Palvelusta tuotteeksi
Euroopan sosiaalirahaston toimintalinjan 5 hankkeissa kehitetään toimintamalleja ja palveluita, jotka edistävät heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta ja torjuvat köyhyyyttä. Jotta kehittämistoiminnan tulokset saadaan hyötykäyttöön, uusien toimintamallien ja palveluiden on juurruttava osaksi palvelujärjestelmää.
Toimintamallien juurtumisen ja levittämisen näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeää kertoa, mitä tehdään, millaisia vaikutuksia on saatu aikaiseksi ja miten. Tuotteistaminen auttaa kirkastamaan vastaukset näihin keskeisiin kysymyksiin. Palvelumuotoilu puolestaan tarjoaa hyvät lähtökohdat asiakaslähtöisyyden varmistamiseen osana kehittämistoimintaa.
Palvelutuotteen muotoiluprosessi
- Ideoi ja määrittele palveluvisio
- Muodosta suunnitelma
- Kiteytä palvelukonsepti
- Tarkenna palvelumalli
- Testaa, toteuta ja arvioi
Asiakkaan kokemus keskiöön
Hyvän idean kehittyminen loistavaksi palveluksi edellyttää asiakaslähtöistä ajattelutapaa ja asiakkaan näkökulman huomioimista heti kehittämishankkeen alkumetreiltä lähtien. Palvelumuotoilun ideologia kulkee läpi tuotteistamisprosessin nostaen asiakaskokemuksen keskiöön.
Rohkeasti erilaisia menetelmiä yhdistelemällä voimme lisätä asiakasymmärrystä ja kehittää palveluja, jotka vastaavat heikoimmassa asemassa olevien ihmisten tarpeisiin. Avainasemassa ovat oikeanlainen asenne, yhteistyö ja avoin vuorovaikutus, jotka auttavat löytämään oikeat menetelmät kehittämistyön tueksi.
Palvelumuotoilun käsikirja
Sokran tuottama palvelumuotoilun käsikirja tarjoaa välineitä niin uusien kuin olemassa olevien toimintamallien ja palvelujen ideointiin, innovointiin, suunnitteluun ja toteutukseen.
Käsikirja auttaa
- määrittelemään ja dokumentoimaan palvelumalleja
- kiteyttämään niiden luoman arvon
- kehittämään palveluita systemaattisesti palvelumuotoilun ideologiaa hyödyntäen
Palvelusta tuotteeksi. Käsikirja palvelutuotteiden muotoiluun (Theseus)
Hiltunen, Piritta (2017)
Lean Canvas -taulukko (pdf 28 kt)
Tulosta Lean Canvas -taulukko työskentelyn tueksi
Lue lisää
Palvelusta tuotteeksi. Käsikirja palvelutuotteiden muotoiluun
Käsikirja Thesus-julkaisujärjestelmässä
Klikkaa kuvaa ja lue käsikirjaa ISSUU-verkkopalvelussa