Koulun tai oppilaitoksen aikuiset
Useilla aikuisilla on tärkeä rooli kasvusi, kehityksesi, hyvinvointisi ja oppimisesi edistämisessä. Aikuisilla kotona, kouluissa ja oppilaitoksissa on velvollisuus huolehtia terveydestäsi ja turvallisuudestasi. Siksi aikuisten kasvatustehtäviin kuuluu erilaisia vastuita, tehtäviä, velvoitteita ja oikeuksia. Ne tehtävät ja asiat, joihin huoltajallasi on oikeus tai velvollisuus vaikuttaa, ovat erilaisia kuin opettajan tai terveydenhoitajan tehtävät.
Eri aikuisten ja ammattilaisten tehtävät
-
Huoltaja vastaa ensisijaisesti huolenpidostasi, hoidostasi ja kasvatuksestasi. Huoltajan pitää sinulle tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi ja ottaa huomioon yksilölliset tarpeesi. Huoltajan tehtävä on edistää myönteisiä ja läheisiä suhteita sinun ja vanhempiesi välillä. Huoltajan täytyy taata sinulle kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta tarpeellinen valvonta ja huolenpito sekä suojella sinua ruumiilliselta ja henkiseltä väkivallalta, huonolta kohtelulta ja hyväksikäytöltä.
- Hoito ja kasvatus
- Koulutus (esim. lapsen opiskelemien oppiaineiden ja oppimäärien valinta koulun opetussuunnitelman puitteissa)
- Asuinpaikka
- Harrastukset
- Muut henkilökohtaiset asiasi
- Huoltajan täytyy aina ensin kuulla sinun mielipiteitäsi, toiveitasi ja tarpeitasi, kun tekee päätöksiä. Huoltajan pitää myös kertoa sinulle sinua ja elämääsi koskevista päätöksistä.
-
Luokanopettajat ja aineenopettajat ovat opettamisen ja kasvattamisen asiantuntijoita. He suunnittelevat ja toteuttavat opetuksen koulussa sekä arvioivat, miten opetusjärjestelyt edistävät oppilaiden hyvinvointia, oppimista ja kehitystä. Luokanopettajat ja aineenopettajat vastaavat oman luokkansa tai oppiainekohtaisen ryhmänsä oppimistavoitteiden asettamisesta yhdessä oppilaiden kanssa.
Luokanopettajia on peruskoulun 1.–6. luokilla ja aineenopettajia peruskoulun 7.–9. luokilla sekä lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. He vastaavat esimerkiksi seuraavien asioiden suunnittelusta ja toteutuksesta:
- Opetustavat ja menetelmät, jotka perustuvat lakiin sekä valtakunnallisiin opetussuunnitelmiin.
- Opetustilan järjestyksen ja työrauhan turvaaminen. Esim. oppilaiden eriyttäminen pienryhmiin tai heidän pyytämisensä siirtyä luokkahuoneen ulkopuolisiin tiloihin, kun se edistää kaikkien oppilaiden työrauhan saavuttamista.
- Lapsen huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle ilmoittaminen, jos lapsi on joutunut häirinnän, kiusaamisen, väkivallan, syrjinnän tai niistä epäillyn teon kohteeksi oppimisympäristössä tai koulumatkalla.
Opettajalla on oikeus saada lapsen opetuksen järjestämiseksi välttämättömät tiedot esim. varhaiskasvatuksen tai sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaiselta.
-
Erityisopettaja on opettamisen ja kasvattamisen asiantuntija. Erityisopettajalla on lainmukainen pätevyys sekä erityisosaamista lasten tuen tarpeiden tunnistamiseen, tuen keinojen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Erityisopettaja suunnittelee ja toteuttaa opetuksen sekä arvioi, miten opetusjärjestelyt edistävät oppilaiden hyvinvointia, oppimista ja kehitystä.
Erityisopettaja vastaa yksittäisten oppilaiden hyvinvointia, oppimista ja kehitystä vahvistavien tukitoimien toteutumisesta. Hän osallistuu lapsen tuen tarpeiden arviointiin ja HOJKS:in laadintaan sekä kirjaa tehdyt erityispedagogiset tutkimukset ja selvitykset. Erityisopettaja toimii keskeisenä osana lasta ja hänen tilannettaan tukevaa monialaista asiantuntijaryhmää.
Lisäksi erityisopettaja auttaa luokan- ja aineenopettajia koko oppilasryhmän hyvinvointia ja oppimista tukevien käytäntöjen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioimisessa. Myös erityisopettajalla on oikeus saada lapsen opetuksen järjestämiseksi välttämättömiä tietoja, kuten luokan- tai aineenopettajalla.
-
Rehtorin tehtävä vaatii täydennetyn ylemmän korkeakoulutuksen sekä sopivaa työkokemusta opetus- ja kasvatusalalta. Rehtorin työtehtävät ja rooli peruskoulussa ja lukiossa eroavat siitä, mitä ne ovat ammatillisessa oppilaitoksessa. Yleensä rehtorin tehtäviin kuuluu ainakin:
- Opetussuunnitelmatyö, henkilöstön työsuunnitelmat ja osaaminen.
- Vallan ja vastuiden jakaminen opetusta järjestävän koulun, lukion tai ammatillisen oppilaitoksen ammattilaisten kesken, kuten yhdessä sovitaan.
- Oppilaan arviointia koskevan muutoksenhakupyynnön vastaanottaminen. Muutoksenhaussa lapsen huoltaja tai 15-vuotta täyttänyt lapsi itse voi pyytää opinnoissa etenemistä tai vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen, tai päättöarvioinnin (päättotodistus) uusimista. Tekee päätöksen yhdessä lasta opettavien opettajien kanssa.
- Oikeus toteuttaa kurinpitotoimia sekä turvaamistoimenpiteitä.
- Lapsen huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle ilmoittaminen, jos lapsi on joutunut häirinnän, kiusaamisen, väkivallan, syrjinnän tai niistä epäillyn teon kohteeksi oppimisympäristössä tai koulumatkalla.
-
Koulunkäynninohjaajat ja -avustajat auttavat oppilaiden oppimisen ohjaamisessa sekä tukevat lapsen tai nuoren toimintakykyä. He toimivat opettajien työparina ja toteuttavat opettajan johtamaa opetusta. Koulunkäynninohjaajat ja -avustajat voivat toimia epäpätevänä opettajan sijaisena, mikäli hän itse suostuu siihen eikä lain mukaista opettajakoulutusta käynyttä ammattihenkilöstöä ole saatavilla. Vaatii erillisen työmääräyksen.
Vain jos koulunkäynninohjaaja- tai avustaja toimii opettajan sijaisena, kuuluu hänelle kaikki samat oikeudet ja velvollisuudet kuin pätevälle opettajalle. Opettajan sijaisena toimiessaan koulunkäynninohjaaja- tai avustaja voi tällöin päättää kaikista samoista asioista, kuin pätevä opettajakin.
Huomaa, että lain mukaan koulunkäynninohjaajalla tai -avustajalla ei ole oikeutta
- päättää kasvatuskeskustelun, turvaamistoimien tai kurinpitotoimien määräämisestä
- poistaa sinua opetustilanteesta tai koulun tilaisuudesta
- ottaa haltuun tai tarkastaa hallussasi olevia esineitä tai aineita
- puuttua fyysiseen koskemattomuuteesi käyttämällä voimakeinoja.
-
Terveydenhoitaja on terveyden edistämisen asiantuntija kouluissa ja oppilaitoksissa. Hän vastaa hoitotyön asiantuntijuudesta ja toimii koululääkärin työparina. Terveydenhoitaja kuuluu opiskeluhuoltoryhmään ja osallistuu yhteisölliseen ja yksilökohtaiseen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen.
- Osallistuu opiskeluhuoltosuunnitelman laatimiseen, kehittämiseen ja arviointiin osana opiskeluhuoltoryhmää. Toteuttaa sen mukaisia lasten ja nuorten terveyttä ja turvallisuutta edistäviä työtehtäviään päivittäin.
- Osallistuu koulun ja oppilaitoksen kriisityöhön.
- Tiedottaa koulu- tai opiskeluterveydenhuollon palveluista ja käytännöistä oppilaille ja opiskelijoille, vanhemmille ja huoltajille, opettajille sekä muille yhteistyötahoille, kuten sosiaalihuollolle.
- Järjestää ja toteuttaa terveystarkastuksia yksin ja yhdessä lääkärin kanssa, luokkatasosta tai opiskeluvuodesta riippuen.
- Seuraa ja edistää yksittäisen lapsen kasvua, kehitystä ja hyvinvointia.
- Tekee hoidon tarpeen arviointeja ja tarjoaa kiireetöntä sairaanhoitoa.
- Huolehtii rokotuksista ja vastaanottotoiminnasta.
- Auttaa oppilasta, opiskelijaa ja perhettä selvittelemään ongelmia ja tarjoaa tukea sekä ohjaa tarvittaessa muihin palveluihin.
- Osallistuu oppilasta tai opiskelijaa koskeviin koulun ja oppilaitoksen sisäisiin tai ulkopuolisiin verkosto-, kuntoutus- ja hoitokokouksiin.
- Osallistuu monialaisen asiantuntijaryhmän työskentelyyn sekä oppilaan ja opiskelijan erityisen tuen tarpeen arviointiin, tuen suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan.
- Antaa ensiapua tarvittaessa.
-
Koululääkäri ja opiskeluterveydenhuollon lääkäri toimivat laillistettuina lääketieteen asiantuntijoina koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Lääkäri toimii terveydenhoitajan työparina ja osallistuu yhteisölliseen ja yksilökohtaiseen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Häneltä voi kysyä apua ja neuvoa myös silloin, kun hän ei ole koulussa tai oppilaitoksessa paikan päällä.
- Osallistuu opiskeluhuoltosuunnitelman laatimiseen, kehittämiseen ja arviointiin osana opiskeluhuoltoryhmää.
- Seuraa ja edistää yksittäisen oppilaan tai opiskelijan kasvua, kehitystä ja hyvinvointia.
- Toteuttaa terveystarkastuksia yksin tai yhdessä terveydenhoitajan kanssa.
- Auttaa oppilasta, opiskelijaa ja perhettä selvittelemään heitä kuormittavia ongelmia, sekä suunnittelee tukitoimenpiteitä.
- Antaa terveysneuvontaa iän ja kehitystason mukaisesti.
- Tarjoaa psykososiaalista tukea oppilaalle, opiskelijalle ja tämän perheelle.
- Osallistuu monialaisen opiskeluhuoltoryhmän työskentelyyn sekä oppilaan ja opiskelijan erityisen tuen tarpeen arviointiin, tuen suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan.
- Ohjaa tarvittaviin lisätutkimuksiin ja hoitoon.
- Osallistuu pitkäaikaissairaiden ja vammaisten oppilaiden ja opiskelijoiden hoito- ja kuntoutussuunnitelmien sovittamiseen koulun ja oppilaitoksen arkeen.
- Osallistuu oppilasta ja opiskelijaa koskeviin koulun tai oppilaitoksen sisäisiin ja ulkopuolisiin verkosto-, kuntoutus- ja hoitokokouksiin.
- Laatii tarvittaessa oppilaan koulunkäyntiin tai opiskeluun liittyviä lääkärinlausuntoja.
-
Opiskeluhuollon psykologi toimii laillistettuna psykologina koulussa tai oppilaitoksessa. Hän edistää oppilaiden ja opiskelijoiden koulunkäyntiä, oppimista ja opiskelua sekä koko koulu- ja oppilaitosyhteisön hyvinvointia. Hän myös antaa koulun tai oppilaitoksen muulle henkilöstölle konsultaatiota eli ammatillista neuvontaa sekä tekee yhteistyötä heidän kanssaan.
Psykologi selvittää ja arvioi koulunkäynnissä, kehityksessä, opiskelussa tai oppimisessa esiintyviä pulmia psykologisten tutkimusten avulla. Lisäksi hän neuvoo, ohjaa ja tarjoaa keskustelutukea kehitykseen, kasvuun, oppimiseen ja hyvinvointiin liittyvien kysymysten kanssa.
- Osallistuu opiskeluhuoltosuunnitelman laatimiseen, kehittämiseen ja seurantaan.
- Tekee psykologisia tutkimuksia.
- Suosittelee ja suunnittelee sopivaa tukea yhdessä oppilaan, opiskelijan ja hänen huoltajiensa sekä muiden tarvittavien tahojen kanssa.
- Osallistuu koko koulu- ja oppilaitosyhteisön hyvinvointia ja turvallisuutta edistävien toimien suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.
-
Kuraattorin tehtävä on auttaa ja tukea oppilaita, opiskelijoita sekä heidän huoltajiaan sosiaalityön keinoin. Hän voi auttaa esimerkiksi kaverisuhteiden solmimisen pulmissa, koulunkäynnissä, opinnoissa tai muissa oppilaan, opiskelijan ja perheen elämään vaikuttavissa muutoksissa.
Kuraattori tarjoaa apua ja tukea vanhemmille perhettä koskevissa asioissa ja tekee tarvittaessa yhteistyötä lastensuojelun, perheneuvolan ja terveydenhuollon kanssa.
- Osallistuu opiskeluhuoltosuunnitelman laatimiseen, kehittämiseen ja seurantaan.
- Auttaa oppilasta ja opiskelijaa ja hänen perhettään ihmissuhteisiin, vuorovaikutukseen sekä perhetilanteeseen liittyvissä asioissa.
- Voi luovuttaa ja vastaanottaa oppilasta, opiskelijaa ja perhettä koskevia tietoja toimiessaan yhteistyössä lastensuojelun, perheneuvolan ja terveydenhuollon kanssa, kun se on välttämätöntä lapsen edun kannalta.
- Osallistuu koko koulu- ja oppilaitosyhteisön hyvinvointia ja turvallisuutta edistävien toimien suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.
-
Opinto-ohjaaja eli opo tukee lapsen kasvua ja kehitystä niin, että hän pystyy edistämään omia opiskeluvalmiuksiaan, sosiaalista kypsymistään sekä elämänsuunnittelemisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja. Opinto-ohjaajan tehtävä on myös yhdistää koulua yhteiskuntaan ja työelämään.
- Järjestää oppilaanohjaustunteja koko luokalle.
- Järjestää yksilöllistä oppilaanohjausta.
- Auttaa tehostettua tai erityistä tukea saavan oppilaan tukitoimien suunnittelemisessa sekä arvioinnissa.
- Koordinoi oppilaiden työelämään tutustumisen (TET) -jaksoja ja auttaa niiden järjestämisessä.
- Auttaa ja tukee jatko-opintojen suunnittelemisessa sekä hakuprosesseissa.
Opolta voit saada tehostettua oppilaanohjausta, jos sinulla on kysymyksiä esimerkiksi jatko-opintojen suunnitteluun ja työelämään suuntautumisen suhteen. Opinto-ohjaaja voi auttaa esimerkiksi seuraavissa asioissa:
- Opiskelutaidot ja koulunkäynti
- Itsetuntemus
- Tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus
- Jatko-ohjaus perusopetuksen jälkeisiin opintoihin
- Jatko-opintomahdollisuudet
- Ammatit ja ammattialat
- Työelämään suuntautuminen.
Päivitetty: