Koulu- ja oppilaitosruokailu
Kaikille suomalaisille oppivelvollisuusikäisille (6–17-vuotiaille) lapsille ja nuorille tarjotaan kaikkina arkipäivinä maksuton kouluateria.
Vuonna 2017 julkaistu kouluruokailusuositus antaa suuntaviivat kouluaikaisen ruokailun ja ruokakasvatuksen toteuttamiseen. Suositus tukee säädösten edellyttämän, terveellisen, ohjatun ja maksuttoman ruokailun järjestämistä esiopetuksessa ja peruskouluissa. Tarkoituksenmukaisesti järjestetty kouluruokailu tukee paitsi oppimista, kouluviihtyvyyttä ja ruokaosaamista, myös lasten jaksamista, kasvua ja painon tervettä kehitystä. Ruokailutauko rytmittää koulupäivää ja antaa mahdollisuuden virkistäytyä.
Ruokailujärjestelyt, kuten lounaan ajoitus, hyvin toimiva linjasto, viihtyisä ja rauhallinen ruokailutila ovat miellyttävän ruokailukokemuksen oleellisia tekijöitä. Kiire, pitkät jonot tai meluisa, epäviihtyisä ympäristö vaikuttavat päinvastoin. Osallistamalla oppilaita kehittämään kouluruokailua ja ruokailuympäristöä, voidaan oppilaiden viihtymistä ja ruokailuun osallistumista parantaa.
Kouluruokailu on käytännönläheistä ruokakasvatusta ja paitsi opetushenkilöstön, myös muiden koulun aikuisten tulee opastaa oppilaita ruokalistan ja lautasmallien avulla sekä toimimalla itse esimerkkinä. Kotitalousopettaja voi sisältöosaajana olla mukana ruokapalvelutoiminnan ja kouluruokailun kehittämisessä opetushenkilöstön edustajana. Ruokailu on keskeinen osa oppilaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä ja ruokakasvatusta ja siten koko koulun yhteinen asia.
Koululounas on yhteydessä muihin elintapoihin
Tupakointi, alkoholin käyttö ja epäterveellisten välipalojen syöminen ovat yhteydessä epäsäännölliseen koululounaan syömiseen. Päivittäin tupakoivat ja säännöllisesti, vähintään kerran kuukaudessa itsensä humalaan juovat nuoret osallistuvat koululounaalle muita harvemmin.
Koululounaalle säännöllisesti osallistuvat nuoret nauttivat aamiaisen ja perheen yhteisen ilta-aterian muita nuoria säännöllisemmin.
Peruskouluissa koululounas syödään valikoiden
Valtaosa yläkoululaisista syö koululounaan kaikkina koulupäivinä. Kaikki aterian osat nauttii kuitenkin vain noin kolmannes yläkoululaisista. Pääruoka maistuu lähes kaikille, mutta salaatti, leipä tai ruokajuomat jäävät väliin yhä useammalta.
Kouluruokailun haasteena tyytymättömyys tarjottuun ruokaan
Kolmannes kuudes- ja neljännes kahdeksasluokkalaisista on useimmiten tai aina tyytyväisiä koululounaan ulkonäköön ja koululounaan maku tyydytti useimmiten noin kolmannesta kaikista vastaajista. Noin 60 % kaikista vastaajista on sitä mieltä, että kouluruoka on aina tai useimmiten terveellistä. Seitsemän kymmenestä kuudes- ja kahdeksasluokkalaisesta kertoo syövänsä aina tai useimmiten sen mitä ovat ottaneet kouluaterialla.
Ruokailutottumuksissa on eroa ammattioppilaitoksissa ja lukioissa
Oppilaitoksen tarjoaman lounaan väliin jättäminen on yleisempää ammattioppilaitoksissa opiskelevilla lukiolaisiin verrattuna; noin 27 % ammattioppilaitoksissa opiskelevista ja 23 % lukiolaisista ei syö lounasta päivittäin. Ammattioppilaitoksissa opiskelevilla ja lukiolaispojilla aterian osien valinnassa on eroja.
Lukiolaisista pojista salaattia syö useampi kuin ammattioppilaitoksissa opiskelevista (45 % vs. 41 %), kun taas leipää syö päivittäin isompi osa ammattioppilaitoksissa opiskelevista (41 % vs. 29 %). Merkittävämpi ero opiskelijalounaaseen kuuluvan salaatin kulutuksessa on kuitenkin sukupuolten välillä; tytöt syövät molemmissa ryhmissä useammin salaattia poikiin verrattuna. Tytöillä ei ole eroa salaatin syönnissä oppilaitosten väillä. Leipää ammattioppilaitoksissa opiskelevat syövät sukupuolesta riippumatta useammin kuin lukiolaiset.
Aamiaisen syömisessä eroja
Ammattioppilaitoksissa opiskelevilla myös aamiaisen väliin jättäminen on yleisempää lukiolaisiin verrattuna; lähes puolet ammattioppilaitoksissa opiskelevista ei syö aamiaista joka arkiaamu, kun lukiolaisista näin tekee noin 30 %.
Ruokailuun ollaan verrattain tyytyväisiä
Suurin osa opiskelijoista pitää lounaan tarjoamisaikaa sopivana ja on tyytyväinen lounaan syömiseen varattuun aikaan.
Lounaan laatuun ja makuun tyytyväisimpiä ovat ammattioppilaitosten opiskelijat. Heistä laatuun on tyytyväisiä yli 60 %. Sen sijaan lukiolaisista koululounaan laatua ja makua pitää hyvänä vain puolet tytöistä ja pojista vieläkin harvempi.
Julkaisuja
- Policy brief: Tulevaisuuden kouluruokailu - Vahvempaa yhteistyötä ja tasavertainen mahdollisuus välipaloihin (pdf 737 kt)
- Blogi: Koulupäivän aterioilla kohti terveyttä - Miten toteutuu ravitsemuksellisesti riittävä kouluateria?
- Koululaisten ravitsemuksen turvaaminen koronaepidemian aikana
- Blogi: Aamupala ja koululounas antavat puhtia koulutyöhön – tutuista asioista on hyvä muistuttaa
- Suurin osa lapsista syö koululounaan – monelle ei kuitenkaan maistu salaatti
- Miten koululaiset syövät? Koulujakelujärjestelmätuen alkukartoitus (SlideShare)
- Kuudes- ja kahdeksasluokkalaisten ruoankäyttö : Koulujakelujärjestelmätuen alkukartoitus
- Blogi: Kaikki syömään, koululounas on katettu!
- Eating and learning together - recommendations for school meals (pdf 6,7 Mt)
- Syödään ja opitaan yhdessä – kouluruokailusuositus (pdf 4,7 Mt)
- Suositus korkeakouluruokailun periaatteiksi (pdf 1,5 Mt)
- Suomalaisnuorten kouluaikainen ateriointi - Ruokapalveluiden seurantaraportti 5 (pdf 369 kt)
- Suomalaisnuorten kouluaikainen ateriointi: ruokapalveluiden seurantaraportti 2 (pdf 589 kt)
- Kouluruokailusuositus
- Yläkoululaisten ravitsemus ja hyvinvointi : Lähtötilanne ja lukuvuonna 2007-2008 toteutetun interventiotutkimuksen tulokset (pdf 2,1 Mt)
- Makeiset ja virvoitusjuomat kouluissa ja oppilaitoksissa