Arbetsfördelning och teamarbete inom elevhälsotjänsterna
Både i lagstiftningen som styr arbetet för yrkesutbildade personer inom elevhälsotjänsterna och i vardagen i skolorna och vid läroanstalternas hör många uppgifter till alla yrkesutbildade personer inom elevhälsotjänsterna. Dessa uppgifter är till exempel att stöda elevernas och studerandenas välfärd och psykiska hälsa.
Det är möjligt att avtala lokalt om inbördes arbetsfördelning och interna klientprocesser för elevhälsotjänsterna, i enlighet med de lagstadgade uppgifterna, arbetstagarnas utbildningsbakgrund och personalresurserna. Det är bra att anteckna den gemensamt överenskomna arbetsfördelningen och samarbetspraxisen. På så sätt är det också lättare för nya arbetstagare att sätta sig in i sina arbetsuppgifter.
Arbete i par
Att yrkesutbildade personer inom elevhälsotjänsterna arbetar i par förbättrar ofta elevens eller den studerandes tillgång till hjälp och stöd. Samarbetet som detta kräver lyckas bäst när de yrkesutbildade personerna gör det regelbundet och känner varandras arbete, verksamhetssätt och kompetensområden.
Att tillsammans träffa eleven, den studerande eller hela familjen är i synnerhet nödvändigt, när det finns flera olika problem och båda yrkespersonerna behövs för att bygga upp ett lämpligt stöd. Det går också naturligt att övergå från en elevhälsotjänst till en annan vid gemensamma klientmöten. Inom skol- och studerandehälsovården finns det långa traditioner av arbete i par mellan hälsovårdare och läkare. För att samarbetet mellan arbetsparen ska löpa smidigt, behövs förhandsplanering och gemensamt överenskomna verksamhetssätt.
Teamarbete
När alla yrkesutbildade inom elevhälsotjänsterna arbetar som ett multiprofessionellt team, blir elevens och den studerande situation bäst bedömd och stödet uppbyggt på bästa vis.
När eleven eller den studerande har komplicerade och långvariga problem som kräver en multiprofessionell synvinkel, är det bra att inleda teamarbete inom elevhälsotjänsterna genast i början av processen. Sådana är till exempel riklig eller långvarig skolfrånvaro, vilket kan kräva kompetens från alla olika yrkespersoner för att utreda orsakerna.
Teamarbetet inleds i samarbete med eleven, den studerande och vårdnadshavaren.
Gemensamma möten och vid behov möten för hela teamet med eleven, den studerande eller familjen är möjliga.
Samtycke till samarbete mellan elevhälsotjänsterna
God praxis är att be om skriftligt samtycke till samarbete mellan olika elevhälsotjänster genast när behandlingen av ärendet inleds. Det går dock även att begära samtycke senare, när samarbetsbehov uppstår.
THL:s samtyckesblankett kan användas för att begära samtycke till samarbete. Samtycket gör det möjligt att elevhälsotjänsterna konsulterar sinsemellan och lämnar ut uppgifter till varandra för att sköta elevens eller den studerandes ärende.
Samtycke till samarbete mellan elevhälsotjänsterna blanketten
När även undervisningspersonal behövs för ett möte, sammanställs en sektorsövergripande expertgrupp.
Läs mer om sektorsövergripande individuellt arbete