hoidon tarpeen arvioinnin tietosisältö toteutetaan Kanta-palveluiden Potilastietovarannon kokonaisuuteen. 

Kanta-palveluihin tallennettuja rokotusrekisterin mukaisia tietoja on tarkasteltu ja arvioitu tietojen kattavuutta Potilastietovarannossa. Myös Tartuntatautirekisteriä ja Huumehoidon Pompidou-tiedonkeruun aineistoja on verrattu tietorakenteisiin Kanta-palvelussa.

Tietosisältöjen yhtenäistämistyön ja datapilottien lisäksi yhdenmukaistetaan kirjaamisen ohjeistusta. THL toimii yhteistyössä sote-palvelujen tuottajien sekä järjestelmätoimittajien kanssa, jotta tietojen kirjaaminen olisi yhdenmukaisesti toteutettavissa tietojärjestelmiin.

Sosiaalihuollon tietorakenteiden kehittäminen ja harmonisointi

Sosiaalihuollon nykyisten tiedonkeruiden sisältöjä on vertailtu Kanta-määrittelyihin ja tämän pohjalta on tehty sekä muutoksia nykyisten tiedonkeruiden tietosisältöihin, että Kanta- tietosisältöihin. Sosiaalihuollon rekisteriuudistuksen myötä on perustettu Sosiaalihuollon seurantarekisteri, joka perustuu Kantaan tallennetun tiedon toisiokäyttöön. Nykyisiä sosiaalipalveluita koskevia tiedonkeruita ja asiakastietoa koskevia määrittelyitä on siis yhtenäistetty, jotta varmistetaan tietojen saaminen seurantarekisterin ja Kanta-palveluiden kautta.

Sosiaalihuollon valtakunnallisissa asiakasasiakirjojen määrittelyissä ja kehittämisessä huomioidaan jatkossakin kansallisten tiedonkeruiden tarpeet ja sisällöt. Osittain tarvittavat asiakas- ja tilastotiedot voivat erota toisistaan eri syistä. Kansallisessa seurannassa tarvitaan myös tietoja, joita ei kirjata asiakastietoihin.

Sosiaali- ja terveydenhuollossa yhteisten tietorakenteiden harmonisointi ja kehittäminen

Kotihoidon tietoja Hilmo-tietosisällöistä on vertailtu Kanta-palvelujen sosiaali- ja terveydenhuollon tietorakenteisiin.

Tarkastelu paljasti, mitkä sosiaali- ja terveydenhuollon Kanta-palvelujen mukaiset asiakas- ja potilastiedot ovat yhteneviä kotihoidon Hilmo-tiedonkeruussa käytettävien tietojen kanssa. Lisäksi selvisi, minkä muotoista tietoa sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluissa kotihoidosta kertyy vaiheittain Kanta-palveluihin.

Eroavaisuuksien tunnistamisen myötä voidaan ryhtyä yhdenmukaistamistyöhön. Selvityksen pohjalta voidaan tarkentaa kansalliset säännöt tiedon käsittelyyn ja raportointiin. 

Kotihoidon Hilmo-tietosisällön vertailu Kanta-palvelujen sosiaali- ja terveydenhuollon tietorakenteisiin (sähköinen julkaisu)

Lisätietoja:

sotetiedonhallinta(at)thl.fi