Ajankohtaista RAI-toiminnasta
Virkistävää kesää!
11.6.2024
Kesän lämpö ja loisteliaan vihreä luonto ovat vihdoin taas saapuneet! Lomakaudella THL:n RAI-toiminta jatkuu perinteiseen tapaan ja RAI-neuvonta palvelee koko kesän ajan. Heinä- ja elokuussa sähköpostivastauksissamme saattaa olla hieman viivettä.
- RAI-sähköposti: rai(at)thl.fi
- RAI-puhelin palvelee arkipäivisin klo 9–15: 029 524 7472
THL:n RAI-asiantuntijat toivottavat aurinkoista ja virkistävää kesää!
RAI-vertailutiedot vuodelta 2023 valmistuvat
11.6.2024
Kevään tiedonsiirrossa THL:ään saapuneiden RAI-tietojen käsittely on edennyt siihen vaiheeseen, että RAI-vertailutietokantoja voidaan päivittää ja täydentää syksyn 2023 tiedoilla.
Päivitämme seuraavat RAI-vertailutietokannat juhannukseen mennessä:
- Kotihoidon RAI-välineiden palauteraportti ja EasyRAIder-tietokanta (interRAI-HC- ja RAI-HC)
- Ympärivuorokautisen hoidon palauteraportti ja EasyRAIder-tietokanta (interRAI-LTCF- ja RAI-LTC)
- Mielenterveystyön avohoidon RAI-välineen palauteraportti (interRAI-CMH)
Tietokantoihin lisätään päivityksen yhteydessä aineisto 2023_2. Aineisto muodostuu lukituista RAI-arvioinneista, joiden arviointipäivämäärä on aikavälillä 1.7.–31.12.2023. Myös vanhempiin aineistoihin voi tulla päivitystä uusien arviointitietojen tai korjattujen tietojen myötä.
InterRAI-CHA- ja interRAI-ID-välineitä käyttävien palveluntuottajien RAI-palauteraportit sekä yhteisrahoitteisen RAI-vertailukehittämisen kumppaniorganisaatioille tarkoitetut RAI-järjestäjätietokanta ja RAI-tilaajatietokanta valmistuvat myöhemmin ja niistä tiedotetaan erikseen.
InterRAI-ChYMH-DD-välineen palauteraportin päivittäminen siirtyy elokuun tiedonsiirron jälkeisten päivitysten yhteyteen, koska RAI-tiedonsiirron uudistamisesta johtuen kyseisen välineen arviointeja ei ole vielä siirretty THL:ään.
Ilmoitamme RAI-vertailutietokantojen päivittämisestä organisaation RAI-yhdyshenkilöille sähköpostitse. Samalla yhdyshenkilöt saavat tietokantojen päivitetyt kirjautumistunnukset.
Milloin RAI-tieto on ennakollista ja miten sinun tulee se huomioida?
11.6.2024
THL:n tuorein sote-organisaation saataville tarjoama RAI-vertailutieto on aina ensin ennakollista tietoa. Organisaatio saa uusimman eli ennakollisen tiedon käyttöönsä RAI-palauteraporteissa ja muissa RAI-vertailutietokannoissa niiden päivittämisen yhteydessä.
Ennakollinen tieto voi sisältää korjaus- tai täydennystarpeita, joten organisaation tulisi tarkistaa tieto ja ilmoittaa niissä havaituista mahdollisista virheistä THL:ään. Korjausten ja täydentymisen vuoksi ennakollinen tieto voi siten muuttua.
Ennakollinen tieto ei ole julkista tietoa. Sote-organisaatio voi kuitenkin käyttää sitä toiminnassaan ja halutessaan julkaista omaa organisaatiotaan koskevia tietoja.
THL:n tuottama RAI-vertailutieto on julkista THL:n RAI-tilastoraportin julkaisun myötä. Viimeisin julkaistu tilastoraportti muodostuu vuoden 2022 aineistosta. Vuotta 2023 käsittelevät RAI-vertailutiedot ovat siten toistaiseksi ennakollista tietoa. Vuoden 2023 RAI-vertailutiedot ovat julkisia tulevan tilastoraportin julkaisun myötä syksyllä 2024.
RAI-tilastoraportti: Iäkkäiden toimintakyky ja palvelutarpeet – RAI-vertailutiedot
THL:n RAI-asiakasohjaustietokanta on poissa käytöstä
11.6.2024
THL:n RAI-asiakasohjaustietokanta on toistaiseksi poissa käytöstä. Tietokantaa kehitetään meneillään olevassa uudistusprojektissa. Uusittu tietokanta julkaistaan projektin valmistuttua. Lisätietoa projektista saat tällä sivulla 30.4.2024 julkaistusta uutisesta.
Muut RAI-vertailutietokannat ja palauteraportit ovat normaalisti käytettävissä.
Elokuun RAI-tiedonsiirto lähestyy
11.6.2024
Vuoden 2024 toinen RAI-tiedonsiirto tapahtuu 1.8.2024, jolloin ohjelmistotoimittajat siirtävät lukitut RAI-arvioinnit THL:ään. Kuluvan vuoden aineistot päivitetään RAI-palauteraportteihin elokuun tiedonsiirron jälkeen. Vuoden 2024 ensimmäisen palauteraporttiaineiston muodostavat lukitut RAI-arvioinnit, joiden arviointipäivämäärä on aikavälillä 1.1.–30.6.2024.
Huolehdithan siis RAI-arvioinnit valmiiksi ja lukituiksi ennen siirtoa, jotta arvokas arviointitieto saadaan myös johtamisen työvälineeksi vertailutiedon muodossa.
Julkaisu: Asiakasohjaajien itsearvioitu osaaminen ikäihmisten asiakas- ja palveluohjauksessa
11.6.2024
Tuoreessa tutkimusjulkaisussa tarkastellaan kahden maakunnan asiakas- ja palveluohjauksessa toimivien asiakasohjaajien itsearvioitua osaamista sekä sitä, millainen yhteys iällä ja työkokemuksella on asiakasohjaajan itseohjautuvuuteen ja ongelmanratkaisukykyyn.
Tulosten mukaan asiakasohjaajat arvioivat osaamisensa palvelujen suunnittelussa ja koordinoinnissa hyväksi. Asiakas- ja palveluohjausosaamista tukivat asiakasohjaajien hyvät yhteistyötaidot tiimin sisäisessä toiminnassa ja verkostoyhteistyössä sekä itseohjautuva toimintatapa.
Aineisto kerättiin kahden maakunnan asiakasohjaajille suunnatulla kyselyllä. Kyselyyn vastanneet asiakasohjaajat olivat varttuneita työntekijöitä. Heillä oli pitkä sosiaali- ja terveydenhuollon työkokemus, mutta työkokemus asiakas- ja palveluohjauksessa oli vähäinen. Iällä ja työkokemuksella oli positiivinen yhteys asiakasohjaajien itseohjautuvuuteen. Ongelmanratkaisukyvyssä korostui järjestelmällinen tiedonkeruu ja tyytyväisyys tehtyihin ratkaisuihin. Asiakasohjaajat kokivat tarvitsevansa enemmän kliinistä osaamista sekä osaamista erityisesti lainsäädännöllisiin ja kustannuksiin liittyvissä asioissa.
Tutkimus vahvisti aikaisempia tutkimustuloksia siitä, että asiakasohjaajan osaamisen ydin on palvelutarpeen arviointiosaaminen, jota tukee integraatio- ja työntekijyysosaaminen.
RAI käyttöön! -tilaisuus: Asiakasohjaus iäkkään palvelupolulla 10.10.
11.6.2024
RAI käyttöön! -tilaisuuksien sarja jatkuu ja vuoden kolmas tilaisuus järjestetään lokakuussa. Teemana on asiakas- ja palveluohjaus iäkkäiden palveluissa sekä sen merkitys iäkkäiden palvelupolulla.
Tilaisuudessa kuulet tietoa ja hyviä käytäntöjä siitä, miten RAI-tieto kulkee asiakkaan mukana palvelupolulla esimerkiksi asiakasohjauksesta kotihoitoon. Puheenvuorot vahvistavat ymmärrystä RAI-tiedon hyödyntämisestä sekä iäkkäiden palvelutarpeen arvioinnin ja varsinaisten palvelujen välisestä yhteistyöstä ja sen merkityksestä.
- Mitä: RAI käyttöön! -tilaisuus: Asiakasohjaus iäkkään palvelupolulla
- Milloin: To 10.10. klo 13–15 Teams-etäyhteyksin
- Ensisijainen kohderyhmä: Iäkkäiden palvelujen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, lähijohtajat ja asiantuntijat
- Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu tällä lomakkeella 6.10. mennessä
Tilaisuus on maksuton ja voit halutessasi jakaa sen aikana ajatuksia ja kysymyksiä chatissa. Tilaisuutta ei tallenneta. Lähetämme Teams-linkin tilaisuutta edeltävänä päivänä ilmoittautuneen sähköpostiin.
Julkaisemme ohjelman lähempänä tilaisuutta. Voit kuitenkin ilmoittautua mukaan jo nyt!
RAI käyttöön! -tilaisuus: Asiakasohjaus iäkkään palvelupolulla 10.10.
Infotilaisuus: RAI sote-alan ammatillisessa perusopetuksessa 24.10.
11.6.2024
Järjestämme lokakuussa infotilaisuuden toisen asteen oppilaitoksille. Tilaisuuden tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja oppilaitosyhteistyötä sekä tukea kansallisesti yhtenäistä RAI-osaamista.
- Mitä: Infotilaisuus: RAI sote-alan ammatillisessa perusopetuksessa
- Milloin: To 24.10. klo 13–14.30.
- Ensisijainen kohderyhmä: Sote-alan ammatillisten perustutkintojen, erityisesti ikääntyneiden hoidon ja kuntoutumisen osaamisalan opetussisällöistä vastaavat sekä opetustyössä toimivat henkilöt.
Tilaisuus toteutetaan Teams-etäyhteydellä. Tiedot ohjelmasta ja ilmoittautumisesta päivitetään tapahtumakalenteriin lähempänä tilaisuutta.
Infotilaisuus: RAI sote-alan ammatillisessa perusopetuksessa 24.10.
Merkitse kalenteriin: Vertailukehittämisen RAI-seminaari 14.11.
11.6.2024
Loppusyksyllä luvassa on perinteinen Vertailukehittämisen RAI-seminaari. Merkitse siis torstai 14.11.2024 kalenteriisi jo nyt!
Seminaari toteutetaan mahdollisuuksien mukaan koko päivän kestoisena läsnä- ja etäosallistumista tukevana tilaisuutena Helsingissä. Teema ja toteutustapa tarkentuvat suunnittelun edetessä. Varaa kuitenkin päivä kalenteriisi jo nyt!
Kolmen toimintamallin kokonaisuus julkaistu lähijohtajan RAI-toiminnan tueksi
30.4.2024
THL on julkaissut RAI-järjestelmä johtajan työvälineenä -toimintamallikokonaisuuden erityisesti iäkkäiden palveluissa toimivien lähijohtajien tueksi. Kokonaisuuden kolme toimintamallia auttavat RAI-arviointitoiminnan laadun johtamisessa, RAI-vertailutiedon käytössä lähijohtamisessa sekä oikeanlaisen vertailukumppanin löytämisessä THL:n RAI-vertailutietokannassa.
Lähijohtajalla on keskeinen rooli RAI-arviointitoiminnan koordinoinnissa ja RAI-vertailutiedon käytössä yksikön toiminnan kehittämisessä. Tuoreet toimintamallit tehostavat lähijohtajan ja muiden asiantuntijoiden moniulotteista osaamista niin arviointitoiminnan kuin tiedolla johtamisen näkökulmasta.
- RAI-arviointitoiminnan laadun johtaminen -toimintamalli auttaa lähijohtajaa hahmottamaan, mitä asioita hänen tulee johtaa ja kehittää, jotta RAI-arviointi-prosessi voi toteutua parhaalla mahdollisella tavalla.
- RAI-toimintayksiköiden reilu vertailu -toimintamalli auttaa löytämään reilun vertailun RAI-toimintayksikön ja tarkastelemaan RAI-vertailutiedon perusteella eroja ja yhtäläisyyksiä oman ja muiden samankaltaisten yksiköiden välillä.
- RAI-vertailutiedon käyttö yksikön toiminnan tarkastelussa ja kehittämisessä -toimintamalli auttaa lähijohtajaa huomioimaan oman sekä henkilöstön roolit yksikön toiminnan kehittämisessä.
THL on kehittänyt toimintamallit yhteistyössä yhteisrahoitteisen RAI-vertailukehittämisen kumppaneiden kanssa ja kehittämiseen on osallistunut 30 asiantuntijaa 16:sta kumppaniorganisaatiosta. Toimintamallit toimivat lähijohtajien ohella myös muiden asiantuntijoiden ja ammattilaisten työvälineenä. RAI-järjestelmä johtajan työvälineenä -toimintamallikokonaisuus on nyt jokaisen hyödynnettävissä Innokylässä.
RAI-järjestelmä johtajan työvälineenä (Innokylä)
Yhteisrahoitteinen RAI-vertailukehittäminen
RAI-asiakasohjaustietokannan uudistusprojekti alkaa
30.4.2024
THL:n RAI-asiakasohjaustietokannan uudistusprojekti on käynnistynyt yhteisrahoitteisen RAI-vertailukehittämisen kumppaneiden kanssa. Tavoitteena on tehdä asiakasohjaustietokanta palvelunjärjestäjän näkökulmasta iäkkäiden palvelutarpeen arviointitilanteen sekä palvelujen koordinoinnin ja seurannan tarkasteluun hyvinvointialueen asiakas- ja palveluohjauksessa. Tietokanta rakentuu interRAI-CHA- ja interRAI-CA+HELSA-välineistä saatavan arviointitiedon ja hoitoilmoitusrekisteritiedon pohjalle.
Projektiin osallistujia on Helsingin kaupungilta sekä Kainuun, Keski-Uudenmaan, Pohjois-Karjalan ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueilta. Yhteistyössä pyrimme saamaan uudistuvassa tietokannassa nykyistä paremmin esille RAI-vertailutiedon avulla asiakasohjauksessa tapahtuvaa asiakas- ja palveluohjausprosessia. Kehitystyön lopputuloksena syntyy uudistettu ja nykyistä käytettävämpi RAI-asiakasohjaustietokanta.
Yhteisrahoitteinen RAI-vertailukehittäminen
RAI-asiakasohjaustietokanta ja muut RAI-vertailutietokannat
Uutisia kuluneelta vuodelta
Vuonna 2024 julkaistuja THL:n RAI-toiminnan uutisia
- Tietopohja iäkkäiden palveluista kasvaa – Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokanta päivitetty ja julkaistu ruotsiksi 29.4.2024
- Uudet toimintamallit edistävät RAI-arviointitoiminnan laadun johtamista ja RAI-tiedon käyttöä lähijohtamisessa 23.4.2024
- Haku THL:n RAI-kouluttajakoulutukseen, RAI-erityisasiantuntijavalmennukseen ja RAI-asiantuntijaryhmiin on auki huhtikuussa 3.4.2024
- Vahvempi asiakasohjaajan rooli voisi edistää palvelujen saumattomuutta – THL ja Kainuun hyvinvointialue kehittivät iäkkäiden asiakasohjausta 26.3.2024
- Palveluntuottajan on huolehdittava, että RAI-arvioinnit tehdään kokonaisarviointina – THL auttaa RAI-välineen valinnassa ja käytössä 7.2.2024
- Muistisairaudet ja avuntarve arjessa ovat yleisiä, mutta kuntoutustoiminta vähäistä iäkkäiden säännöllisissä palveluissa 31.1.2024
THL:n verkkokoulut
Opiskele verkossa RAI-välineiden ja RAI-tiedon käyttöä.
THL:n RAI-kouluttajakoulutus
Saa valmiudet kouluttaa organisaatiosi henkilöstöä RAI-välineistön käyttöön.
THL:n RAI-erityisasiantuntija-valmennus
Syvennä osaamistasi RAI-tiedon käytössä palvelujen kehittämisessä.
Ammattilaisille ja asiakkaille jaettavia esitteitä sekä tietoa RAI-arvioinnista
RAI-sähköposti: rai(at)thl.fi
puh. 029 524 7472 (ark. klo 9–15)