Rahapelijärjestelmä ja politiikka
Suomen rahapelipolitiikka koostuu poliittisesti linjatuista tavoitteista sekä niiden saavuttamisen kannalta tärkeiksi nähdyistä toimenpiteistä. Rahapelipolitiikan keskeiset lähtökohdat on määritelty arpajaislaissa (23.11.2001/1047). Sen keskeinen tavoite on rahapelaamisesta aiheutuvien sosiaalisten, taloudellisten ja terveydellisten haittojen ehkäisy ja vähentäminen.
Suomessa keskeiset rahapelipolitiikan päätökset tekevät eduskunta ja valtioneuvosto. Päätöksiin ovat perinteisesti vaikuttaneet rahapelipolitiikan tavoitteiden lisäksi myös muut tekijät, kuten rahapelituottojen merkitys valtiontaloudelle sekä kansalaisyhteiskunnalle. Tämä on vaikeuttanut rahapelipolitiikan tavoitteiden toteutumista.
Kansallisen päätöksenteon lisäksi myös EU vaikuttaa suomalaiseen rahapelipolitiikkaan. EU:lla ei ole rahapelitoimialaa koskevaa erityislainsäädäntöä, mutta EU:n perussopimukset sekä Euroopan unionin tuomioistuimen päätökset vaikuttavat jäsenmaiden rahapelipolitiikkaan.
Hallinnollinen vastuu jakautuu usealle ministeriölle ja toimijalle
Suomessa rahapelihaittojen ehkäisystä ja vähentämisestä vastaa sosiaali- ja terveysministeriö (STM). THL vastaa kokonaisuuden toteuttamisesta STM:n toimeksiannon mukaisesti. THL tutkii rahapelikäyttäytymistä, rahapelihaittoja ja rahapelitoiminnan yhteiskunnallista sääntelyä sekä kehittää hoitojärjestelmää ja rahapelihaittojen ehkäisyä.
- Rahapelijärjestelmän kehittäminen ja järjestelmää koskevan lainsäädännön valmistelu on erityisesti sisäministeriön vastuulla.
- Veikkaus Oy:n omistajaohjauksesta vastaa valtioneuvoston kanslia.
- Rahapelituottojen jaosta vastaavat sosiaali- ja terveysministeriön alainen sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA), opetus- ja kulttuuriministeriö sekä maa- ja metsätalousministeriö. Valtiovarainministeriö valmistelee yhteistyössä tuotonjakoministeriöiden kanssa valtion talousarvion.
- Rahapelien toimeenpanoa ja markkinointia valvoo Poliisihallitus.
- Kunnat vastaavat kuntalaisten terveyden edistämisestä sekä rahapelihaittojen ehkäisyyn ja vähentämiseen liittyvien palveluiden järjestämisestä yhdessä hyvinvointialueiden kanssa.
- Kansalaisjärjestöt osallistuvat merkittävästi palvelujen tuottamiseen rahapelihaittojen ehkäisyssä ja hoidossa.
Rahapelijärjestelmä Suomessa
Suomen rahapelipolitiikka perustuu yksinoikeusjärjestelmään, jonka keskeinen perustelu on rahapelihaittojen ehkäisy ja vähentäminen. Manner-Suomen alueella Veikkaus Oy:llä on yksinoikeus rahapelien toimeenpanoon. Lisäksi Suomessa toimii ahvenanmaalainen rahapeliyhtiö Paf, jonka toimintaa sääntelee Ahvenanmaan oma lainsäädäntö.
Rahapelien helppo saatavuus on suomalaisen rahapelijärjestelmän erityispiirre. Esimerkiksi rahapeliautomaatteja on noin 10 000, joista noin 8 000 on sijoitettu ihmisten arkisiin ympäristöihin kuten kauppoihin, huoltoasemille ja ravintoloihin. Loput automaatit ovat pelisaleilla ja kasinoilla.
Rahapelitoiminnan sääntely
Valtio sääntelee rahapelitoimintaa monin tavoin. Omistajana valtio ohjaa Veikkaus Oy:n toimintaa.
- Rahapelejä saa laillisesti markkinoida vain Veikkaus Oy. Lailliselle markkinoinnille on asetettu rajoituksia, joita valvoo Poliisihallitus.
- Valtioneuvoston asetuksella määritellään rahapeliautomaattien, pelisalien ja kasinoiden enimmäismäärät.
- Pelien ominaisuuksiin vaikutetaan pelisäännöillä, jotka sisäministeriö antaa asetuksella.
- Poliisihallitus valvoo, että pelien toimeenpano tapahtuu sääntöjen mukaisesti.
- Sisäministeriön asetuksella asetetaan pelirajoituksia, kuten tiettyjä nopearytmisiä verkkorahapelejä koskevat tappiorajat.
- Rahapelien sääntöjen vahvistamisen yhteydessä arvioidaan pelituotteeseen ja sen tarjoamiseen liittyvät riskit. Tätä varten STM:ssä toimii rahapelien toimeenpanosta aiheutuvien haittariskien ja haittojen arviointiryhmä.
Ahvenanmaalla yksinoikeustoimijana Paf
Paf (Penningautomatförening) on yksinoikeustoimija Ahvenanmaalla. Paf toimii lisäksi lisensseillä muissa Euroopan maissa (Ruotsi, Espanja, Latvia) sekä operoi rahapelejä aluksilla Itämerellä ja Pohjanmerellä.
Pafilla ei ole toimilupaa Manner-Suomessa, eikä se saa markkinoida pelejään mannersuomalaisille (Korkein oikeus 2005: 27). Tästä huolimatta väestötutkimusten mukaan suuri osa mannersuomalaisten pelaamisesta yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolelle suuntautuu Pafin verkkosivustolle.
Rahapelijärjestelmien kansainvälinen vertailu
Rahapelitarjontaa ja järjestelmää säännellään jollain tavalla kaikissa maissa, joissa pelaaminen on sallittua. Suomessa on tehty paljon vertailevaa tutkimusta, jossa Suomen järjestelmää ja sen toimivuutta on tarkasteltu osana kansainvälisiä rahapelimarkkinoita.
Kansainvälisesti tarkasteltuna rahapeliteollisuus on lähtenyt voimakkaaseen kasvuun 1980-luvulta alkaen, etenkin automaatteihin liittyvän ja riippuvuutta aiheuttavan teknologian kehittymisen takia. Kasvu jatkuu edelleen ja keskittyy etenkin uusien markkinoiden luomiseen sekä verkkoympäristöissä että länsimaiden ulkopuolisissa maissa.
Useat kansalliset toimijat Euroopassa ovat laajentaneet kansainväliseen liiketoimintaan. Myös kotimaiset monopoliyhtiöt Veikkaus ja Paf ovat enenevässä määrin siirtymässä kansainvälisille markkinoille. On huomattava, että rahapelien tarjonta osaltaan luo kysyntää, eikä vain vastaa olemassa olevaan tarpeeseen. Näin on etenkin maissa, joissa pelaaminen on ollut enemmän tai vähemmän kiellettyä ennen markkinoiden avaamista.