Todistukset ja lausunnot sekä niiden välitys
Terveydenhuollossa laaditaan vuosittain eri toimijoiden tarpeisiin satoja tuhansia todistuksia, lausuntoja ja ilmoituksia. Osan näistä todistuksista ja lausunnoista voi täyttää sähköisesti ja tallentaa Kanta-palveluihin. Lähitulevaisuudessa terveydenhuollon toimijat voivat ottaa käyttöön uusia kansallisia sähköisiä lomakkeita, jotka on tallennettava Kanta-palveluun viimeistään lokakuussa 2026. Uusien kansallisten todistusten ja lausuntojen kehittämiselle on laadittu alla oleva aikataulutus.
Kela ja Traficom hyödyntävät jo Kanta-palveluihin tallennettuja sähköisiä todistuksia ja lausuntoja omissa palveluissaan. Todistuksia ja lausuntoja voi lähivuosina välittää sähköisesti myös uusille tietoja tarvitseville viranomaisille tai muille Kanta-palveluun liittyneille vastaanottajille.
Sähköisten todistusten ja lausuntojen käyttö tuo lukuisia etuja:
- Terveydenhuollon ammattilaisen työ helpottuu ja nopeutuu, kun todistusten ja lausuntojen laadinta on mahdollista potilastietojärjestelmään jo kirjatun tiedon pohjalta.
- Potilastietovarantoon tallennetut lääkärintodistukset ja -lausunnot ovat ajantasaisesti potilaan hoitoon osallistuvien terveydenhuollon ammattilaisten käytettävissä.
- Kansalaisen asioiden käsittely nopeutuu ja tuottaa kokonaisyhteiskunnallista säästöä, kun todistuksia ja lausuntoja voidaan välittää Kannan Kysely- ja välityspalvelun avulla terveydenhuollon ulkopuolelle.
- Kansalainen näkee sähköiset todistuksensa OmaKannasta ja voi käyttää niitä itse esimerkiksi Kelan etuuskäsittelyssä.
Kehittäjien roolit
Lomakkeen omistajaorganisaatio vastaa välitettävän sähköisen todistuksen tai lausunnon tietorakenteen valmistelusta. THL koordinoi ja ohjaa tietorakenteiden kehittämistä sekä hyväksyy ja julkaisee yhteentoimivat tietorakenteet koodistopalvelimella.
Kelan Kanta-palvelut vastaavat sähköisten todistusten ja lausuntojen Kanta-palveluun tallentamisen sekä Kysely- ja välityspalvelun kehittämisestä.
Kansallisten todistusten ja lausuntojen kehittämisaikataulu
Todistuksen tai lausunnon nimi | Tietorakenteiden tilanne | Sähköinen välitysmahdollisuus |
---|---|---|
SV6 Lääkärintodistus A SV7 Lääkärinlausunto B SV10 Lääkärintodistus D SV97 Lääkärinlausunto erityisraskausvapaan tarpeesta SV75 Todistus raskaudesta SV67 Todistus matkakorvausta varten |
Valmis käyttöönotettavaksi potilastietojärjestelmissä |
Kelaan Suunnitteilla eläkevakuuttajille (ei aikataulua) |
Lääkärintodistus BC |
Rakenteen arvioitu valmistumisaika: kesä 2025 |
Kelaan |
F122 Lääkärinlausunto ajokyvystä |
Valmis käyttöönotettavaksi potilastietojärjestelmissä |
Traficom hyödyntää asiointipalvelussaan Suunnitteilla, Poliisihallinnolle (2026-27) |
F123 Lääkärinlausunto liikkumisesteisen pysäköintilupaa varten |
Valmis käyttöönotettavaksi potilastietojärjestelmissä |
Suunnitteilla, Traficomin asiointipalvelussa hyödynnettäväksi (2026) |
F203 Ilmoitus ajoterveydentilan muutoksesta poliisille |
Valmis käyttöönotettavaksi potilastietojärjestelmissä |
Suunnitteilla, Poliisihallinnolle (2027 jälkeen) |
F127 Erikoisalan lausunto ajokyvystä |
Rakenteen arvioitu valmistumisaika: kesä 2025 |
Suunnitteilla, Poliisihallinnolle (2027 jälkeen) |
Ammattitauti-ilmoitus |
Valmius Kanta-tallennukselle: kevät 2025 |
Suunnitteilla, Aluehallintoviranomaisille (2026) |
E-lausunto |
Rakenteen arvioitu valmistumisaika: kevät 2025 |
− |
T-todistus (Lääkärinlausunto terveydentilasta) |
Rakenteen arvioitu valmistumisaika: kevät 2025 |
Suunnitteilla, Puolustusvoimille (2026-2027) |
Kuolintodistus |
Rakenteen arvioitu valmistumisaika: kevät 2025 |
Suunnitteilla, THL:n oikeuslääketieteen yksikölle (2026) |
Lääkärin vapaamuotoinen todistus (TOD) | Valmis käyttöönotettavaksi potilastietojärjestelmissä |
− |
Ohjeita sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille ja toimijoille
Potilastietojärjestelmällä tai siihen liitetyllä sovelluksella laaditaan todistus tai lausunto, jonka järjestelmä tallentaa Kanta-palveluun. Todistusten sähköisen välittämisen edellytys on, että terveydenhuollon organisaatio sekä tietoja vastaanottava organisaatio ovat molemmat ottaneet käyttöönsä Kanta-palveluihin kuuluvan Kysely- ja välityspalvelun.
Todistuksen tai lausunnon voi välittää toistaiseksi vain asiakkaan pyynnöstä/suostumuksella. Vuodesta 2026 lähtien Kysely- ja välityspalvelua voi käyttää myös lakiin perustuvan tiedonantovelvollisuuden tai vastaanottajan lakiin perustuvan pyynnön perusteella.
Toimintamalliohje terveydenhuollon ammattilaisille
Ammattilaisille on tarjolla toimintamalliohjeistusta sähköisten todistusten ja lausuntojen käsittelystä ja niiden välittämisestä:
Sähköisen todistuksen arkistointi ja välittäminen terveydenhuollon ulkopuolelle (julkari.fi) (päivitetään keväällä 2025)
Ohjeita terveydenhuollon tietojärjestelmätoimittajille ja vastaanottaville organisaatioille
Todistuksia ja lausuntoja tuottavan ja niitä Kantaan tallentavan potilastietojärjestelmän tai siihen liitetyn sovelluksen on noudatettava THL: n määräyksiä 2/2024 sekä 5/2024 ja sen liitteen 3f olennaisia vaatimuksia.
Terveydenhuollon ulkopuolinen organisaatio voi saada terveydenhuollosta välitettynä sähköisen todistuksen tai lausunnon, mikäli sillä on siihen lakisääteinen oikeus tai kansalaisen suostumus ja kyseinen todistus tai lausunto voidaan tallentaa Kanta-palveluihin. Sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuolisten toimijoiden, jotka haluavat vastaanottaa tietoja kysely- ja välityspalvelun avulla, on
- noudatettava THL:n määräyksen 5/2024 ja sen liitteen 3f olennaisia vaatimuksia
- liityttävä Kanta-palvelujen Kysely- ja välityspalveluun (ks. THL ohje 2/2024).
- osallistuttava Kelan ohjaamaan yhteistestaukseen
Määräykset, liitteet ja ohjeet löytyvät tiedonhallinnan sivulta:
- THL:n Määräys 5/2024: Määräys sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien ja hyvinvointisovellusten olennaisista vaatimuksista ja sen Liite 3f, Todistusten profiilit sekä
- THL:n Määräys 2/2024: Määräys valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden avulla terveydenhuollon ulkopuolelle välitettävistä asiakirjoista
- THL:n Ohje 2/2024: Kysely- ja välityspalveluun liittyvien terveydenhuollon ulkopuolisten viranomaisorganisaatioiden liittymisen edellytykset,
Kysely ja välityspalvelun toiminnalliset määrittelyt
Sähköisten lomakkeiden sekä kysely- ja välityspalvelun teknisen määrittelyt
Terveydenhuollon todistukset ja lomakkeet (Kanta.fi) (päivitetään keväällä 2025)
Tietorakenteet
Koodistopalveluun on tallennettu todistusten ja lausuntojen sähköiset lomakerakenteet, jotka ohjaavat todistusten ja lausuntojen kehittämistä. Kysely- ja välityspalveluun liittyvät ohjauskoodistot (viestinvälitys-vastaanottaja- sekä viestinvälitys-välitysperuste -koodistot) ovat myös saatavilla Koodistopalvelimelta. Niiden avulla ohjataan asiakirjojen välittämistä kysely- ja välityspalvelun kautta.
Kanta-palveluun hyväksyttyjen lomakkeiden rakenteet koodistopalvelimella: THL - tuotantopalvelin
Kysely- ja välityspalvelun konsepti
Kysely- ja välityspalvelun jatkokehittämistä ja uusien mahdollisten asiakirjojen välittämistä on tietoa Kysely- ja välityspalvelun konseptissa.
Kysely- ja välityspalvelun jatkokehittämisen konsepti (sähköinen julkaisu, yhteistyotilat.fi)
Terveydenhuollon ammattilaiset:
Todistukset ja lausunnot (kanta.fi)
Kysely- ja välityspalvelu (kanta.fi)
Järjestelmätoimittajat:
Terveydenhuollon todistukset ja lomakkeet - Järjestelmäkehittäjät (kanta.fi)