RAI-arviointi asiakastyössä
Asiakkaiden arviointi yhdenmukaisesti RAI-välineellä luo pohjan tavoitteelliselle ja suunnitelmalliselle hoidolle ja palveluille, joilla vastataan asiakkaiden tarpeisiin.
RAI-arviointi kartoittaa palvelujen tarpeet kokonaisvaltaisesti
Palvelutarpeen arvioinnissa kartoitetaan vanhus- tai vammaispalvelun asiakkaan elämänlaatuun vaikuttavat toiminnalliset, lääketieteelliset ja sosiaaliset olosuhteet sekä mahdolliset yksilölliset palvelutarpeet.
Kattavalla palvelutarpeen arvioinnilla selvitetään asiakkaan voimavarat ja avuntarve sekä näihin vaikuttavat tekijät. Arvioinnin pohjalta asiakas- tai palveluohjaaja laatii tarvittaessa suunnitelman palveluista, hoidosta, kuntoutuksesta tai muista toimista, jotka ylläpitävät tai parantavat asiakkaan tilannetta.
Palvelutarpeen arvioinnissa selvitetään kokonaisvaltaisesti asiakkaan
- fyysistä toimintakykyä
- psyykkistä toimintakykyä
- sosiaalista toimintakykyä
- vointia
- voimavaroja
- elämäntilannetta.
RAI-arviointi tulee tehdä monialaisesti. Esimerkiksi kuntoutusmahdollisuuksien tai muistihäiriön vaikeusasteen tunnistamiseksi tarvitaan erityisosaamista. Laaja-alainen kartoitus ja useiden eri ammattiryhmien osallistuminen arviointiin tuottaa kattavan näkemyksen asiakkaan tilanteesta.
Asiakkaan omat näkemykset, toiveet ja tavoitteet tulee huomioida. Siksi asiakkaan ja tämän läheisen osallistuminen arviointiin on olennaista sekä palvelutarpeen arvioinnissa että palvelua jo saavan asiakkaan RAI-arvioinnissa. Asiakkaan mukanaolo hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa luo tyytyväisyyttä, turvallisuutta ja luottamusta.
Tietoa RAI-arvioinnista selkokielellä
RAI-arviointi tehdään puolivuosittain ja voinnin muuttuessa
Säännöllistä palvelua saavalle asiakkaalle tehdään kattava kokonaisarviointi hoidon alkaessa, hoidon aikana puolivuosittain sekä asiakkaan voinnin muuttuessa oleellisesti. Arvioinnin lähtökohtana on asiakas ja hänen muuttuvien tarpeidensa selvittäminen.
Kokonaisarvioinnin lisäksi voidaan tehdä kohdennettuja osittaisarviointeja, joiden avulla seurataan asiakkaalla havaittua ongelmaa tai hoidon ja kuntoutuksen vaikutuksia.
Säännöllinen ja ajantasainen arviointitieto mahdollistaa asiakkaan tilanteen ja toimintakyvyn muutosten seurannan. Havaittuihin ongelmiin voidaan reagoida nopeasti ja ennaltaehkäisevästi.
Tietoa RAI-välinestöstä sekä kokonaisarvioinnista ja osittaisarvioinnista
Palvelu- ja hoitosuunnitelma perustuu RAI-arviointiin
Yksilöllinen palvelu-, hoito- tai kuntoutumissuunnitelma laaditaan arviointitiedon pohjalta. Tiedon avulla voidaan myös seurata, miten suunnitelma toteutuu.
Suunnitelmaan kirjataan
- RAI-arvioinnin tulokset
- asiakkaan kanssa yhteistyössä asetetut tavoitteet sekä
- suunnitelma seurannasta.
Tavoitteiden toteutumista arvioidaan moniammatillisessa yhteistyössä sekä yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa. RAI-mittarit auttavat hoidon toteutumisen seurannassa.
RAI-arviointi muodostaa monipuolista tietoa toimintakyvystä
RAI-arvioinnissa muodostuu arviointikysymysten vastausten lisäksi seuraavaa tietoa:
- Asiakkaan voimavaroja ja riskitekijöitä kuvaavat herätteet
- Asiakkaan toimintakykyä ja terveydentilaa kuvaavat RAI-mittarit
- Tiedot asiakkaan käyttämistä palveluista ja hänen sosiaalisesta verkostostaan.
Herätteet auttavat havaitsemaan asiakkaan tarpeita ja voimavaroja sekä vastaamaan kysymyksiin, kuten mihin ja miksi pitäisi puuttua sekä miten asiaa tulisi seurata?
Yksilömittarit kuvaavat esimerkiksi asiakkaan terveydentilaa, toimintakykyä ja voimavaroja sekä hoidon, palvelujen ja kuntoutuksen tarvetta. Mittarit auttavat myös seuraamaan hoidon, palvelun tai kuntoutumisen tuloksia.
THL:n RAI-ekstranet
RAI-mittareiden tulokset palvelujen kriteerien perustana
Palveluohjauksessa ja hoidon suunnittelussa tarvitaan yhteisiä, reiluja ja läpinäkyviä käytäntöjä sille, millaisilla palveluilla asiakkaan tarpeisiin vastataan.
Yksi keino on sopia palvelun perusteena olevista kriteereistä. Kriteerien tulee perustua aina luotettavalla tavalla hankittuun tietoon asiakkaan tilanteesta.
RAI-järjestelmän mittareita voidaan käyttää kriteereitä luotaessa muistaen, että mikään yksittäinen mittariarvo ei kerro asiakkaan kokonaistilannetta. Yksittäisen mittarin tulos ei myöskään saa olla palvelun perusteena.
Viisi arviointiprosessin vaihetta
Luotettavan RAI-arvioinnin toteuttamiseksi tarvitaan ammatillista osaamista sekä taitoa toteuttaa RAI-arviointi ja kirjata se ohjelmistoon. Hyvä arviointi syntyy silloin, kun sen tekemiseen varataan riittävästi aikaa ja kun asiakas osallistuu myös itse siihen.
1. Tiedon kerääminen haastattelun ja havainnoinnin avulla
Ensisijainen tiedonlähde on asiakas itse. Tärkeää tietoa saadaan myös asiakkaan omaisilta ja läheisiltä. Tietoa hankitaan myös havainnoimalla asiakasta sekä tarkastamalla häntä koskevat asiakirjat. Arviointiin kootaan tietoa kaikilta asiakkaan hoitoon tai palvelun toteutukseen osallistuvilta ammattilaisilta.
2. RAI-arvioinnin toteuttaminen ja kirjaaminen ohjelmistoon
Arviointiprosessin ensimmäisessä vaiheessa kerättyjen tietojen avulla vastataan RAI-arviointikysymyksiin ja kirjataan vastaukset huolellisesti ohjelmistoon.
3. Asiakkaan tarpeiden tunnistaminen RAI-arviointitiedon pohjalta
Eri aihealueiden arviointikysymysten vastauksista syntyy mittareita sekä asiakkaan voimavaroja kuvaavia herätteitä. Ohjelmisto muodostaa mittarit ja herätteet automaattisesti, kun arviointitiedot on kirjattu. Mittarit ja herätteet auttavat tunnistamaan asiakkaan voimavaroja ja tarpeita.
4. RAI-arviointitiedon hyödyntäminen asiakkaan hoito-, kuntoutus- tai palvelusuunnitelmassa
RAI-arvioinnista saadun tiedon avulla laaditaan suunnitelma asiakkaan tarpeiden mukaisista hoidosta, palveluista sekä tarvittaessa kuntoutuksesta. Vaikka RAI-arviointi ei johtaisi päätökseen säännöllisen palvelun aloituksesta, arviointitieto auttaa ammattilaista ohjaamaan asiakasta myös hänen tilannettaan tukevaan muuhun toimintaan, esimerkiksi kunnan tai järjestöjen liikuntapalveluihin.
5. Hoidon tai palvelun toteutus ja seuranta
Asiakas saa hoito-, kuntoutus- tai palvelusuunnitelman mukaista hoitoa ja huolenpitoa. RAI-arviointi tehdään uudelleen vähintään puolen vuoden päästä tai asiakkaan tilanteen muuttuessa oleellisesti. Säännöllisesti toteutettavilla RAI-arvioinneilla seurataan asiakkaan tilannetta ja suunnitelmien toteutumista.
Materiaaleja työn tueksi
Hyödynnä verkkomateriaaleja RAI-arvioinnin tukena ja keskustellessasi asiakkaan kanssa. Voit tulostaa ja jakaa esitteitä työyhteisössäsi sekä asiakkaalle ja hänen läheiselleen.
- Kysymyksiä ja vastauksia RAI-arvioinnista
- Tietoa RAI-arvioinnista selkokielellä
- Esite: RAI-arviointi iäkkään henkilön hoidon ja palvelun tukena – tietoa asiakkaalle
- Esite: RAI-välineistö iäkkään henkilön palvelutarpeen arvioinnissa
- Esite: Kansallinen toimintamalli RAI-järjestelmän käyttöönottoon
- Esite: RAI-osaamisen varmistaminen iäkkäiden palveluissa
- Esite: Iäkkään henkilön RAI-arviointi perhehoidossa, toteutettu yhteistyössä Perhehoitoliiton kanssa
Lisätietoja
Tietopaketti jatkuvan RAI-työn tueksi
Tietoa ja havaintoja välineistön käyttöönoton ja käytön kulmakivistä, osaamisen varmistamisesta ja RAI-tiedon hyödyntämisestä asiakas- ja johtamistyössä.
Kansallisesti yhdenvertaisia iäkkäiden palveluja edistämässä (Julkari 2024)
Tietoa RAI-osaamisen tuesta ja koulutuksesta
Tietoa RAI-järjestelmästä
THL:n verkkokoulut
Opiskele verkossa RAI-välineiden ja RAI-tiedon käyttöä.
THL:n RAI-kouluttajakoulutus
Saa valmiudet kouluttaa organisaatiosi henkilöstöä RAI-välineistön käyttöön.
THL:n RAI-erityisasiantuntija-valmennus
Syvennä osaamistasi RAI-tiedon käytössä palvelujen kehittämisessä.
Ammattilaisille ja asiakkaille jaettavia esitteitä sekä tietoa RAI-arvioinnista
RAI-arviointilomakkeet ja -käsikirjat ovat RAI-toimintaan osallistuvien organisaatioiden saatavilla THL:n RAI-ekstranetistä.
THL:n RAI-ekstranet
RAI-sähköposti: rai(at)thl.fi
puh. 029 524 7472 (ark. klo 9–15)