Turvaamis- ja kurinpitotoimet koulussa

Koulussa ja oppilaitoksissa ei käytetä rangaistuksia. Sen sijaan niissä voidaan käyttää turvaamis- ja kurinpitotoimia, joiden tarkoitus on taata jokaisen lapsen oikeus työrauhaan sekä turvalliseen koulutyöhön.

Jos yksi tai useampi lapsi häiritsee luokan työrauhaa ja yleistä viihtyvyyttä sekä turvallisuutta koulussa tai oppilaitoksessa, opettajat ja muu henkilökunta puuttuvat asiaan ohjaamalla ja keskustelemalla. Opettaja ja muut koulun tai oppilaitoksen aikuiset voivat ohjata lasta tai lapsia muuttamaan käytöstään niin, että kaikilla on työrauha.

Turvaamistoimet

Turvaamistoimilla vaikutetaan tilanteisiin, joissa oppilaan tai oppilaiden toiminta häiritsee hänen omaa, koulun muiden oppilaiden, opettajien ja muun henkilöstön työrauhaa, tai uhkaa edellä mainittujen tahojen hyvinvointia ja turvallisuutta.

Poistaminen opetustilasta tai koulun alueelta

  • Opettajalla on oikeus poistaa oppilas opetustilasta ja koulun alueelta, jos hän käyttäytyy muiden työrauhaa häiritsevästi tai muiden hyvinvointia ja turvallisuutta uhkaavasti.
  • Oppilaan poistamisessa ei koskaan saa käyttää voimankäyttövälineitä!
  • Jos oppilas tekee vastarintaa välttääkseen poistamisen, opettajalla ja rehtorilla on oikeus käyttää tilanteessa sellaisia voimakeinoja, joita voidaan kokonaistilanne huomioiden pitää puolustettavina.
  • Voimakeinoja käyttäneen opettajan tai rehtorin pitää antaa toiminnastaan kirjallinen selvitys.

Esineiden tai aineiden ottaminen haltuun

  • Opettajalla on oikeus ottaa haltuunsa oppilaan hallussa olevia, kiellettyjä tai opetusta häiritseviä esineitä ja aineita koulupäivän aikana tai ajaksi.
  • Opettajalla on myös oikeus tarkastaa oppilaan tavarat, oppilaan hallinnassa olevat koulun säilytystilat (esim. lokero) sekä päällisin puolin hänen vaatteensa, jos oppilaalla osoittautuu olevan hänen omaa tai muiden turvallisuutta vaarantava esine tai aine hallussaan.
  • Oikeus on voimassa silloinkin, kun oppilas kieltäytyy antamasta tällaista ainetta tai esinettä opettajalle, tai ei pysty luotettavasti osoittamaan, ettei hänellä ole niitä hallussaan.

Kurinpitotoimet

Jos lapsen kanssa jutteleminen ei tuo tilanteeseen helpotusta, opettaja tai muulla henkilökuntaan kuuluvalla aikuisella on lain mukaan neljä erilaista tapaa puuttua asiaan. Kurinpitotoimiin voidaan ryhtyä, jos oppilas häiritsee opetusta, rikkoo koulun tai oppilaitoksen järjestystä, toimii vilpillisesti (esimerkiksi lunttaa) tai kohtelee muita lapsia tai aikuisia epäkunnioittavasti.

Lapsen edun arvioiminen kurinpitotoimia toteutettaessa on aina ensisijaista. Siksi lapsen ikä ja kehitystaso on otettava tarkasti huomioon. Ennen kirjallisen varoituksen antamista tai määräaikaista koulusta erottamista lapselle ja hänen huoltajalleen on annettava tilaisuus tulla kuulluksi. Jos lapsi on lastensuojelun asiakas, koulun tai oppilaitoksen täytyy ilmoittaa kurinpitotoimista kunnan tai hyvinvointialueen sosiaalihuollon tehtäviä hoitavalle viranomaiselle.

Kasvatuskeskustelu

  • Opettaja tai rehtori voi määrätä lapselle yhden (1), enintään kaksi (2) tuntia kestävän kasvatuskeskustelun. Se tulee aina kirjata.
  • Kasvatuskeskustelussa selvitetään, minkälainen teko tai laiminlyönti (kuten tehtävien tekemättä jättäminen toistuvasti) on johtanut kasvatuskeskustelun tarpeeseen. Keskustelussa mietitään yhdessä, miten vastaavanlaiset tilanteet voitaisiin välttää jatkossa.
  • Lopuksi kasvatuskeskustelussa sovitaan, millaiset toimet ja käytänteet voisivat helpottaa lasta ohjaamaan omaa toimintaansa ja käyttäytymistään, sekä tukea hänen hyvinvointiaan.

Jälki-istunto

  • Jälki-istunnon voi määrätä koulun opettaja tai rehtori, ja se tulee aina kirjata.
  • Jälki-istunnon aikana oppilas voidaan määrätä tekemään kirjallisia tai suullisia tehtäviä.
  • Oppilas voidaan myös velvoittaa olemaan hiljaa jälki-istunnonajan.

Kirjallinen varoitus

  • Kirjallisesta varoituksesta päättää koulun rehtori, jonka tulee laatia asiasta kirjallinen päätös.
  • Päätöstä tehtäessä pitää aina huomioida lapsen ikä ja kehitystaso.
  • Lapselle täytyy antaa tilaisuus tulla kuulluksi ennen päätöksen antamista.
  • Koulun on myös hankittava muut lapsen tilannetta koskevat selvitykset, jotka ovat tarpeellisia päätöksen tekemiseksi.
  • Tarvittaessa kirjallisesta varoituksesta on ilmoitettava sille sosiaalihuollon tehtäviä hoitavalle viranomaiselle, joka toimii koulun sijaintikunnassa.

Määräaikainen erottaminen

  • Jos lapsen epäasiallinen käytös jatkuu senkin jälkeen, kun edellä esitettyjä, lievempiä keinoja on jo käytetty, voidaan lapsi erottaa koulusta enintään kolmeksi (3) kuukaudeksi.
  • Määräaikaisesta erottamisesta tehdään kirjallinen päätös.
  • Ennen kurinpitotoimen täytäntöönpanoa koulun täytyy hankkia muut lapsen tilannetta koskevat selvitykset ja varattava hänelle tilaisuus tulla kuulluksi.

Virallisten kurinpitotoimien lisäksi oppilaalta voidaan evätä opetus enintään neljän (4) työpäivän ajaksi, jos hän käyttäytyy kohtuuttoman häiritsevästi, väkivaltaisesti tai uhkaavasti niin, että muiden oppilaiden tai koulun henkilöstön turvallisuus vaarantuu. Opetuksen epääminen tarkoittaa, että oppilaan osallistuminen opetukseen estetään.

  • Opetuksen epäämisen aikana oppilaalle pitää antaa oppilashuollon palveluita, kuten mahdollisuus jutella kuraattorin tai koulupsykologin kanssa.
  • Oppilaan pitää saada myös muuta tarvitsemaansa tukea epäämisen aikana ja kun palaa opetukseen.
  • Opetukseen palaamista varten tehdään suunnitelma.