Hyvä kirjaaminen

Sinulla on oikeus eettisesti kestävään kirjaamiseen. Kun olet lastensuojelun asiakas, sinulle pitää aina kertoa mitä, minne ja miksi asiakastietojasi kirjataan.

Sinulla on oikeus nähdä rekisteriseloste, jonka perusteella tiedot tallennetaan. Sinulle pitää myös kertoa, miten ja milloin saat itseäsi koskevat asiakirjat luettavaksi. Kirjaaminen on olennainen ja välttämätön asia sekä asiakkaan että työntekijän oikeusturvan kannalta.

Hyvä kirjaaminen on sinua ja perhettäsi kunnioittavaa. Hyvä kirjaaminen on myös

  • eettisesti kestävää
  • asiakaslähtöistä
  • tietosuoja- ja tietoturvakäytänteiden mukaista
  • kieleltään asiallista, selkeää ja ymmärrettävää
  • ajantasaista
  • yhdenmukaista
  • sellaista, että esitetyt tiedot todella auttavat lasta ja perhettä tilanteessa.

Kirjaamisen täytyy tukea ja edistää osallisuuttasi

Sinä itse olet tärkeä omaa tilannettasi koskevan tiedon tuottaja. On tärkeää, että koet kirjaamisen suunnitelmalliseksi ja sinua varten tehtäväksi. Esimerkiksi kun olet sijaishuollossa, on tärkeää edistää mahdollisuuksiasi osallistua kirjaamiseen yhdessä ammattilaisen kanssa.

Kun kirjaaminen tapahtuu yhdessä sinun kanssasi ja avoimesti, voi samalla avautua myös mahdollisuuksia keskustella hankalista asioista. Kirjaamisen yhteydessä käydyissä keskusteluissa voi sanoittaa tuntemuksia ja samalla tarkentaa ajatuksia.

Lastensuojelussa kertyvä tieto on salassa pidettävää

Lastensuojeluun kertyvä lasten ja perhettä, koskeva tieto on salassa pidettävää. Pelkästään se, että olet lastensuojelun asiakas, on salassa pidettävä tieto. Salassa pitäminen tarkoittaa sitä, että lastensuojelusta ei saa antaa sivullisille tietoja, jollei asianosainen ole antanut siihen lupaa. Sivullinen tarkoittaa sellaista henkilöä, jolla ei ole lain mukaan oikeutta tiedon saantiin.

Jos alaikäinen lapsi ymmärtää asian merkityksen, suostumus häntä koskevien tietojen luovuttamiseen pitää pyytää häneltä itseltään. Muuten hänen laillinen edustajansa, yleensä huoltaja, antaa suostumuksen.

Joissain tilanteissa sosiaalihuollon viranomainen voi antaa salassa pidettäviä tietoja ilman asiakkaan lupaa. Näin voidaan toimia esimerkiksi silloin, jos tiedon luovuttaminen on välttämätöntä lapsen hoidon ja huollon turvaamiseksi, vaikka lapsen tai huoltajan suostumusta ei ole voitu saada tai tiedon luovuttaminen on kielletty.

Pääsääntöisesti asiakkaan suostumus pitää pyytää ennen tiedon luovuttamista, jos se on mahdollista ja asiakas kykenee pätevästi antamaan suostumuksen. Suostumuksen pyytäminen ei kuitenkaan saa vaarantaa toimenpiteen tarkoitusta.

Milloin välttämätöntä tietoa voi luovuttaa ilman suostumusta?

Välttämätöntä tietoa voidaan luovuttaa ilman asiakkaan suostumusta sellaisissa tilanteissa, jotka ovat lastensuojelun kannalta merkityksellisiä:

  • Jos selvitetään lapsen hoidon tarvetta, järjestämistä tai toteuttamista, tietoja voidaan luovuttaa esimerkiksi terveydenhuollon viranomaiselle.
  • Jos selvitetään lapsen huollon tarvetta, järjestämistä tai toteuttamista, tietoja voidaan luovuttaa esimerkiksi lapsen lähipiiriin kuuluvalle henkilölle.
  • Jos selvitetään lapsen koulutuksen tarvetta, järjestämistä tai toteuttamista, tietoja voidaan luovuttaa esim. opetustoimen edustajalle.

Näiltä sivuilta voit lukea lisää salassapitovelvollisuudesta, tietojen luovuttamisesta ja oikeudesta saada tietoa: