Esimerkkejä kirjaamistilanteista

Lastensuojelun asiakirjoissa täytyy aina kertoa selkeästi, mikä niiden tarkoitus on. Jokaista erilaista asiakirjaa koskevat omat määräykset siitä, mitä tietoa siinä pitää olla ja mitä asiakasta koskevaa tietoa siihen voi koota. Yksittäisen asiakkaan asiakastietojen kirjaaminen on työntekijän vastuulla. Työntekijä arvioi, ovatko tiedot tarpeellisia ja riittäviä.

Koska lastensuojelutyössä kirjataan ylös hyvin erilaisia asioita ja tapahtumia, on tärkeää, että asiakirjat erottuvat selvästi toisistaan. Kirjattavan asian tarkoitus voi olla esimerkiksi:

  • Selvitys, esimerkiksi lastensuojelun tarpeen selvittäminen.
  • Hakemus, esimerkiksi lastensuojeluhakemus. Jos vanhemmat tai lapsi pyytävät itse apua lastensuojelusta, puhutaan hakemuksesta.
  • Ilmoitus, esimerkiksi lastensuojeluilmoitus.
  • Lausunto. Tietyillä tahoilla on velvollisuus antaa lausunto lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän pyynnöstä, jos sitä tarvitaan huostaanoton valmistelussa, huostaanotosta päätettäessä tai sijaishuoltoa järjestettäessä.
  • Kuulemisasiakirja, johon kirjataan asianosaisen tai asiaan osallisen mielipide lastensuojeluasiassa.
  • Suunnitelma, esimerkiksi lastensuojelun asiakassuunnitelma.
  • Päätös, esimerkiksi useimmista rajoitustoimenpiteistä tehdään päätös.

Esimerkki asiakirjasta: lastensuojelun asiakassuunnitelma

Asiakassuunnitelma on ennen kaikkea asiakkaan asiakirja, jonka sisältö on yhdessä asiakkaan kanssa pohdittu. Hyvä asiakassuunnitelma mahdollistaa sinulle tarpeidesi mukaiset palvelut ja tukitoimet ja voi auttaa oman elämän jäsentämisessä.

Sinulla on oikeus luottaa siihen, että lastensuojelu toimii suunnitelmassa sovitulla tavalla ja siinä sovittujen tavoitteiden toteutumiseksi.

Muistilista lastensuojelun asiakassuunnitelman tekoa varten

  • Ymmärrätkö, mistä asioista suunnitelmassa on kyse ja miksi se tehdään?
  • Osallistuivatko kaikki suunnitelmani tekemisen kannalta tärkeät ihmiset tapaamisiin?
  • Tiedätkö, minkä asioiden työntekijöiden mielestä pitäisi muuttua ja miksi?
  • Kysyttiinkö sinulta, mitä mieltä olet muutoksen tarpeesta?
  • Kysyttiinkö sinulta myös asioista, jotka sujuvat hyvin?
  • Autettiinko sinua miettimään tavoitteitasi?
  • Tiedätkö, milloin ja kenen kanssa mietitään seuraavan kerran, miten tavoitteissa on edistytty?
  • Saitko lukea suunnitelmasi?
  • Saitko suunnitelmasta oman kopion?
  • Ymmärsitkö, mitä suunnitelmaan kirjoitettiin?
  • Kirjoitettiinko omat tavoitteesi ja arviosi tilanteestasi suunnitelmaan?
  • Kirjoitettiinko työntekijän ehdottamat tavoitteet suunnitelmaan?

Kysyttyä kirjaamisesta