Todistukset ja lausunnot sekä niiden välitys

Terveydenhuollossa laaditaan vuosittain eri toimijoiden tarpeisiin satoja tuhansia todistuksia, lausuntoja ja ilmoituksia. Osan näistä todistuksista ja lausunnoista voi täyttää sähköisesti ja tallentaa Kanta-palveluihin. Lähitulevaisuudessa terveydenhuollon toimijat voivat ottaa käyttöön uusia kansallisia sähköisiä lomakkeita, jotka on tallennettava Kanta-palveluun viimeistään lokakuussa 2026. Uusien kansallisten todistusten ja lausuntojen kehittämiselle on laadittu alla oleva aikataulutus. 

Kela ja Traficom hyödyntävät jo Kanta-palveluihin tallennettuja sähköisiä todistuksia ja lausuntoja omissa palveluissaan. Todistuksia ja lausuntoja voi lähivuosina välittää sähköisesti myös uusille tietoja tarvitseville viranomaisille tai muille Kanta-palveluun liittyneille vastaanottajille.

Sähköisten todistusten ja lausuntojen käyttö tuo lukuisia etuja:

  • Terveydenhuollon ammattilaisen työ helpottuu ja nopeutuu, kun todistusten ja lausuntojen laadinta on mahdollista potilastietojärjestelmään jo kirjatun tiedon pohjalta.
  • Potilastietovarantoon tallennetut lääkärintodistukset ja -lausunnot ovat ajantasaisesti potilaan hoitoon osallistuvien terveydenhuollon ammattilaisten käytettävissä.
  • Kansalaisen asioiden käsittely nopeutuu ja tuottaa kokonaisyhteiskunnallista säästöä, kun todistuksia ja lausuntoja voidaan välittää Kannan Kysely- ja välityspalvelun avulla terveydenhuollon ulkopuolelle. 
  • Kansalainen näkee sähköiset todistuksensa OmaKannasta ja voi käyttää niitä itse esimerkiksi Kelan etuuskäsittelyssä.

Kehittäjien roolit

Lomakkeen omistajaorganisaatio vastaa välitettävän sähköisen todistuksen tai lausunnon tietorakenteen valmistelusta. THL koordinoi ja ohjaa tietorakenteiden kehittämistä sekä hyväksyy ja julkaisee yhteentoimivat tietorakenteet koodistopalvelimella. 

Kelan Kanta-palvelut vastaavat sähköisten todistusten ja lausuntojen Kanta-palveluun tallentamisen sekä Kysely- ja välityspalvelun kehittämisestä.

Kansallisten todistusten ja lausuntojen kehittämisaikataulu
 

Kansallisten todistusten ja lausuntojen tietorakennekehityksen ja sähköisen välityksen tilanne (kevät 2025)

Todistuksen tai lausunnon nimi Tietorakenteiden tilanne Sähköinen välitysmahdollisuus

SV6 Lääkärintodistus A

SV7 Lääkärinlausunto B

SV10 Lääkärintodistus D

SV97 Lääkärinlausunto erityisraskausvapaan tarpeesta

SV75 Todistus raskaudesta 

SV67 Todistus matkakorvausta varten

Valmis käyttöönotettavaksi
potilastietojärjestelmissä

Kelaan

Suunnitteilla eläkevakuuttajille (ei aikataulua)

Lääkärintodistus BC Rakenteen arvioitu
valmistumisaika: kesä 2025
Kelaan
F122 Lääkärinlausunto ajokyvystä Valmis käyttöönotettavaksi 
potilastietojärjestelmissä

Traficom hyödyntää asiointipalvelussaan

Suunnitteilla, Poliisihallinnolle (2026-27)

F123 Lääkärinlausunto liikkumisesteisen pysäköintilupaa varten Valmis käyttöönotettavaksi 
potilastietojärjestelmissä
Suunnitteilla, Traficomin asiointipalvelussa hyödynnettäväksi (2026) 
F203 Ilmoitus ajoterveydentilan muutoksesta poliisille Valmis käyttöönotettavaksi 
potilastietojärjestelmissä
Suunnitteilla,  Poliisihallinnolle (2027 jälkeen)
F127 Erikoisalan lausunto ajokyvystä Rakenteen arvioitu
valmistumisaika: kesä 2025
Suunnitteilla,  Poliisihallinnolle (2027 jälkeen)
Ammattitauti-ilmoitus Valmius Kanta-tallennukselle:
kevät 2025
Suunnitteilla, Aluehallintoviranomaisille (2026)
E-lausunto Rakenteen arvioitu
valmistumisaika: kevät 2025
T-todistus (Lääkärinlausunto terveydentilasta) Rakenteen arvioitu
valmistumisaika: kevät 2025
Suunnitteilla, Puolustusvoimille (2026-2027)
Kuolintodistus Rakenteen arvioitu
valmistumisaika: kevät 2025
Suunnitteilla, THL:n oikeuslääketieteen yksikölle (2026)
Lääkärin vapaamuotoinen todistus (TOD) Valmis käyttöönotettavaksi 
potilastietojärjestelmissä

Ohjeita sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille ja toimijoille

Potilastietojärjestelmällä tai siihen liitetyllä sovelluksella laaditaan todistus tai lausunto, jonka järjestelmä tallentaa Kanta-palveluun. Todistusten sähköisen välittämisen edellytys on, että terveydenhuollon organisaatio sekä tietoja vastaanottava organisaatio ovat molemmat ottaneet käyttöönsä Kanta-palveluihin kuuluvan Kysely- ja välityspalvelun. 

Todistuksen tai lausunnon voi välittää toistaiseksi vain asiakkaan pyynnöstä/suostumuksella. Vuodesta 2026 lähtien Kysely- ja välityspalvelua voi käyttää myös lakiin perustuvan tiedonantovelvollisuuden tai vastaanottajan lakiin perustuvan pyynnön perusteella.

Toimintamalliohje terveydenhuollon ammattilaisille

Ammattilaisille on tarjolla toimintamalliohjeistusta sähköisten todistusten ja lausuntojen käsittelystä ja niiden välittämisestä: 

Sähköisen todistuksen arkistointi ja välittäminen terveydenhuollon ulkopuolelle (julkari.fi)  (päivitetään keväällä 2025)

Ohjeita terveydenhuollon tietojärjestelmätoimittajille ja vastaanottaville organisaatioille

Todistuksia ja lausuntoja tuottavan ja niitä Kantaan tallentavan potilastietojärjestelmän tai siihen liitetyn sovelluksen on noudatettava THL: n määräyksiä 2/2024 sekä 5/2024 ja sen liitteen 3f olennaisia vaatimuksia.

Terveydenhuollon ulkopuolinen organisaatio voi saada terveydenhuollosta välitettynä sähköisen todistuksen tai lausunnon, mikäli sillä on siihen lakisääteinen oikeus tai kansalaisen suostumus ja kyseinen todistus tai lausunto voidaan tallentaa Kanta-palveluihin. Sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuolisten toimijoiden, jotka haluavat vastaanottaa tietoja kysely- ja välityspalvelun avulla, on

  • noudatettava THL:n määräyksen 5/2024  ja sen liitteen 3f olennaisia vaatimuksia 
  • liityttävä Kanta-palvelujen Kysely- ja välityspalveluun (ks. THL ohje 2/2024). 
  • osallistuttava Kelan ohjaamaan yhteistestaukseen

Määräykset, liitteet ja ohjeet löytyvät tiedonhallinnan sivulta: 

Määräykset

  • THL:n Määräys 5/2024: Määräys sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien ja hyvinvointisovellusten olennaisista vaatimuksista ja sen Liite 3f, Todistusten profiilit sekä
  • THL:n Määräys 2/2024: Määräys valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden avulla terveydenhuollon ulkopuolelle välitettävistä asiakirjoista

Ohjeet

  • THL:n Ohje 2/2024: Kysely- ja välityspalveluun liittyvien terveydenhuollon ulkopuolisten viranomaisorganisaatioiden liittymisen edellytykset,

Kysely ja välityspalvelun toiminnalliset määrittelyt

Kysely- ja välityspalvelu Toiminnallinen määrittely versio 1.3. (sähköinen julkaisu, yhteistyötilat.fi)

Sähköisten lomakkeiden sekä kysely- ja välityspalvelun teknisen määrittelyt 

Terveydenhuollon todistukset ja lomakkeet (Kanta.fi) (päivitetään keväällä 2025)

Tietorakenteet

Koodistopalveluun on tallennettu todistusten ja lausuntojen sähköiset lomakerakenteet, jotka ohjaavat todistusten ja lausuntojen kehittämistä. Kysely- ja välityspalveluun liittyvät ohjauskoodistot (viestinvälitys-vastaanottaja- sekä viestinvälitys-välitysperuste -koodistot) ovat myös saatavilla Koodistopalvelimelta. Niiden avulla ohjataan asiakirjojen välittämistä kysely- ja välityspalvelun kautta. 

Kanta-palveluun hyväksyttyjen lomakkeiden rakenteet koodistopalvelimella: THL - tuotantopalvelin

Kysely- ja välityspalvelun konsepti

Kysely- ja välityspalvelun jatkokehittämistä ja uusien mahdollisten asiakirjojen välittämistä on tietoa Kysely- ja välityspalvelun konseptissa.
Kysely- ja välityspalvelun jatkokehittämisen konsepti (sähköinen julkaisu, yhteistyotilat.fi)