SOTE-organisaatiorekisterin tietojen tarkastaminen ja ylläpito julkisella sektorilla

Organisaatiorekisterin tietojen avulla yksilöidään ja tunnistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiot, jotka käyttävät valtakunnallisia tietojärjestelmäpalveluja eli Kanta-palveluja. Organisaatioiden tiedot on koottuna THL - SOTE-organisaatiorekisteriin kansallisella koodistopalvelimella, jota THL ylläpitää.

Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiot päivittävät itse omat tietonsa THL - SOTE- organisaatiorekisteriin.  Organisaatioiden tulee huolehtia, että tiedot ovat ajan tasalla ja oikein myös mahdollisissa palvelujärjestelmän muutostilanteissa.

SOTE-organisaatiorekisteriä koskevat ohjeet ovat osin vanhentuneet muun muassa hyvinvointialueiden aloitettua toimintansa. Ohjeella on tarkoitus helpottaa hyvinvointialueiden organisaatiotietojen ja OID-yksilöintitunnusten hallinnointia esimerkiksi täsmentämällä rekisteriin vietävien tietojen muodostamista ja päivittämistä. 

Ohjeessa kuvataan 

  • tietojen hakua ja päivittämistä rekisteriin alueellista koodistopalvelinta tai SOTE-Ylläpitokäyttöliittymää (Käli) käyttäen,
  • reseptien uusimispyyntöjä vastaanottavan organisaation tietojen ilmoittamista
  • OID-koodien muodostamista ja hallinnointia 

Kommentteja pyydetään erityisesti

  • henkilöiltä, joiden vastuulla on julkisten sosiaali- ja/tai terveydenhuollon organisaatioiden tietojen kerääminen, lisääminen ja päivittäminen rekisteriin
  • julkisen sektorin sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioilta 
  • julkisen sektorin sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäpalvelujen tuottajilta 

Kommentoitava materiaali ja kommenttien antaminen

Kommentit pyydetään antamaan suoraan sähköiseen julkaisuun viimeistään 10.1.2025 

SOTE-organisaatiorekisterin tietojen tarkastaminen ja ylläpito julkisella sektorilla (sähköinen julkaisu, yhteistyotilat.fi)

Lisätietoja kommenttipyynnöstä tai aineistosta voi pyytää osoitteesta koodistopalvelu(at) thl.fi. Viestin otsikoksi ”Kommenttipyyntö / Organisaatiorekisteriohje”.