Inloggning till den elektroniska enkäten

Man loggar in i den elektroniska enkäten med inloggningskoder (länk och inloggningskod) som är verksamhetsenhetsspecifika. Med hjälp av de verksamhetsenhetsspecifika inloggningskoderna identifieras enheten från vilket svaret har getts. Det finns två enkäter: 1) enkäten för klienter inom hemvården och 2) enkäten för klienter inom serviceboende med heldygnsomsorg.

Inloggningskoderna har skickat till verksamhetsenheterna per e-post i december 2023.

  1. Hemvårdens enheter får verksamhetsenhetsspecifika inloggningskoder till hemvårdens enkät 
  2. Enheterna för serviceboende med heldygnsomsorg får verksamhetsenhetsspecifika inloggningskoder för enkäten för serviceboende med heldygnsomsorg
  3. Kombinationsenheter (hybridenheter) har klienter som får heldygnsomsorg och ickeheldygnsomsorg får verksamhetsenhetsspecifika inloggningskoder för både hemvård och serviceboende med heldygnsomsorg.

Anvisningar för användningen av inloggningskoder

  • Alla klienter vid verksamhetsenheten besvarar enkäten med samma verksamhetsenhetsspecifika inloggningskoder. Undantaget är kombinationsenheter (hybridenheter) där det finns både deltagare som får enkäten för hemvården och de som får enkäten för serviceboende med heldygnsomsorg. Dessa enkäter har egna inloggningskoder.
  • Inloggningskoderna delas ut i första hand till klienten själv eftersom man med enkäten utreder klientens erfarenheter av den service han eller hon har fått. Om klienten inte kan svara med hjälp kan en av hans eller hennes närstående fungera som ställföreträdande deltagare med klientens tillstånd. Inloggningskoder kan alltså inte delas ut till flera av klientens närstående.
  • Klienten får besvara enkäten endast en gång under datainsamlingen.
  • Verksamhetsenheterna ansvarar för utdelningen av inloggningskoder till klienterna. THL delar inte ut inloggningskoder direkt till klienterna eftersom deras klientrelation till respektive enhet inte kan säkerställas.
  • Om ni ger klienten enkäten i pappersform ska ni i samband med den också bifogaanvisningar och inloggningskoder till den elektroniska enkäten. På så sätt kan klientenom han eller hon så önskar svara elektroniskt till exempel med en närstående.

Vad händer om besvarandet av den elektroniska enkäten avbryts?

Om besvarandet av den elektroniska enkäten är på hälft och man vill fortsätta senare, lönar det sig att anteckna svaren till exempel på papper och logga ut ur den elektroniska enkäten. Av datasäkerhetsskäl används ingen mellanlagring i den elektroniska enkäten. När du loggar in på nytt i den elektroniska enkäten måste man börja om med att fylla i svaren. Efter att man har klickat på Skicka i slutet av den elektroniska enkäten, kan man inte längre fortsätta eller ändra svaren.