Gemensam elevhälsa
Med gemensam elevhälsa avses skolans eller läroanstaltens verksamhetskultur och verksamhet som främjar elevernas och de studerandes
- inlärning
- hälsa och välbefinnande
- interaktion
- delaktighet
- en hälsosam och trygg miljö
- tillgänglighet.
Elevernas och de studerandes välbefinnande förutsätter att studiegemenskapen är välmående och att studiemiljön är sund och trygg. Den gemensamma elevhälsan stöder hela läroanstaltsgemenskapen och är den primära formen för genomförande av elevhälsan.
Den gemensam elevhälsan styrs av utbildningsanordnarens elevvårdsplan. Planen utarbetas och uppdateras i samarbete mellan skolornas eller läroanstalternas personal, personalen inom elevhälsan samt elever, studerande och deras vårdnadshavare.
Målet för arbetet är hela studiegemenskapen
Den gemensam elevhälsan som främjar välbefinnandet riktar sig till hela studiegemenskapen. Arbetet kan också riktas till vissa årskurser eller grupper, till exempel på grund av problem i samband med skolans inledande eller avslutande skede eller en identifierad grupp.
Den gemensam elevhälsan innehåller bland annat följande:
- främjande av interaktionsfärdigheter och psykisk hälsa
- förebyggande av mobbning, våld och trakasserier
- främja studiernas framsteg
- ordnande av skolarbete och studier på ett sätt som stöder välbefinnandet
- stärka de studerandes delaktighet
- stödjande av levnadsvanor som främjar hälsa och välbefinnande
- miljöns hälsa och säkerhet
- samarbete utanför läroanstalten
- stärkande av vårdnadshavarnas delaktighet
Hälso- och välbefinnandeaspekter beaktas i all verksamhet i vardagen: i undervisningens innehåll, metoder och praktiska arrangemang samt i annan verksamhet såsom raster och måltidssituationer.
Det gemensamma arbetet är en uppgift son hör till alla
Var och en som arbetar i skolan eller läroanstalten är skyldig att främja elevernas, de studerandes och hela skol- och läroanstaltsgemenskapens välbefinnande samt samarbetet med vårdnadshavarna:
- Läroanstaltens personal, i synnerhet rektorn och lärarna, har det primära ansvaret för gemenskapens välbefinnande.
- De anställda inom elevhälsotjänsterna, dvs. psykologer, kuratorer, hälsovårdare och läkare, deltar i den gemensam elevhälsan
- Även andra arbetstagare som arbetar vid läroanstalten, såsom gårdskarl/skolvärd och personal inom måltids- eller städtjänster, deltar i genomförandet av den gemensam elevhälsan.
Förverkligandet av det gemensamma arbetet är en central uppgift för den läroanstaltsspecifika elevhälsogruppen. Gruppen ansvarar också för planering, utveckling och utvärdering av elevhälsan som helhet i skolan och läroanstalten.
Mer information
- Lag om elev- och studerandevård 1287/2013 (Finlex)
- Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö – soveltamisohje, Kuntainfo 13a/2015 (SHM) (på finska)
- Hietanen-Peltola, M.; Laitinen, K.; Autio, E. & Palmqvist, R. (2018), Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen, Handledning 11/2018, THL.
- Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 (eGrunder)
- Grunderna för gymnasiets läroplan 2019, avsnitt 4.3 (eGrunder)
- Centrala principer och mål för studerandevården samt utarbetandet av en studerandevårdsplan i yrkesutbildning (2022) (Utbildningstyrelsen)