Omfattande hälsoundersökningar
En omfattande hälsoundersökning inom skolhälsovården ordnas för eleverna i årskurserna 1, 5 och 8. I de omfattande hälsoundersökningarna utreds förutom elevens hälsa och välfärd även föräldrarnas och hela familjens välfärd, och därför bjuds föräldrarna alltid att delta. Läraren eller klassföreståndaren ger sin egen bedömning av elevens lärande och välfärd i skolan. Av omfattande hälsoundersökningar sammanställs klass-, årskurs- och skolspecifik information som grund för den samlade elevhälsans arbete.
Genomförande av en omfattande hälsoundersökning
Beroende på årskurs kan den omfattande hälsoundersökningen bilda en helhet
- av separata undersökningar hos hälsovårdare och läkare
- en separat hälsovårdarundersökning i kombination med ett gemensamt möte mellan hälsovårdaren och läkaren eller
- hela hälsoundersökningen kan genomföras vid ett gemensamt möte när hälsovårdaren och läkaren arbetar i par.
Föräldrarna bjuds alltid in att delta i undersökningen eller någon del av den.
I årskurserna 1 och 5 är läkarens och hälsovårdarens gemensamma undersökning med eleven och föräldern en fungerande och klientorienterad arbetsmodell. Vid behov träffas man med eleven också på tu man hand.
Elever i årskurs 8 ska alltid erbjudas möjlighet till ett samtal på tu man hand med en yrkesutbildad person inom skolhälsovården (SHM 2010), så det är inte möjligt att genomföra en omfattande hälsoundersökning på klassnivå enbart som ett gemensamt möte mellan eleven, vårdnadshavaren, hälsovårdaren och läkaren.
Innehållet i den omfattande hälsoundersökningen
Innehållet i de omfattande hälsoundersökningarna är individuellt, särskilt i fråga om betoningen av olika diskussionsämnen och hälsorådgivningen. Informationen från blanketterna med förhandsuppgifter hjälper yrkespersoner inom skolhälsovården att rikta innehållet i undersökningen enligt varje elevs och familjs behov. Dessutom styr diskussionen under mötet och de frågor som framkommer i undersökningarna hur hälsoundersökningen framskrider, dess innehåll och fortsatta åtgärder.
Läs mer: Blanketter för förhandsuppgifter för skolhälsovårdens omfattande hälsoundersökningar
Vid de omfattande hälsoundersökningarna utreds frågor som gäller elevens välfärd och hälsa på ett övergripande sätt. Barns och ungas uppväxt, utveckling, hälsa, hälsovanor och välfärd granskas i olika miljöer: hemma, i skolan och på fritiden.
Vid hälsoundersökningarna görs olika undersökningar beroende på årskurs och individuellt behov. Vid undersökningen gör skolläkaren en omfattande allmän undersökning med beaktande av elevens ålders- och utvecklingsfas, tidigare sjukdomar och behandlingar, förhandsuppgifter och sådant som framkommit under diskussionen samt elevens och förälderns önskemål. Med olika metoder bedöms till exempel tillväxt, vikt, blodtryck, psykosocial utveckling, psykisk hälsa, pubertetsutveckling, hållning, syn och hörsel.
Familjens välfärd utreds genom att sätta sig in i familjens levnadsförhållanden, föräldrarnas välfärd, hälsa och hälsovanor, familjens interna interaktion samt syskonens inbördes relationer.
Utöver de tidpunkter som anges i undersökningsprogrammet görs en omfattande hälsoundersökning alltid när det finns behov av att utreda elevens och familjens situation noggrannare. Det kan finnas behov av en mer omfattande utredning till exempel om eleven har en långvarig sjukdom som begränsar funktionsförmågan eller om familjen har en resurskrävande livssituation, såsom en förälders missbruksproblem eller psykiska problem.
Hälsorådgivningen är en viktig del av alla hälsoundersökningar. Vid omfattande hälsoundersökningar görs undersökningen av både hälsovårdaren och läkaren. Hälsorådgivning genomförs också enligt de behov som konstaterats vid varje elevs och familjs individuella undersökningar. Dessutom styr elevens ålders- och utvecklingsfas innehållet i hälsorådgivningen; föräldrarna och eleverna kan till exempel redan på förhand få information om den framtida puberteten.
Diskussionsinnehåll och undersökningar vid omfattande hälsoundersökningar:
- Omfattande hälsoundersökning i årskurs 1 (NEUKO, Terveysportti)
- Omfattande hälsoundersökning i årskurs 5 (NEUKO, Terveysportti)
- Omfattande hälsoundersökning i årskurs 8 (NEUKO, Terveysportti)
Om eleven eller föräldern vid undersökningen konstateras ha behov av stöd, planeras stödet tillsammans med klienterna. Stödåtgärder som erbjuds kan till exempel vara:
- skolhälsovårdens uppföljningsbesök hos hälsovårdare eller läkare
- hänvisning till kurators- eller psykologtjänster
- att inleda sektorsövergripande elevvård, det vill säga att samla en sektorsövergripande expertgrupp
- tilläggsundersökningar
- hänvisning till undersökningar och/eller vård inom andra social- och hälsovårdstjänster
- hänvisa föräldrarna till det stöd och den service som behövs.
Lärarens bedömning av elevens välfärd och lärande
I de omfattande hälsoundersökningarna ingår lärarens bedömning av elevens utveckling, välfärd och lärande (SRF 338/2011, 7 §). För detta behövs ett skriftligt samtycke av vårdnadshavarna och eleverna i årskurs 8.
Lärarens bedömning är en viktig informationskälla för skolhälsovården när det gäller att utreda elevens utveckling och välfärd och identifiera stödbehov. I årskurserna 1 och 5 görs bedömningen av klassläraren och i årskurs 8 sammanställs bedömningen av klassföreståndaren med beaktande av observationer från andra lärare.
Lärarens bedömning och dess enhetliga verksamhetssätt stöds av en riksomfattande blankett med bruksanvisningar.
Lärarens bedömning vid den omfattande hälsoundersökningen inom skolhälsovården: blankett och anvisningar
Klass- och skolsammandrag över omfattande hälsoundersökningar
Från omfattande hälsoundersökningar samlas in klass- och skolspecifik information som utnyttjas i planeringen, genomförandet och utvärderingen av skolans samlade elevhälsa.
Under läsåret kan man komma överens om de uppgifter som samlas in från hälsoundersökningarna till exempel i skolans elevhälsogrupp. Informationen kan samlas in från blanketter för förhandsuppgifter, diskussioner eller utförda undersökningar. Resultaten rapporteras som andelar av alla elever i klassen eller på klassnivå.
Information samlas in och rapporteras anonymt, dvs. endast i klasser med tillräckligt stort elevantal, för att det inte ska finnas någon risk för att en enskild elev identifieras.
Till exempel följande uppgifter kan vara nyttiga i den samlade elevhälsans arbete:
- upplevelser av mobbning och deltagande i mobbning
- skoltrivsel
- ärenden som gäller skolmåltider
- arbetsro i klassen
- skolarbetets och hemuppgifternas belastning
- testning och användning av tobaksprodukter, särskilt i skolan
- affektiva symtom och ångest, social ångest i skolan
- erfarenheter av skolmiljön (t.ex. inomhusluft, buller, belysning eller temperatur).
Uppgifterna i sammandragen och de åtgärder som behövs utifrån dem diskuteras i elevhälsans sektorsövergripande samarbete, vanligtvis i elevhälsogruppen. Uppgifterna kan också användas som bakgrundsinformation vid granskningen av skolmiljöns sundhet och trygghet samt gemenskapens välfärd som görs med tre års mellanrum.
Läs mer om granskningen av skolmiljöns sundhet och trygghet samt gemenskapens välfärd (på finska)
Mer information
- Statsrådets förordning om rådgivningsverksamhet, skol- och studerandehälsovård samt förebyggande mun- och tandvård för barn och unga 338/2011 (Finlex)
- Rådgivningsverksamhet, skol- och studerandehälsovård samt förebyggande mun- och tandvård. Motiveringar till och tillämpningsanvisningar för förordningen (380/2009) (2010) Publikationer 20. Helsingfors: Social- och hälsovårdsministeriet.
- Hakulinen-Viitanen, Tuovi ym. (2012) Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (på finska) Handbok 22. Helsingfors: Institutet för hälsa och välfärd (THL).
- Lag om elev- och studerandevård 1287/2013 (Finlex)
- Kommuninfo 13a/2015 (SHM) (på finska)