RAI-välineistö
RAI-välineistö muodostuu eri käyttöympäristöihin tarkoitetuista RAI-arviointivälineistä.
RAI-arviointiväline on sote-ammattilaisen työkalu asiakkaan
- toimintakyvyn ja palvelutarpeen arviointiin
- hoidon ja kuntoutuksen suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan.
RAI-arviointivälineen sisältö
RAI-arviointivälineen muodostavat
- arviointikäsikirja, joka sisältää RAI-arvioinnin periaatteet ja ohjeita RAI-arviointiin.
- arviointilomake kysymyksineen ja vastausvaihtoehtoineen.
- herätekäsikirja ja herätteet, jotka auttavat tunnistamaan asiakkaan vahvuuksia ja toimenpiteitä vaativia ongelmia.
- RAI-mittarit, jotka ovat asiakkaan hoidon suunnittelun ja seurannan työväline.
InterRAI-välineet ovat perusrakenteeltaan ja ydinkysymyksiltään yhteneväisiä. Yhdenmukaisuus mahdollistaa RAI-arviointitietojen hyödyntämisen silloinkin, kun asiakas siirtyy palveluympäristöstä toiseen tai uusi arviointi tehdään toisella RAI-välineellä.
RAI-välineet ovat keskeisiltä sisällöiltään samanlaisia kaikissa RAI-välineistöä käyttävissä maissa. Maakohtaista vaihtelua voi kuitenkin olla esimerkiksi palvelujärjestelmään tai kansallisesti tärkeinä pidettäviin aiheisiin liittyvissä arviointikysymyksissä.
RAI-arviointi ja arviointitiedon käyttö asiakastyössä
RAI-järjestelmän mittareita
THL:n ylläpitämä RAI-välineistö Suomessa
THL noudattaa RAI-välineistön ylläpidossa interRAI-organisaation määrittelemiä periaatteita ja sopimuksia, mikä takaa tutkimukseen perustuvat ja asiakaslähtöiset arviointivälineet.
RAI-välineen valinta ja käyttö
RAI-arvioinnit ja RAI-tieto hyödyttävät asiakasta, sote-ammattilaista ja organisaatiota parhaiten, kun käytössä ovat ajantasaiset ja käyttöympäristöön soveltuvat interRAI-välineet.
Asiakkaan hoito-, palvelu- ja kuntoutustarpeiden arvioimiseksi luotettavasti on valittava oikeanlainen RAI-väline. Parhaiten soveltuvan RAI-välineen valitsemiseksi on selvitettävä
- millaisia arvioitavat asiakkaat ovat. Millainen arviointitieto ja mitkä herätteet palvelevat asiakkaita ja heille suunniteltavia palveluja?
- millainen toimintaympäristö on. Kartoittavatko kysymykset asiakkaan toimintakykyä ja voimavaroja kyseisessä ympäristössä?
- millaista tietoa tarvitaan organisaation toiminnan seurantaan ja sen kehittämiseen?
THL:n RAI-asiantuntijat suosittavat, että organisaatioilla olisi käytössä aina uusimmat saatavilla olevat interRAI-välineet.
RAI-arvioinnit on tärkeää tehdä kokonaisarviointeina
Kokonaisarvioinnissa vastataan RAI-välineen kaikkiin kysymyksiin ja varmistetaan asiakkaiden oikeus yhdenmukaiseen voimavarojen ja palvelutarpeiden arviointiin.
Kansallisesti yhtenäinen RAI-välineistön käyttö tuottaa monipuolista arviointitietoa asiakastyöhön ja kansallista vertailutietoa johtamiseen ja päätöksentekoon.
Hyvinvointialueen ja palveluntuottajien on varmistettava, että
- RAI-välineen valinnassa ja käytössä toteutetaan vanhuspalvelulain tarkoitusta ja RAI-välineistön käyttöperiaatteita
- RAI-välinettä käytetään siinä käyttötarkoituksessa ja ympäristössä, mihin se on suunniteltu
- RAI-välineen tuottama arviointi- ja vertailutieto on yhtenäistä ja hyödynnettävää
THL ylläpitää vanhuspalvelulain toteutusta tukevia ja kokonaisarviointiin tarkoitettuja RAI-välineitä sekä tuottaa niillä tehtyjen arviointien tuloksista vertailutietoa palveluntuottajien ja -järjestäjien työvälineeksi.
Osittaisarvioinnilla ei voi korvata palvelutarpeen arviointiin tai säännölliseen palveluun tarkoitettuja kokonaisarviointeja. Osittaisarviointien tiedoista ei myöskään voida muodostaa kansallista ja kattavaa vertailutietoa THL:n RAI-tietovarantoon.
Lisätietoja
RAI-neuvonta
rai(at)thl.fi
Tietopaketti jatkuvan RAI-työn tueksi
Tietoa ja havaintoja välineistön käyttöönoton ja käytön kulmakivistä, osaamisen varmistamisesta ja RAI-tiedon hyödyntämisestä asiakas- ja johtamistyössä.
Kansallisesti yhdenvertaisia iäkkäiden palveluja edistämässä (Julkari 2024)
Suositus RAI-arviointivälineistön käyttöön asiakasohjauksessa
Tietoa RAI-järjestelmästä
Näin otat RAI-järjestelmän käyttöön
THL:n verkkokoulut
Opiskele verkossa RAI-välineiden ja RAI-tiedon käyttöä.
THL:n RAI-kouluttajakoulutus
Saa valmiudet kouluttaa organisaatiosi henkilöstöä RAI-välineistön käyttöön.
THL:n RAI-erityisasiantuntija-valmennus
Syvennä osaamistasi RAI-tiedon käytössä palvelujen kehittämisessä.
Ammattilaisille ja asiakkaille jaettavia esitteitä sekä tietoa RAI-arvioinnista
RAI-arviointilomakkeet ja -käsikirjat ovat RAI-toimintaan osallistuvien organisaatioiden saatavilla THL:n RAI-ekstranetistä.
THL:n RAI-ekstranet
RAI-sähköposti: rai(at)thl.fi
puh. 029 524 7472 (ark. klo 9–15)