Ajankohtaista RAI-toiminnasta
Kiitos yhteistyön vuodesta 2024!
3.12.2024
Vuosi 2024 on ollut täynnä yhteistyötä, onnistumisia ja lämminhenkisiä kohtaamisia. Aikaa ja RAI-toimintaa on siivittänyt erityisesti osaamisen jakaminen, vuorovaikutus ja yhteiskehittäminen.
Ensimmäinen RAI-tilastoraportti julkaistiin tammikuussa ja seuraava näki päivänvalon vielä saman vuoden marraskuussa. Väliin on mahtunut RAI-välineistön kansallista käyttöä edistäneen hankkeen raportti, RAI-tietoa hyödyntävää tutkimusta ja RAI-mittarinimien uudistusta. Vuosi on pitänyt sisällään myös RAI-indikaattoreita sisältävän STM:n, Hyvil Oy:n ja Suomen Kuntaliiton julkaiseman laatusuosituksen sekä opetushallituksen uudistamat sote-alan perustutkinnon perusteet, joiden ammattitaitovaatimuksissa on nyt myös RAI-osaaminen.
Osaamista ja kokemuksia on jaettu RAI-johtajaverkostossa, RAI-koordinaattoreiden aamukahveilla, RAI-kouluttajaverkostossa ja RAI-erityisasiantuntijavalmennuksessa. Tapaamiset ovat olleet tärkeitä kohtaamishetkiä ja antaneet arvokasta tietoa käytännöistä, haasteista ja onnistumisista. RAI käyttöön! -tilaisuuksissa ja RAI-seminaarissa on jaettu tietoa ja kokemuksia RAI-arvioinnista, muistisairaan kohtaamisesta, asiakasohjauksen roolista sekä vaikuttavuudesta iäkkäiden palveluissa. Kiinnostus aiheisiin on ollut ilahduttavan suurta, sillä tapahtumiin on ilmoittautunut yli 2600 ammattilaista.
Yhteistyötä on tehty erityisesti yhteisrahoitteisen RAI-vertailukehittämisen kumppaneiden kanssa. Esimerkiksi lähijohtajien työtä tukevat toimintamallit on laadittu RAI-asiantuntijaryhmissä. Asiakasohjauksen prosessia puolestaan on kehitetty yhdessä Kainuun hyvinvointialueen kanssa. Vuosi vaihtuu ja yhteistyö jatkuu: RAI-asiakasohjaustietokannan uudistusprojekti etenee ja tulossa on myös kuvakommunikaatiota hyödyntävä toimintamalli RAI-arvioinnin tueksi.
Suuri kiitos kuluneesta vuodesta ja hyvää uutta vuotta!
Uusi RAI-tilastoraportti kuvaa asiakkaiden toimintakykyä – mukana nyt myös yhteisöllinen asuminen
3.12.2024
Paljon odotettu RAI-tilastoraportti on julkaistu 25.11.2024. Tilastoraportti kuvaa asiakkaiden toimintakykyä, palvelutarpeita ja palvelujen laatua kotihoidossa, ympärivuorokautisessa hoidossa ja nyt myös yhteisöllisessä asumisessa vuonna 2023.
Raportin mukaan iäkkäiden palvelunsaajien toimintakyvyssä, avuntarpeissa sekä päivystyskäyntien ja yksinäisyyden yleisyydessä on paljon vaihtelua sekä hyvinvointialueittain että palvelutyypeittäin. Esimerkiksi paljon apua arjessa tarvitsevien osuus vaihteli kotihoidossa 12 ja 25 prosentin välillä. Yhteisöllisessä asumisessa osuus oli alhaisimmillaan Satakunnan, Päijät-Hämeen ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueilla (20 %) ja korkeimmillaan Kainuussa (70 %). Ympärivuorokautisessa hoidossa paljon avuntarpeita oli yli 61 prosentilla asiakkaista kaikilla alueilla.
Päivystyskäynnit ja yksinäisyyden kokeminen olivat kotihoidossa yleisempiä kuin yhteisöllisessä asumisessa tai ympärivuorokautisessa hoidossa. Yksinäisyyttä koki kotihoidossa noin joka kolmas, yhteisöllisessä asumisessa hieman alle kolmannes ja ympärivuorokautisessa hoidossa joka viides asiakas.
"Yhteisöllinen asuminen ja ympärivuorokautinen hoito voivat tukea monin tavoin iäkkään sosiaalisuutta. On myönteistä, että näissä palveluissa yksinäisyys on vähäisempää kuin kotihoidossa. Toisaalta on varsin huolestuttavaa, että joka kolmas kotihoidon asiakas tuntee itsensä yksinäiseksi. Kotihoito ei välttämättä tarjoa riittävästi tukea iäkkäälle asiakkaalle hänen palvelutarpeeseensa nähden", arvioi THL:n erikoistutkija Johanna Edgren.
Raportin tiedot pohjaavat iäkkäiden palveluissa tehtyihin RAI-arviointeihin. Vuonna 2023 kotihoidossa oli 65 vuotta täyttäneitä RAI-arvioituja asiakkaita 56 559 (57 % palvelunsaajista), yhteisöllisessä asumisessa 4 414 (47 %) ja ympärivuorokautisessa hoidossa 54 878 (82 %).
RAI-toiminta tutuksi – THL:n RAI-asiantuntijat vierailivat Päijät-Sotessa
3.12.2024
Päijät-Hämeen hyvinvointialue Päijät-Sote järjesti oman alueellisen RAI-seminaarin 28.11. teemalla RAI ja vaikuttavat palvelut. THL:n RAI-asiantuntijat, erikoistutkija Rauha Heikkilä ja kehittämispäällikkö Katri Kakko osallistuivat seminaariin ja tutustuivat samalla Päijät-Soten asiakasohjaukseen sekä RAI-toiminnan kokonaisuuteen iäkkäiden palveluissa, vammaispalveluissa sekä psykososiaalisen kuntoutuksen palveluissa.
“Päijät-Sotessa on tehty pitkäjänteistä työtä RAI-välineistön käytön edistämiseksi. Alueelle on luotu vahva organisoituminen tukemaan RAI-toimintaa. Oli ilo nähdä, miten RAI-välineistön käyttö on juurtunut niin asiakastyöhön, kehittämiseen kuin johtamiseenkin omavalvontaa unohtamatta”, iloitsee Katri Kakko.
Päijät-Soten RAI-seminaarissa kuultiin käytännönläheisiä puheenvuoroja RAI-välineistön käytöstä eri palveluissa. Rauha Heikkilä tarkasteli RAI-tiedon avulla Päijät-Hämeen iäkkäiden palvelujen vaikuttavuutta laaja-alaisen palvelutarpeen arvioinnin, tarpeenmukaisen palvelusuunnittelun ja saumattoman palvelukokonaisuuden näkökulmista.
“Meidät vakuutti RAI-toiminnan panostusten lisäksi vahva asiakaslähtöisyys, joka näkyi ja kuului sekä aamupäivän tutustumiskäynnillä että seminaariesityksissä”, Rauha Heikkilä ja Katri Kakko kiittelevät.
Päijät-Sote on yksi kahdestatoista yhteisrahoitteiseen RAI-vertailukehittämiseen osallistuvasta hyvinvointialueesta. THL:n yhteisrahoitteinen RAI-vertailukehittäminen tarjoaa tukea ja verkostoja RAI-tiedolla johtamiseen, osaamisen jakamiseen ja yhteiskehittämiseen. Organisaatiovierailut auttavat THL:n RAI-asiantuntijoita tunnistamaan yhteistyön tarpeita ja mahdollisuuksia RAI-vertailukehittämisessä. Hyvinvoinvointialueiden ohella kumppaneina on yli 30 sote-palveluja tuottavaa organisaatiota.
RAI-seminaarissa inspiroiduttiin vaikuttavista iäkkäiden palveluista
3.12.2024
Vertailukehittämisen RAI-seminaari tarjosi iäkkäiden palvelujen vaikuttavuudesta ja vaikutuksista inspiroivia puheenvuoroja marraskuussa. Tapahtuman teemana oli Kohti vaikuttavia iäkkäiden palveluja.
Seminaarin alussa Sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntija Seija Viljamaa esitteli laatusuosituksen hyödyntämismahdollisuuksia toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä. Vuoden Geriatri ja Helsingin yliopiston Hanna-Maria Roitto puolestaan valotti ikääntyvän Suomen tilannetta puhuttelevin asiakasesimerkein. Hän korosti kokonaisarvion merkitystä iäkkään tilanteesta, jotta tarvittava hoito ja palvelu voidaan toteuttaa asiakaslähtöisesti.
THL:n johtava tutkija Mari Aaltonen avasi vaikuttavuuden käsitettä ja sen tutkimista iäkkäiden palveluihin liittyvien esimerkkien kautta. THL:n erikoistutkija Rauha Heikkilä jatkoi teemaa kuvaten vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä, kuten palvelujen arviointia, tarpeenmukaisten palvelujen suunnittelua, palveluintegraatiota ja yhteiskunnallisia vaikutuksia. Rauha toi esille myös RAI-tiedon hyödyntämisen palvelujen johtamisessa.
Esperi Care Oy:n laatujohtaja Eeva Ketola jakoi videotervehdyksessään ajatuksia laatutiedon vaikuttavuudesta johtamisessa ja laatupäällikkö Paula Niittymäki kertoi systemaattisesta RAI-tiedon hyödyntämisestä sekä jatkuvasta arvioinnista ja parantamisesta PDSA-mallin mukaisesti. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kotona asumisen palvelujen palvelualuejohtaja Aila Halonen kuvasi RAI-tiedon hyödyntämistä projektissa, jossa etsittiin asiakkaille heidän tarpeitaan vastaavaa palvelua. Kehittämistyössä luotiin palveluprosessi, joka hyödyntää koko palveluvalikkoa ja kehittää toimintaa asiakastarpeen mukaisesti.
Päivä oli täynnä erinomaisia katsauksia päivänpolttavaan aiheeseen sekä innostavaa ajatustenvaihtoa niin paikan päällä kuin etäyhteyksien päässäkin. Julkaisemme tallenteet Hanna-Maria Roiton, Rauha Heikkilän ja Paula Niittymäen puheenvuoroista lähiviikkoina.
Merkitse kalenteriin: RAI käyttöön! -tilaisuudet keväällä 2025
3.12.2024
Suuren suosion saaneet RAI käyttöön! -tilaisuudet saavat jatkoa keväällä 2025. Tilaisuudet tukevat RAI-välineistön ja RAI-tiedon käyttöä sote-organisaatioissa. Merkitse tärkeät ajankohdat kalenteriisi jo nyt:
- 13.2.2025 klo 14–15.30
- 13.5.2025 klo 14–15.30
Tarkemmat tiedot tilaisuuksien teemoista ja sisällöistä julkaisemme tammikuussa.
Lukuvinkki: Tietoa ja toimintamalleja jatkuvaan RAI-työhön
6.11.2024
Millaisiin asioihin RAI-välineistön käytössä olisi tärkeää panostaa, jotta RAI-toiminta juurtuu osaksi muuta työtä? Kuinka RAI-osaamisen yhtenäisyyttä voidaan edistää niin sote-palveluissa kuin oppilaitoksissakin? Entä miksi RAI-vertailutiedon tarkastelu koko työyhteisön kesken on tärkeää? Kuluvana vuonna julkaistut verkkomateriaalimme vastaavat näihin kysymyksiin ja tarjoavat runsaasti eväitä jatkuvaan RAI-työhön.
Elokuussa päivänvalon nähnyt raporttimme kokoaa yksiin kansiin tietoa RAI-välineistön kansallisen käyttöönoton taustasta sekä tehdyistä toimenpiteistä sen edistämiseksi. Kokosimme raporttiin myös nostoja tulevaisuuden työssä huomioitavaksi aina RAI-osaamisen kehittämisestä RAI-tiedon käytön juurtumiseen. Sivun pituiset Keskeiset nostot ja eväitä jatkotyöhön -koosteet lukujen lopussa ovat nopeasti silmäiltävissä.
Keväällä puolestaan julkaisimme kolme toimintamallia erityisesti esihenkilöiden RAI-työn tueksi. RAI-järjestelmä johtajan työvälineenä -toimintamallikokonaisuus toteutettiin yhteistyössä yhteisrahoitteisen RAI-vertailukehittämisen kumppaneiden kanssa. Toimintamallit auttavat RAI-arviointitoiminnan laadun johtamisessa, RAI-vertailutiedon käytössä lähijohtamisessa sekä oikeanlaisen vertailukumppanin löytämisessä EasyRAIder-vertailutietokannassa.
RAI-järjestelmä johtajan työvälineenä -toimintamallikokonaisuus (Innokylä)
Uutisia kuluneelta vuodelta
Vuonna 2024 julkaistuja THL:n RAI-toiminnan uutisia
- Iäkkäiden palvelunsaajien toimintakyky ja avuntarpeet vaihtelevat alueittain – yhteisöllinen asuminen on uusi tulokas palvelutarjonnassa 25.11.2024
- Kansallisesti yhtenäinen arviointiosaaminen on luotettavan tiedon perusta – RAI-osaaminen alkaa jatkossa jo ammatillisissa opinnoissa 26.9.2024
- RAI-arviointivälineistö saatettiin kansallisesti käyttöön – yhtenäisestä välineistön ja RAI-tiedon käytöstä on pidettävä huolta 14.8.2024
- Tietopohja iäkkäiden palveluista kasvaa – Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokanta päivitetty ja julkaistu ruotsiksi 29.4.2024
- Uudet toimintamallit edistävät RAI-arviointitoiminnan laadun johtamista ja RAI-tiedon käyttöä lähijohtamisessa 23.4.2024
- Haku THL:n RAI-kouluttajakoulutukseen, RAI-erityisasiantuntijavalmennukseen ja RAI-asiantuntijaryhmiin on auki huhtikuussa 3.4.2024
- Vahvempi asiakasohjaajan rooli voisi edistää palvelujen saumattomuutta – THL ja Kainuun hyvinvointialue kehittivät iäkkäiden asiakasohjausta 26.3.2024
- Palveluntuottajan on huolehdittava, että RAI-arvioinnit tehdään kokonaisarviointina – THL auttaa RAI-välineen valinnassa ja käytössä 7.2.2024
- Muistisairaudet ja avuntarve arjessa ovat yleisiä, mutta kuntoutustoiminta vähäistä iäkkäiden säännöllisissä palveluissa 31.1.2024
THL:n verkkokoulut
Opiskele verkossa RAI-välineiden ja RAI-tiedon käyttöä.
THL:n RAI-kouluttajakoulutus
Saa valmiudet kouluttaa organisaatiosi henkilöstöä RAI-välineistön käyttöön.
THL:n RAI-erityisasiantuntija-valmennus
Syvennä osaamistasi RAI-tiedon käytössä palvelujen kehittämisessä.
Ammattilaisille ja asiakkaille jaettavia esitteitä sekä tietoa RAI-arvioinnista
RAI-sähköposti: rai(at)thl.fi
puh. 029 524 7472 (ark. klo 9–15)