Romanit palveluissa
Romaniväestön terveyspalvelujen tarve ei eroa koko väestöstä, mutta romanit kokevat palvelut koko väestöä useammin riittämättöminä.
Romanien hyvinvointitutkimukseen (Roosa) osallistuneet käyvät terveyskeskuslääkärin ja -hammaslääkärin vastaanotoilla useammin kuin koko väestö.
Romanit kokevat runsaasti syrjintää asioidessaan viranomaisten kanssa. Syrjintäkokemukset heikentävät luottamusta viranomaisiin ja vaikuttavat palveluihin hakeutumiseen.
Katso lisää Romanien elinolot, osallisuus ja syrjintä
Yksilöllinen kohtaaminen lisää luottamusta viranomaisiin
Kulttuuriset erot ja käsitykset hyvinvoinnista, terveydestä ja sairaudesta vaikuttavat palveluiden käyttöön. Tärkeintä on huomioida asiakkaan yksilölliset tarpeet. Ammattilaisen on annettava asiakkaalle mahdollisuus kertoa, miten hän haluaa omaa kulttuuritaustaansa huomioitavan.
Asiakas- ja potilastilanteen kulmakivet:
- Varaa riittävästi aikaa kohtaamiseen ja hoitoon.
- Kysy rohkeasti ja huomioi asiakkaan elämänkokemukset ja vahvuudet ja tarjoa tietoa palveluista. Eri sukupolvien välillä on erilaisia käsityksiä kulttuuritapojen noudattamisesta. Esimerkiksi nuoren naisen saattaa olla vaikea kertoa perhe- ja lähisuhdeväkivallasta.
- Romanien tapojen tuntemista ei edellytetä muilta kuin romaneilta. Pääpiirteiden tunteminen kuitenkin helpottaa vuorovaikutusta.
- Perheellä on suuri merkitys romanikulttuurissa. Romanit saattavat tulla vastaanotolle ja virastokäynnille saattajan kanssa.
- Romanikulttuuriin kuuluu sääntöjä, jotka liittyvät esimerkiksi puhtauskäsityksiin ja soveliaisiin puheenaiheisiin.
Materiaalia asiakas- ja potilastyöhön:
Romanien kohtaaminen ja auttaminen turvakodeissa (THL)
Kulttuurisensitiivinen muistityö: Kokemuksia Suomesta, 2017. (Muistiasiantuntijat, ETNIMU-projekti)