Ajankohtaista
-
Kirjaamisopas ohjeistaa raskauteen ja äitiyshuoltoon liittyvien potilastietojen yhdenmukaiseen kirjaamiseen.
-
Alaikäinen ja Kanta-palvelut -toimintamallia on ajantasaistettu. Uusi julkaisu korvaa vuoden 2023 oppaan.
-
Selvityksen avulla on saatu tietoa uuden asiakastietolain toimeenpanon tilanteesta sekä parhaista käytännöistä. THL esittää tuloksia avoimessa tilaisuudessa 25.3.2025.
-
THL on päivittänyt tietoaineistojen siirto-ohjetta. Lisäohjeilla tuetaan tietoaineistosiirtojen loppuun saattamista. Osalla hyvinvointialueista siirrot ovat vielä kesken.
-
THL tukee hyvinvointialueita uuden vammaispalvelulain toimeenpanossa uudistamalla Vammaispalvelujen käsikirjan sisältöä sekä järjestämällä tilaisuuksia kuukausittain. Hyvinvointialueiden kannattaa palvelujärjestelmän kehittämisessä hyödyntää tuoreet tiedot vammaispalvelujen asiakasmääristä ja kustannuksista.
-
Kuolintodistuskokonaisuuteen kuuluvat lomakkeet ja niiden tietorakenteet ovat kommentoitavana 11.2.‒23.3.2025. Kommentoinnin tavoitteena on varmistaa lomakkeiden toteutuskelpoisuus potilastietojärjestelmiin.
-
Vielä ehdit osallistua 7.2. pidettävään koulutukseen! Kaipaatko perehdytystä etenkin sosiaalihuollon tietojärjestelmien sertifiointien ja olennaisten vaatimusten saloihin? Suunnitteletko Kanta-palveluiden Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon liittymistä? Kaipaisitko lisää ymmärrystä järjestelmien luokitteluista?
-
Sosiaalihuollon ammattilaisten päivittäiseen työhön kuuluva kirjaaminen muuttuu rakenteisen kirjaamisen käyttöönoton myötä. Rakenteisen kirjaamisen haltuunotto on erityisen tärkeää, kun Kanta-palvelut otetaan käyttöön. THL ja Kela jatkavat sote-organisaatioiden tukemista Kansa-koulu-hankkeen päättyessä.
-
Konseptissa tuotettiin selvitys sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaan tilannekuvasta. Asiakkaan tilannekuvan tarkoituksena on auttaa ammattihenkilöä työssään sekä vähentää asiakkaille järjestettäviä päällekkäisiä palveluja ja tukea oikea-aikaisen hoidon tai palvelun toteutumista. Tarkoituksena on myös tukea sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiota ja toimijoiden välistä yhteistyötä. Asiakkaan itsensä käytössä asiakkaan tilannekuva voisi auttaa saamaan kokonaiskäsityksen meneillään olevista palveluista.
-
Uudet lääkehoidon ohjeet ja toimintamalli parantavat merkittävästi lääkehoidon tietojen kehittämistä Kanta-palveluun.
-
THL on julkaissut olennaiset vaatimukset potilastietoja Kanta-palveluista käyttäville hyvinvointisovelluksille. Vaatimukset kohdistuvat erityisesti asiakastietolain mahdollistamiin hyvinvointisovelluksiin, joiden avulla kansalainen voi hakea itseään koskevia potilastietoja Potilastietovarannosta Kanta-palvelussa.
Näytetään 1 - 11 / 11