Klassificering av härkomst och materialbeskrivning

Sidans innehåll

Klassificering efter härkomst

Sedan 2013 har enkäten Hälsa i skolan efterfrågat respondentens eget födelseland samt mammans och pappans födelseland. Utifrån dessa är det möjligt att klassificera unga i fyra grupper enligt härkomst.

  1. Till grupp finländsk härkomst hör unga vars båda föräldrar är födda i Finland och unga vars enda förälder och de unga själva är födda i Finland.
  2. Till grupp någondera föräldern har utländsk bakgrund hör unga vars ena förälder är född i Finland och den andra utomlands samt unga vars enda förälder är född i Finland och de själva är födda utomlands.
  3. Till grupp utländsk bakgrund, född i Finland hör unga vars båda föräldrar eller enda förälder är födda utomlands och den unga själv är född i Finland.
  4. Till grupp utländsk bakgrund, född utomlands hör unga vars båda föräldrar eller enda förälder samt den unga själv är födda utomlands. 

Genom att kombinera de två första grupperna kan resultaten också granskas i tre kategorier:

  1. finländsk bakgrund,
  2. utländsk bakgrund, född i Finland och
  3. utländsk bakgrund, född utomlands.

Genom att kombinera de två första och de två sista grupperna kan resultaten också granskas i två kategorier: 1) finländsk bakgrund och 2) utländsk bakgrund.

Klassificeringen grundar sig på Statistikcentralens klassificering (Statistikcentralen) efter härkomst. Respondenten uppger själv uppgifterna om det egna och föräldrarnas födelseland i enkäten Hälsa i skolan.

Datainsamling

När man granskar uppgifter om hälsa och välbefinnande hos personer med utländsk bakgrund måste man komma ihåg särdragen i datainsamlingen och deras inverkan på uppgifternas tillförlitlighet. Det är en utmaning att nå befolkningen med utländsk bakgrund med undersökningarna och för att de ska delta krävs ofta personlig kontakt per telefon eller ansikte mot ansikte. Datainsamlingen för enkäten Hälsa i skolan genomfördes dock med en webblankett som kunde besvaras på finska, svenska, engelska, ryska eller nordsamiska. Många med utländsk bakgrund var därför tvungna att besvara den på ett annat språk än sitt modersmål.

Uppgifternas riktighet och exakthet

Det finns även en möjlighet att icke trovärdiga svar ingår i materialet som samlats in av de unga. I materialet för 2023 strävade man efter att identifiera icke trovärdiga respondenter som besvarar vissa frågor med extrema svarsalternativ. Unga som uppgav att de inte alls klarar av att se, höra, gå, lära sig, komma ihåg eller koncentrera sig, kan på grund av dessa begränsningar inte ha besvarat enkäten självständigt. Det ansågs också icke trovärdigt att respondenten inte en enda gång under skolveckan äter frukost, skollunch, middag, kvällsmål eller mellanmål. Unga som besvarade båda de ovan nämnda frågorna på ett icke trovärdigt sätt (n=419) avlägsnades från materialet för årskurserna 8 och 9 i den grundläggande utbildningen, gymnasierna och yrkesläroanstalterna 2023. Bland eleverna i årskurs 4 och 5 i den grundläggande utbildningen observerade man inte att frågor besvarades med extrema svarsalternativ.

År 2023-2021 har inga motsvarande avlägsnanden gjorts på materialet, men man beslöt att utesluta utifrån granskningen enligt härkomst de respondenter som meddelat att de aldrig borstar tänderna och som uppgav att de råkat ut för två eller flera olycksfall under rasten, gymnastiklektionerna, andra lektioner och på skolvägen från resultaten som gällde härkomst.

Material

I materialet för 2023 hade 6,1 procent av pojkar och flickor i årskurs 4 och 5 inom den grundläggande utbildningen (pojkar n=2867, flickor n=2943), 7,1 procent (n=3052) av pojkarna och 6,2 procent (n=2730) av flickorna i årskurs 8 och 9 inom den grundläggande utbildningen, 6,5 procent (n=1212) av pojkarna och 6,2 procent (n=1638) av flickorna i gymnasiet samt 6,4 procent (n=706) av de yrkesstuderande pojkarna och 5,7 procent (n=460) av de yrkesstuderande flickorna utländsk bakgrund.

År 2023 saknades uppgiften om härkomst hos 7,6 procent av pojkarna i årskurs 8 och 9 inom den grundläggande utbildningen, hos 5,9 procent av de yrkesstuderande pojkarna och hos 4,8 procent av pojkarna i årskurs 4 och 5 inom den grundläggande utbildningen. I de övriga grupperna saknades uppgiften hos 1,0–2,7 procent.

Andelar och antal svarande med utländsk bakgrund i övriga åren finns i tabeller 1-4.

Tabell 1. Elever i årskurs 4 och 5 som har utländsk bakgrund
Andelar och antal 2017 2019 2021 2023
Antal pojkar med utländsk bakgrund 2292 2656 2815 2867
Antal flickor med utländsk bakgrund 2358 2940 2984 2943
Andel (%) pojkar som svarade på enkäten med utländsk bakgrund 4,8 5,3 5,5 6,1
Andel (%) flickor som svarade på enkäten med utländsk bakgrund 4,9 5,9 5,8 6,1
Uppgift om pojkens härkomst saknar (%) 2,6 3,6 2,9 4,8
Uppgift om flickans härkomst saknar (%) 1,5 1,9 1,4 2,5
Tabell 2. Elever i årskurs 8 och 9 som har utländsk bakgrund
Andelar och antal 2013 2015 2017 2019 2021 2023
Antal pojkar med utländsk bakgrund 2314 1561 2024 2350 2693 3052
Antal flickor med utländsk bakgrund 1873 1195 1771 2191 2571 2730
Andel (%) pojkar som svarade på enkäten med utländsk bakgrund 4,6 6,2 5,6 5,5 6,0 7,1
Andel (%) flickor som svarade på enkäten med utländsk bakgrund 3,8 4,7 4,8 5,0 5,5 6,2
Uppgift om pojkens härkomst saknar (%) 4,7 3,4 9,1 7,8 7,5 7,6
Uppgift om flickans härkomst saknar (%) 1,9 1,1 3,1 2,5 2,6 2,7
Tabell 3. Studerande i årskurs 1 och 2 i gymnasiet som har utländsk bakgrund
Andelar och antal 2013 2015 2017 2019 2021 2023
Antal pojkar med utländsk bakgrund 667 631 540 847 973 1212
Antal flickor med utländsk bakgrund 840 766 745 1201 1367 1638
Andel (%) pojkar som svarade på enkäten med utländsk bakgrund 3,2 3,9 3,8 4,6 5,1 6,5
Andel (%) flickor som svarade på enkäten med utländsk bakgrund 3,0 3,4 3,7 4,6 4,9 6,2
Uppgift om pojkens härkomst saknar (%) 1,7 0,7 2,6 2,3 2,3 2,4
Uppgift om flickans härkomst saknar (%) 1,0 0,2 0,8 0,8 0,8 1,0
Tabell 4. Studerande i årskurs 1 och 2 vid yrkesläroanstalter som har utländsk bakgrund
Andelar och antal 2013 2015 2017 2019 2021 2023
Antal pojkar med utländsk bakgrund 1124 915 722 677 590 706
Antal flickor med utländsk bakgrund 523 568 497 415 410 460
Andel (%) pojkar som svarade på enkäten med utländsk bakgrund 5,8 5,3 4,6 4,8 4,7 6,4
Andel (%) flickor som svarade på enkäten med utländsk bakgrund 3,4 4,1 4,7 4,4 4,5 5,7
Uppgift om pojkens härkomst saknar (%) 3,5 3,2 7,1 7,3 5,0 5,9
Uppgift om flickans härkomst saknar (%) 1,4 0,9 2,7 2,2 2,3 2,4