Suositus RAI-arviointivälineistön käyttöön iäkkäiden asiakasohjauksessa
RAI-kokonaisarviointi asiakasohjauksessa
Kokonaisarviointi tarkoittaa sitä, että vastataan RAI-arviointivälineen kaikkiin kysymyksiin. RAI-kokonaisarvioinnin avulla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen tunnistaa asiakkaan voimavarat sekä elämänlaatua rajoittavat toiminnalliset, lääketieteelliset ja sosiaaliset olosuhteet sekä niiden seurauksena syntyneet yksilölliset palvelutarpeet.
RAI-arviointivälineistön käyttöperiaatteiden mukaan kokonaisarviointi tehdään aina hoidon tai palvelun alkaessa. Vanhuspalvelulain (980/2012) 15a § 1 momentin mukaan hyvinvointialueen on käytettävä RAI-arviointivälineistöä iäkkään henkilön toimintakyvyn arvioinnissa, jos hän 15 §:n 1 momentissa tarkoitetun ammattihenkilön alustavan arvion perusteella tarvitsee säännöllisesti annettavia sosiaalipalveluja hoitonsa ja huolenpitonsa turvaamiseksi.
Lain mukainen toiminta toteutuu, kun RAI-arviointi
- toteutetaan kokonaisarviointina
- tehdään ennen päätöstä säännöllisten palvelujen myöntämisestä.
Säännöllisiä palveluja edeltävä arviointi voidaan tehdä asiakasohjauksessa tai esimerkiksi kuntouttavan arviointijakson aikana.
RAI-arviointivälineet asiakasohjauksessa
Asiakasohjaukseen tarkoitettuja RAI-kokonaisarvioinnin välineitä ovat:
- interRAI-CHA (Community Health Assessment) tarvittaessa täydennettynä soveltuvilla täydennysosilla
- interRAI-CA (Contact Assessment) +HELSA© (sosiaalisten tilanteiden arviointi -täydennysosa)
Perustelut
RAI-kokonaisarviointi toteuttaa vanhuspalvelulain tavoitteita (HE 4/2020), joita ovat
- arvioinnin yhtenäisyys ja kokonaisvaltaisuus
- tiedon vertailukelpoisuus
- asiakkaiden yhdenvertaisuus palveluissa
- palveluja koskeva tietopohja.
Lainsäätäjän tarkoituksena on ollut, että RAI-arviointijärjestelmän käytössä sovelletaan RAI-arviointivälineistön käyttöperiaatteita. Tämä on todettu asiaa koskevassa hallituksen esityksessä (4/2020).
Asiakastyössä asiakkaan tilanteen järjestelmällinen tarkastelu useista eri näkökulmista tuo esille myös asiakkaan piilossa olevat tuen tarpeet ja voimavarat. RAI-kokonaisarviointi tekee näkyväksi myös asiakkaan saamat palvelut ja läheisavun.
Kun asiakkaiden RAI-arvioinnit tehdään yhtenäisesti kokonaisarviointina, saadaan myös tiedolla johtamiseen yhtenäistä ja kattavaa RAI-vertailutietoa. Tämä mahdollistaa luotettavan vertailun myös eri organisaatioiden ja hyvinvointialueiden välillä.
RAI-osittaisarviointi asiakasohjauksessa
Osittaisarviointi tarkoittaa toimintakyvyn arviointia tiettyä tarkoitusta varten valittujen RAI-mittareiden avulla. Osittaisarvioinnissa käytetään niitä kysymyksiä, joiden avulla saadaan muodostettua tarkasteluun valitut mittarit.
RAI-osittaisarviointeja voidaan tehdä asiakkaalle, kun arvioinnissa halutaan selvittää tai seurata
- asiakkaan tiettyä ongelma-aluetta tai esimerkiksi kuntoutumisen edistymistä.
- tarvetta asiakkaan laaja-alaiseen palvelutarpeiden arviointiin (alustava arvio).
- tarkemmin säännöllisen palvelun myöntämisen perusteita esimerkiksi kuntoutusjaksolla.
Osittaisarvioinnilla ei voi korvata lain tarkoittamissa tilanteissa tehtävää kokonaisarviointia.
Lisätiedot
Suositus on valmisteltu THL:n ja STM:n yhteistyönä.
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista
RAI-sähköposti: rai(at)thl.fi
puh. 029 524 7472 (ark. klo 9–15)