Hälsovårdare inom skol- och studerandehälsovården

Hälsovårdaren är expert på hälsofrämjande i skolan och vid läroanstalten. Hen har till uppgift att främja och stödja hälsa och välfärd samt lärande och studier.

Hälsovårdaren ansvarar för sakkunskapen inom vårdarbetet inom skol- och studerandehälsovården och arbetar tillsammans med läkaren. Uppgifterna gäller gemenskapen och omgivningen vid skolan och läroanstalten, enskilda elever eller studerande och familj, samt sektorsövergripande samarbete.

Individuellt inriktat arbete

Till uppgifterna för hälsovårdaren vid skol- och studerandehälsovården hör bland annat

  • uppföljning och främjande av tillväxt, utveckling och välfärd
  • att ordna och genomföra periodiska hälsoundersökningar, samt vid behov utreda behovet av stöd för dem som uteblir från undersökningarna
  • hälsorådgivning 
  • bedömning av behovet av stöd
  • genomförande av ytterligare besök och uppföljningsbesök
  • tillhandahållande av psykosocialt stöd för elever, studerande och familjer 
  • handledning i egenvård  
  • hänvisning till läkare eller andra sakkunniga vid behov  
  • samarbete enligt individuella behov med andra aktörer inom elevhälsan (till exempel konsultation, arbete med ett arbetspar, sektorsövergripande expertgrupper)
  • konsultation och stöd gällande stöd för lärande och skolgång samt studier  
  • samarbete med tjänster utanför skolan och läroanstalten (konsultation, nätverks- och vårdmöten)
  • att delta i planeringen av vården och stödet under skoldagen för långtidssjuka elever och studerande
  • samarbete med vårdnadshavare och närstående 
  • öppen mottagning utan tidsbokning
  • tjänster för sexuell och reproduktiv hälsa
  • vaccinationer 
  • första hjälp och därtill anslutet vårdarbete.

Inom studerandehälsovården ingår dessutom i hälsovårdarens uppgifter  

  • bedömning av vårdbehov 
  • sjukvårdsmottagning (inkl. mentalvårds- och missbrukartjänster) 
  • i lagen om smittsamma sjukdomar förutsatta och branschspecifika uppgifter och undersökningar. 

Generellt inriktat arbete

Det generellt inriktade arbetet som hälsovårdaren utför är likartat både inom den grundläggande utbildningen och på andra stadiet. Den kan omfatta bland annat följande uppgifter:

  • deltagande i elevhälsogruppens arbete, dvs. planering, genomförande, utvärdering och utveckling av den generellt inriktade elevhälsan vid läroanstalten 
  • att delta i planeringen och genomförandet av tillställningar och evenemang (till exempel föräldrakvällar, evenemang kring välfärd) 
  • planering och genomförande av olika enkäter samt utvärdering av resultaten och planering av fortsatta åtgärder (till exempel arbetsro, mobbning, sammanfattningar av omfattande hälsoundersökningar) 
  • att delta i utarbetandet och uppdateringen av planer och verksamhetsmodeller gällande det generellt inriktade arbetet 
  • främjande av säkerheten för gemenskapen vid skolan och läroanstalten och att delta i krisarbete 
  • att delta i granskningar av sundheten och tryggheten i omgivningen vid skolan och läroanstalten, samt av välfärden för gemenskapen och uppföljning av fortsatta åtgärder 
  • att informera om tjänsterna inom skol- och studerandehälsovården och praxis för elevhälsotjänsterna till elever och studerande, föräldrar, lärare och läroanstaltens övriga personal samt samarbetspartner
  • främjande av hälsa i skolan och läroanstalten (till exempel arbete med klasser och grupper), att delta i krisgrupper och andra arbets- och styrgrupper vid skolan och läroanstalten.

Utveckling av samarbete och tjänster 

Hälsovårdaren deltar i utvecklingen av

  • skol- och studerandehälsovården
  • helheten av elevhälsotjänster samt
  • det sektorsövergripande samarbetet inom servicesystemet 
  • regionalt.

Lagstiftning som styr hälsovårdarens arbete

Mer information