Lastensuojelun asiakirjat ja kirjaaminen
Kirjaaminen eli dokumentointi on tärkeä lastensuojelutyön työväline. Kirjaaminen tarkoittaa tietojen kirjoittamista ja tallentamista asiakirjoihin myöhempää käyttöä varten. Kirjaamista on myös se, että tallennetaan kuvaa tai ääntä. Myös kuva- ja äänitallenteet ovat lastensuojelutyötä koskevia asiakirjoja. Lastensuojelulaki velvoittaa työntekijöitä kirjaamiseen ja ohjaa sitä, mitä kirjataan.
Kirjaamisessa käytetty kieli ei saa loukata asiakasta. Käytettävien sanojen pitää olla ymmärrettäviä. Jos asiakirjoissa käytetään paljon lyhenteitä tai vaikeaa ammattikieltä, niiden sisältö saattaa jäädä epäselväksi.
Sosiaalityöntekijän velvollisuudet
- Antaa tietoa pyydetystä dokumentista.
- Tehdä kielteinen päätös, jos katsoo, että dokumentissa olevia tietoja ei voi luovuttaa sinulle.
- Kertoa, että sosiaalityöntekijän tekemästä kielteisestä päätöksestä voi valittaa.
Miksi kirjaaminen on tärkeää?
Kirjaamisen tarkoitus on ohjata työntekijää lastensuojelulain kaikissa työvaiheissa ja päätöksenteossa. Huolellinen kirjaaminen on tärkeää, jotta sinun ja perheesi oikeudet turvataan. Sinun etusi täytyy aina ottaa huomioon. Lastensuojelun toimenpiteillä vaikutetaan sinun oikeuksiesi toteutumiseen.
Koska lastensuojelutyön lähtökohta on lapsen edun ja oikeuksien turvaaminen, kaikki lastensuojelutyöhön liittyvät toimenpiteet täytyy kirjata tarkasti ja asianmukaisesti lastensuojelun asiakirjoihin. Asiakirjat kertovat esimerkiksi sinun ja perheesi tuen tarpeista sekä siitä, minkälaista tukea teidän arvioidaan tarvitsevan.
Mikä on asiakirja?
Asiakirja on tallenne, jolla voi olla merkittävää oikeudellista arvoa. Asiakasasiakirja on asiakirja, joka sisältää henkilöasiakasta koskevaa tietoa.
Lastensuojelun asiakirja tarkoittaa asiakirjaa, jonka on tehnyt lastensuojeluviranomainen tai sen palveluksessa oleva ammattilainen. Se voi olla myös asiakirja, joka on toimitettu viranomaiselle, kuten asiakkaan hakemus lastensuojelupalveluista.
Asiakirjoihin kirjattujen tietojen pitää antaa oikea kuva tilanteesta sekä kuvata tavoitteet ja päätökset selkeästi. Kun sinua koskevia tietoja kirjataan asiakirjoihin yhdessä, vahvistetaan sinun ja perheesi omaa osallisuutta. Kirjaamisen tavoite on kertoa, miten sinun ja perheesi osallisuus toteutuu yhteistyössä sosiaalityöntekijän ja muiden sinua ja perhettäsi tukevien ammattilaisten kanssa, ja miten saat itse kerrottua mielipiteesi.
Mitä tietoja asiakirjoissa on?
Lastensuojelun asiakirjoissa on lasta koskevia henkilötietoja. Lastensuojelun henkilöstön pitää merkitä lasta tai nuorta koskeviin asiakasasiakirjoihin kaikki sellaiset tiedot, jotka vaikuttavat lapsen tai nuoren tarvitsemien lastensuojelutoimenpiteiden järjestämiseen. Se tarkoittaa myös tietoja, jotka ovat toimenpiteiden suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan kannalta tarpeellisia. Tiedot voivat kuvata esimerkiksi lapsen ominaisuuksia ja toimintaa.
Asiakasrekisteriin kirjataan tiedot asiakkuuden alkamisesta, jatkumisesta ja päättymisestä, lastensuojelutarpeen selvityksen yhteenvedot, sosiaalityön muistiinpanot, asiakassuunnitelmat, kuulemiskertomukset, hakemusasiakirjat hallinto-oikeudelle, lastensuojelupäätökset sekä muut asiakkaita koskevat tiedot, kuten sijaishuollossa laadittavat asiakirjat.
Kirjaaminen pitää aloittaa heti, kun lastensuojeluasia tulee vireille eli siitä hetkestä lähtien, kun lastensuojelun työntekijä on saanut tietää mahdollisesta lastensuojelun tarpeessa olevasta lapsesta. Kirjauksia tehdään siihen asti, kun lastensuojelu päättyy.
Ajantasainen ja huolellisesti tehty kirjaaminen on tärkeää lastensuojelun valvonnan kannalta. Kirjauksia tutkimalla lastensuojelua valvovat viranomaiset voivat tarvittaessa selvittää, onko lastensuojelun toiminnassa ollut puutteita tai onko tehty lainvastaisia virheitä.
Lue lisää: Lastensuojelun viranomaisten valvonta
Kirjaukset mahdollistavat myös sen, että voit itse arvioida lastensuojelun toiminnan asianmukaisuutta ja oikeellisuutta. Esimerkiksi, jos sinua koskeva päätös vaikuttaa epäselvältä tai virheelliseltä, voit hakea siihen muutosta, jos olet täyttänyt 12 vuotta. Voit olla aktiivinen lastensuojelun valvonnan käynnistämisessä iästäsi riippumatta.
Sinulla on oikeus itseäsi koskevaan tietoon
Itseäsi ja omia asioitasi koskevat asiakirjat ovat sinulle tärkeä tiedonlähde. Asiakirjoissa olevien tietojen avulla voit muodostaa tilanteestasi asianmukaisen käsityksen ja ottaa asioihin kantaa. Sinulle on turvattava oikeus saada tietoa itseäsi koskevasta lastensuojeluasiasta ikääsi, kasvuusi ja kehitykseesi sopivalla tavalla. Sinulla on myös oikeus tarkastaa, minkälaisen kuvan sinusta saa kirjausten perusteella ja vaatia korjaamaan virheelliset tiedot!
Lastensuojelun asiakkuuden aikana tehtyihin kirjauksiin voidaan palata vielä useita vuosia lastensuojelun asiakkuuden päättymisen jälkeen. Siksi on tärkeää, mitä sanoja kirjauksissa on käytetty ja miten syy-yhteyksiä on rakennettu.
Lapsina lastensuojelun asiakkaana olleet ovat halunneet lukea itsestään tehtyjä kirjauksia myöhemmin aikuisena. Kirjausten avulla heille on saattanut aueta asioita, joille ei aiemmin ole löytynyt sanoja ja he ovat ymmärtäneet monia asioita lapsuudessaan uudella tavalla tai paremmin.
Voiko oikeuttasi saada tietoa rajoittaa?
Laki antaa viranomaiselle mahdollisuuden rajoittaa oikeuttasi saada tietoa. Yleisin syy rajoittamiselle on käytännössä se, että tiedon antaminen on etusi vastaista. Etusi vastaista on esimerkiksi tieto, joka uhkaa vaarantaa sinulle tärkeän ihmissuhteen, turvallisuutesi tai terveytesi. Lastensuojelulain mukaan sinulle ei saa antaa tietoja, jotka vaarantavat kehityksesi tai ovat vastoin muuta erittäin tärkeää yksityistä etuasi, kun mielipidettäsi selvitetään ja sinua kuullaan.
Lue lisää: