Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Oppivelvollisena sinulla on oikeus oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Tukea täytyy järjestää tarpeittesi mukaan. Oppivelvollisuus tarkoittaa, että jokaisen lapsen täytyy suorittaa peruskoulu ja toisen asteen tutkinto (eli ylioppilastutkinto tai ammatillinen tutkinto). Oppivelvollisuus alkaa yleensä sinä vuonna, kun täyttää 7 vuotta ja loppuu, kun täyttää 18 vuotta tai on sitä ennen suorittanut toisen asteen tutkinnon.

Perusopetuksessa ja toisen asteen opetuksessa tarjottava tuki on tärkeää, jotta hyvinvointiasi voidaan tukea ja  lastensuojelun tarvetta ehkäistä. Tuen tarkoitus on vahvistaa voimavarojasi niin opinnoissa kuin vapaa-ajallakin. Voit saada tukea esimerkiksi

  • eri oppiaineisiin
  • opiskelutapoihin
  • keskittymiseen
  • oman toiminnan ohjaamiseen ja muistin vahvistamiseen tai
  • yhteisölliseen opetukseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen osallistumiseen.

Millaista tukea voit saada peruskoulussa?

Peruskoulussa tukea tarjotaan kolmella tasolla: yleisellä, tehostetulla ja erityisellä. Koulussa tai oppilaitoksessa tarjottava tuki on joustavaa. Tukea voidaan lisätä tai vähentää tilanteesi ja tarpeidesi mukaan.

Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata tuen tarpeisiisi. Sinulle annetaan yleistä tuki heti tarpeen tullen. Yleisen tuen saaminen ei vaadi erillistä päätöstä tai sinulle tehtäviä tutkimuksia. Yleiseen tukeen kuuluu ohjaus- ja tukiratkaisuja, jotka on helppo tehdä osana muun opetuksen järjestämistä ja luokkahuonetilanteita.

Tehostettu tuki on jatkuvampaa ja yksilöllisempää. Se perustuu tutkimuksiin ja ymmärrykseen tuen tarpeistasi, joita selvitetään yhdessä sinun, huoltajiesi ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Tehostetun tuen järjestämisessä on yleensä mukana esimerkiksi sosiaalityöntekijä, koululääkäri, fysio- tai toimintaterapeutti ja psykologi.

Opettaja tekee moniammatilliseen yhteistyöhön perustuen arvion tehostetun tuen tarpeesta. Päätöksen tehostetun tuen antamisesta tekee yleensä rehtori. Arviosta ja päätöksestä tulee käydä ilmi sinun mielipiteesi ja kokemuksesi tilanteesta ja tarpeistasi.

Sinulla on oikeus nähdä arvio ja tehostetusta tuesta tehty ratkaisu. Voit halutessasi täydentää tai korjata niitä. Saat tehostettua tukea henkilökohtaisen oppimissuunnitelman mukaisesti. Siinä kerrotaan vahvuutesi, kehitettävät osa-alueet sekä saamasi tuen muodot.

Erityinen tuki tarkoittaa erityisopetusta ja muuta tukea. Sinulle tehdään henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Siinä kerrotaan, miten edistymistäsi seurataan ja arvioidaan sekä miten koulunkäyntiä ja koulussa jaksamista edistetään. Tuen pitää olla mielekäs kokonaisuus, joka auttaa sinua voimaan paremmin ja tekemään koulutyötä.

Erityistä tukea varten tehdään pedagoginen selvitys. Sen tekemisessä olet mukana sinä, huoltajasi sekä oppilashuollon asiantuntija, esimerkiksi opettaja. Selvityksen perusteella sivistystoimenjohtaja tai rehtori päättää erityisestä tuesta. Sinua ja huoltajaasi täytyy kuulla ennen päätöksen tekemistä.

Erityisopetus järjestetään omassa lähikoulussasi. Jos lähikoulussa ei ole riittävästi tietoa, taitoa, osaamista ja päteviä ammattilaisia, sinua voidaan opettaa toisessa ryhmässä tai koulussa. Erityisopetusta voidaan järjestää muun opetuksen yhteydessä, osittain tai kokonaan erityisluokalla tai muussa paikassa.

Millaista tukea voit saada toisella asteella?

Ammatillisissa oppilaitoksissa ja lukioissa tukea järjestetään yksilöllisten tarpeidesi mukaan. Lukiossa on mahdollista saada erityisopetusta sekä muuta tarvitsemaasi tukea. Ammatillisessa koulutuksessa voit saada oppimista ja ammatillisen osaamisen hankkimiseen erityistä tai vaativaa erityistä tuella.

Tukeen voi kuulua erityisopetusta, erityisiä opetus- ja opiskelujärjestelyjä sekä muita kokonaiskuntoutukseen liitettäviä tuen muotoja. Sinulle tehdään henkilökohtainen suunnitelma, jonka tekemiseen sekä arvioimiseen osallistut sinä itse, ryhmänohjaaja, erityisopettaja sekä muut tarvittavat opiskeluterveydenhuollon ammattilaiset.

Tutkimukset, arviot ja selvitykset tuen tarpeesta

Jos tarvitset tukea koulunkäyntiin ja oppimiseen millä tahansa tasolla, koulun tai oppilaitoksen ammattilaisten täytyy aina pyrkiä ymmärtämään tarpeitasi ja syitä niiden taustalla. Vastausten löytämiseksi sinun ja huoltajiesi näkemyksiä täytyy kuunnella. Kasvatuksen ja opetuksen asiantuntijat sekä muut sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijat auttavat tarvittaessa.

Tuen tarpeita voi selvittää erilaisilla testeillä ja tutkimuksilla. Tällaisia tutkimuksia ovat esimerkiksi yksilökohtaiset oppimisvaikeustestit, jotka tehdään erityisopettajan kanssa tai puheterapeutin kanssa tehtävät testit. Myös psykologi, lääkäri ja fysio- tai toimintaterapeutti voivat tehdä testejä ja tutkimuksia.

Testien ja tutkimusten tarkoitus on saada selville, millä osa-alueilla haasteet ja vaikeudet ilmenevät. Jos sinun on vaikeaa keskittyä tunneilla, selvitetään, mikä sen aiheuttaa. Syiden selvittäminen ja yksilöiminen on tärkeää, jotta sinua voidaan oikeasti auttaa. Muita oppimisen ja tuen tarpeita selvittäviä testejä ovat esimerkiksi:

  • Lukemisen ja kirjoittamisen testit
  • Matemaattiset testit
  • Neuropsykologiset testit, esim.
    • muistin, keskittymisen ja näönvaraisten alueiden toimintaa mittaavat testit
    • päättely- ja muistisuoriutumisen testit
    • toiminnanohjauksen ja tarkkaavaisuuden säätelyn testit
    • kielelliset taidot
    • tunteiden säätelyn testit.

Sinua koskevien tietojen luovuttaminen viranomaisten välillä

Oppilashuoltotyöstä vastaavilla ammattilaisilla on oikeus saada toisiltaan sinua koskevaa tietoa ja luovuttaa sitä toisilleen. He saavat luovuttaa tietoja myös opettajalle ja rehtorille.

Opetuksen järjestäjällä on oikeus saada sinua koskevaa tietoa varhaiskasvatuksen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaiselta, tai sosiaali- ja terveyden palveluista vastaavilta palveluntuottajilta tai terveydenhuollon ammattihenkilöltä.

Kun tarvettasi koulunkäynnin ja oppimisen tukeen koulussa selvitetään, koululla tai oppilaitoksella on oikeus saada edellä mainituilta tahoilta sinua koskevaa tietoa maksutta ja salassapitosäännösten estämättä. Kun olet lastensuojelun asiakas, sosiaalihuollolla on velvollisuus antaa välttämättömiä tietoja koululle, jotta sinun opetuksesi voidaan järjestää.

Avun saaminen ja tuen järjestäminen on oikeutesi

Tuen saaminen koulunkäyntiin ja oppimiseen tuen saaminen on jokaisen lapsen oikeus. Joissain tapauksissa se on myös aikuisten velvollisuus. Sinulla on aina oikeus saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea tarpeesi ja tilanteesi mukaan.

Joskus omaa tarvetta tuelle ei ole helppo tunnistaa. Asiasta kertominen aikuiselle saattaa tuntua siltä, että se olisi tärkeää, mutta sanoja ei tunnu löytyvän. Koulun tai oppilaitoksen aikuiset saattavat tunnistaa tuen tarpeen käytöksestäsi. Tuen tarpeesi voi näkyä aggressiivisena käytöksenä tai äkkipikaisuutena. Koulunkäyntisi sekä uuden tiedon oppiminen saattavat kärsiä.

Aikuisten tehtävä ja velvollisuus on auttaa sinua sekä turvata omasi ja muiden oppilaiden oppiminen, kasvu ja kehitys. Jos tilanteesi on vaikea, sinua yritetään auttaa tehostetulla tai erityisen tuella. On tärkeää ottaa tarpeesi aidosti huomioon, jotta sinulle tai muille ei aiheudu vaaraa. Jos koulun mahdollisuudet tukea ja auttaa eivät riitä, koulu voi pyytää apua ja neuvoja lastensuojelulta.