Hoitotakuu ja palveluvelan purku
Suomen kestävän kasvun ohjelman yhtenä tavoitteena on purkaa koronaepidemian aiheuttamaa sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa sekä edistää hoitotakuun toteutumista (pilari 4). Hankkeissa tehtävän kehittämistyön kohteeksi on valittu heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat asiakasryhmät asukkaiden tunnistettujen tarpeiden perusteella.
THL:n Sujuvat palvelut -projektissa (investointi 1) kehitetään hyvinvointialueiden asiakas- ja palveluprosesseja ja parannetaan hoitoon ja palveluun pääsyä. Tavoitteena on monimuotoisesti palveluja kehittämällä nopeuttaa koko alueen väestön hoitoon pääsyä.
Kehittämistoimenpiteet kytkeytyvät hyvinvointialueen strategisen tason palveluketjuihin ja -kokonaisuuksiin. Työn tuloksia raportoidaan EU:lle terveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsyn indikaattoreilla. Lisäksi arvioidaan palveluiden integroitumista.
Kaikki hyvinvointialueet ja Helsinki ovat velvoitettuja kohdistamaan kehittämistoimia nuoriin tai nuoriin aikuisiin (13–29-vuotiaat), joilla on tunnistettuja tai vielä tunnistamattomia päihde- tai mielenterveyshäiriöitä. Tämän lisäksi hyvinvointialueet ovat priorisoineet kehittämistoimia kahdesta neljään asiakasryhmään.
Kehittäminen hyvinvointialueilla jakautuu asiakasryhmien kesken seuraavasti:
- 22 aluetta on valinnut asiakasryhmäkseen nuoret ja aikuiset (13–29-v), joilla tunnistettuja tai vielä tunnistamattomia päihde- tai mielenterveyshäiriöitä
- 12 aluetta on valinnut asiakasryhmäkseen aikuiset, joilla on päihde- tai mielenterveyshäiriöitä
- 17 aluetta on valinnut asiakasryhmäkseen ikääntyneet, joilla palveluiden katkokset tai pitkä eristyneisyys ovat aiheuttaneet toimintakykyyn liittyvää tuen, hoidon tai kuntoutuksen tarvetta
- 11 aluetta on valinnut asiakasryhmäkseen omaishoitajat
- 17 aluetta on valinnut asiakasryhmäkseen pitkäaikaissairaat
- 7 aluetta on valinnut asiakasryhmäkseen monipalveluasiakkaat
- 14 aluetta on valinnut asiakasryhmäkseen lapsiperheet
- 11 aluetta on valinnut asiakasryhmäkseen neuropsykiatrisesti oireilevat henkilöt
- 9 aluetta on valinnut asiakasryhmäkseen vammaiset tai muut henkilöt, jotka eivät ole saaneet tarvitsemiaan kuntoutuspalveluja
- 11 aluetta on valinnut muita yksittäisiä asiakasryhmiä (mm. saamelaiset, maahan muuttaneet)
Sujuvat palvelut -projekti tukee aluehankkeita tarjoamalla kehittämisen tuen hankeverkostoja ja Sujuvat palvelut -valmennusta. Sujuvat palvelut -projektin sisällöissä otetaan huomioon Digitaalisten palvelujen kehittäminen (investointi 4:n projektit) osana asiakas- ja palveluprosessien kehittämistä sekä tuetaan kehitettyjen toimintamallien kuvaamisessa Innokylään.