Utnyttjande av resultaten på läroanstalten

Sidans innehåll

Resultaten av enkäten Hälsa i skolan kan användas i den långsiktiga utvecklingen av läroanstaltens verksamhet samt elevhälsan. Den uppföljning som görs vartannat år på basis av enkätresultaten införlivas i annan aktuell verksamhetsplanering: årsplanen samt den eventuella planen för elev- eller studerandehälsan m.m. Resultaten diskuteras med eleverna eller de studerande, personalen och vårdnadshavarna.

Hur kan enkätresultaten användas för att välja eller precisera utvecklingsmål?

När skolorna och läroanstalterna har gått igenom resultaten väljer de ut indikatorer som följs upp vartannat år. Det går till exempel att välja ut sådana indikatorer som har utvecklats i en oroväckande riktning sedan föregående enkät genomfördes. Det lönar sig för läroanstalten att välja sådana indikatorer från enkäten som gör det möjligt att följa upp områden som redan tidigare varit prioriteringar i utvecklingsarbetet. Om läroanstalten till exempel satsar på att utveckla en trygg och inkluderande verksamhetskultur kan man som uppföljningsobjekt välja elevernas eller de studerandes erfarenheter av skolans atmosfär, mobbning och möjligheter att påverka. Om man däremot är ute efter att utveckla till exempel skolmåltiderna följer man upp elevernas erfarenheter av skolmatens kvalitet och mängd, hur mycket tid som finns för måltiderna och hur stor andel av eleverna som uppger att de äter skollunchen dagligen.

Involvera alla på läroanstalten

När utvecklingsmålen väljs är det viktigt att resultaten diskuteras med hela gemenskapen i skolan eller vid läroanstalten (personal, elever eller studerande, vårdnadshavare) och att man tillsammans funderar på vilka tillvägagångssätt i skolan eller vid läroanstalten det vore bra att utveckla. Samtidigt kan man föreslå åtgärder med hjälp av vilka situationen utvecklas i en positiv riktning.

Resultaten kan till en början diskuteras i den för läroanstalten specifika elevhälsogruppen. Och inom elevhälsogruppen kan man planera lämpliga sätt för att gå igenom resultaten i läroanstaltsgemenskapen. På den här webbplatsen finns anvisningar för hur man kan ordna diskussionsstunder för elever eller studerande, personal och vårdnadshavare. Det kan löna sig att i samband med att resultaten presenteras för elever och studerande fråga dem vilka tankar resultaten väcker hos dem. Vad kunde utvecklas och varför? Anteckningar från diskussionen med eleverna och de studerande utnyttjas vid personalens diskussionstillfälle och man funderar tillsammans över hur man kan bemöta elevernas och de studerandes förslag. Om möjligt ska också vårdnadshavarnas kommentarer som samlats in vid diskussionstillfället med dem tas upp med hela personalen eller åtminstone i elevhälsogruppen.

Läs anvisningarna (kommer senare)

Sammanställning av resultaten

Anvisningar för hur man loggar in för att se läroanstaltens resultat skickas via e-post till den person som utsetts till kontaktperson för enkäten Hälsa i skolan. De viktigaste resultaten med tanke på skolornas och läroanstalternas utvecklingsarbete har dessutom sammanställts grafiskt och bifogats som pdf-bilaga i samma e-postmeddelande. På läroanstalten kommer man överens om vem som sammanställer resultaten i en sådan form att det är lätt att diskutera dem tillsammans och reflektera över framgångar och vad som behöver utvecklas. De läroanstaltsspecifika indikatorerna har valts ut med tanke på deras nära koppling till läroanstalternas vardag.

Resultaten för läroanstalten kan granskas för alla svarande sammanlagt eller separat för flickor och pojkar. Resultaten kan jämföras med läroanstaltens tidigare resultat, kommunens, välfärdsområdets och hela landets resultat över en tidsperiod på flera år. När man börjar gå igenom resultaten lönar det sig att börja med de vyer som visar vilka indikatorer som har förändrats mest i positiv eller oroväckande riktning. På så sätt får man snabbt en överblick över vad som har förändrats mest på två år. Därefter lönar det sig att göra indikatorspecifika jämförelser. Till exempel kan alla indikatorer som rör mobbning inkluderas i samma vy.

Sammanställningen kan göras t.ex. i Word eller Powerpoint så att den egna läroanstaltens resultat jämförs med resultatet för hela landet, det kommunspecifika resultatet och/eller läroanstaltens föregående resultat. I resultattjänsten för enkäten Hälsa i skolan (THL:s resultatvy Barns och ungas hälsa och välbefinnande (Tableau) kan bilderna skrivas ut och flyttas över till en egen rapport.

Läs anvisningarna (kommer senare)

Att diskutera och tolka resultaten tillsammans med elever eller studerande

I läroanstaltens elevhälsogrupp kommer man överens om hur diskussionerna med eleverna och studerandena leds, antingen som workshops kring resultaten eller i samband med lektioner.  Diskussionstillfällena med elever och studerande dokumenteras. Utvecklingsförslag från eleverna eller de studerande behandlas i elevhälsogruppen och tillsammans med lärarna till exempel vid lärarmöten, lärararbetsdagar (FBA-dagar) eller andra arbetsmöten samt på föräldrakvällar.

Eleverna eller de studerande diskuterar följande teman:

  1. Den egna skolgången
  2. Erfarenheter av gemenskapen i skolan eller vid läroanstalten
  3. Vardagsrutiner som påverkar skolgången (levnadsvanor)
  4. Erfarenheter av elevhälsotjänsterna
  5. Vänner, familj och hobbyer
  6. Hälsotillstånd och ork

När ni planerar elevernas eller de studerandes diskussioner bör ni överväga om alla teman ska diskuteras i alla grupper eller om temana ska delas upp så att varje grupp diskuterar 1–2 ämnen. Informera om det som kommit fram under diskussionerna till exempel i samband med lektioner, morgonsamlingar, med hjälp av informationsskärmar i korridorerna eller anslagstavlor. Det är värt att satsa på dokumenteringen av diskussionerna så att elevernas eller de studerandes idéer kan tas tillvara. Kom överens om hur de vuxna dokumenterar diskussionerna ifall eleverna och de studerande är indelade i flera grupper under diskussionstillfället. En elektronisk plattform eller applikation är det mest praktiska sättet att sammanställa anteckningar från olika gruppers diskussioner till samma fil.

Det finns många sätt att höra elevernas eller de studerandes synpunkter. Om resultaten diskuteras i varje klass som besvarat enkäten, kommer alla som deltagit att höra om resultaten och ha möjlighet att kommentera dem. Om man däremot vill lyfta fram elevernas eller de studerandes synpunkter i samband med ett personalmöte, en workshop, en lärararbetsdag eller något annat möte, kan elev- eller studeranderepresentanter delta vid presentationen av resultaten och diskussionen med skolans eller läroanstaltens personal. Dessa två sätt att diskutera resultaten utesluter inte varandra, utan båda är användbara sätt att få elevernas eller de studerandes synpunkter.

Tips: Diskussionen med eleverna eller de studerande kan ordnas enligt en workshopmodell där hela skolan eller läroanstalten deltar. Läs mer om modellen i anvisningarna nedan.

Läs anvisningarna (kommer senare)

Utnyttjande av resultaten i undervisningen

Resultaten av enkäten Hälsa i skolan kan också utnyttjas i undervisningen. Temana anknyter till exempel till det centrala undervisningsinnehållet i hälsokunskap och omgivningslära, såsom ungas hälsotillstånd, hälsovanor, levnadsvanor och sociala relationer. Resultaten kan också utnyttjas till exempel i undervisningen i matematik, psykologi, biologi och samhällslära. Läraren kan be att få resultaten för den egna läroanstalten av rektorn eller någon annan person som ansvarar för att behandla resultaten vid läroanstalten. Eleverna eller de studerande kan själva granska resultaten för hela landet eller den egna kommunen i THL:s offentliga resultatvy Barns och ungas hälsa och välbefinnande.
Läs anvisningarna (kommer senare)

Att diskutera resultaten med personalen

Det lönar sig att diskutera resultaten från enkäten Hälsa i skolan tillsammans med hela personalen, eftersom man med hjälp av dessa följer upp många faktorer som gäller skolans eller läroanstaltens atmosfär och elevera och studerandes välbefinnande i skolan. Exempelvis, huruvida eleverna tycker om att gå i skolan, har bemötts på omhändertagande och rättvist sätt av en lärare, har haft möjlighet att diskutera sina bekymmer med en vuxen på läroanstalten, har upplevt svårigheter med inlärningsfärdigheterna eller har erfarit mobbning är alla indikatorer på hur verksamhetskulturen har utvecklats.

Resultaten kan presenteras för personalen till exempel i samband med en lärararbetsdag eller något annat planeringsmöte. När resultaten har presenterats diskuteras till exempel följande:

  • Vilka positiva förändringar har skett sedan den föregående enkäten genomfördes?
  • Vad har vi gjort som kan ha bidragit till en positiv förändring?
  • Vilka farhågor väcker resultaten?
  • Vilka behov av hjälp eller stöd visar resultaten på? Vad kan vi göra mer av eller bättre?
  • Hur har åtgärderna mot mobbning fungerat? Vad kunde vi utveckla?
  • Vilka utvecklingsförslag kom barnen, de unga eller vårdnadshavarna med när resultaten diskuterades? Hur ska vi svara på idéerna?
  • Vilka utvecklingsmål ska lyftas fram i verksamhetsplanen för läsåret och i utbildningsanordnarens elevhälsoplan eller välfärdsplanerna? Vilka åtgärder behövs för att uppnå målen? Hur ska förändringarna följas upp?

Frågorna som gäller psykiskt välbefinnande och upplevelser av delaktighet ger viktig information för att följa upp elevernas och de studerandes välbefinnande och vid behov ta upp sådant som väcker oro med eleven eller den studerande, vårdnadshavaren eller elevhälsotjänsterna.

Läs anvisningarna (kommer senare)

Att diskutera resultaten med vårdnadshavare

Resultaten av enkäten Hälsa i skolan kan diskuteras tillsammans med vårdnadshavarna till exempel under en föräldrakväll. Centrala teman att behandla med vårdnadshavarna är välbefinnande i skolan, sömn, måltider, motion, hälsa, psykisk hälsa, våld och trakasserier. Efter att resultaten har presenterats kan man diskutera till exempel följande ämnen i små grupper, med hjälp av learning cafe-metoden eller som en publikdiskussion:

  • Vad anser ni om resultaten gällande sovande, sömn och måltider? Hur kan dagsrytmen stödjas ännu bättre?
  • Hurdant är ett bra samarbete mellan hemmet och skolan eller läroanstalten när eleven eller den studerande har svårigheter med inlärningsfärdigheterna?
  • Hur stärker man en god dialog med barnet eller den unga i skolan/vid läroanstalten och hemma?
  • Hur skulle vi bättre se till att ingen känner sig ensam?
  • Hur har åtgärderna mot mobbning fungerat? Vad kunde vi utveckla?

På föräldrakvällen är det också viktigt att informera vårdnadshavarna om elevhälsotjänsterna och hur de är tillgängliga för eleverna eller de studerande i skolan eller vid läroanstalten. Vårdnadshavarna ska också informeras om hur de kan kontakta elevhälsotjänsterna om de oroar sig för sitt barns ork i skolan, mobbning, frånvaro eller om något oroväckande har hänt barnet som det är viktigt att känna till i skolan eller vid läroanstalten.

Läs anvisningarna (kommer senare)