Vanliga frågor om Avohilmos rapporter
Avohilmos rapportering uppdateras regelbundet. Syftet med ändringarna är att producera mångsidiga och nyttiga rapporter för olika aktörer. På den här sidan har vi samlat frågor om rapporteringen.
Bekanta dig med Avohilmos rapporter
-
- 2009–2010 fick man data för testning av Avohilmo till exempel från Vanda, Kervo, Tusby och Kangasala.
- 2011 blev besöksuppgifterna inom primärvårdens öppenvård (Avohilmo) en del av datainsamlingen i vårdanmälningssystemet, som till en början omfattade den specialiserade sjukvårdens och primärvårdens institutionsvård. Avohilmo-datainsamlingen ersatte den så kallade Notitia-datainsamlingen som inleddes 2002 och samtidigt ändrades datainsamlingen genom elektronisk dataöverföring så att den sker direkt från patientdatasystemen.
- Senast 2012 deltog alla serviceproducenter inom den offentliga hälso- och sjukvårdens öppenvård.
- 2013 var informationen omfattande om de offentliga tjänsteproducenterna.
- 2013 användes i registreringen av åtgärder SPAT-klassificeringen.
- 2015 Studenternas hälsovårdsstiftelses (SHVS) uppgifter erhölls först med en centraliserad serviceproducentkod och från och med 2020 med områdesspecifika koder. 2021 ansvarade SHVS också för att ordna yrkeshögskolornas studerandehälsovård.
SHVS uppgifter från och med 2015 - 2018 THL:s åtgärdsklassifikation ersatte SPAT-kodsystemet för dokumentation av åtgärder. SPAT-koderna används fortfarande 2023 i vissa informationssystem. Observera att SPAT-koderna fortfarande ska användas för att registrera uppgifter om fortsatt vård.
- 2019 byttes patientdatasystemet i Vanda och 2021 i Helsingfors, Kervo och Grankulla. Förändringen hade en betydande inverkan på uppgifternas mängd och kvalitet.
- 2020 började privata serviceproducenter och serviceproducenter inom företagshälsovården producera information för Avohilmo-datainsamlingen bättre än tidigare. Uppgifterna från företagshälsovården bedöms vara tämligen omfattande 2023, även om det fortfarande finns brister gällande vissa serviceproducenter. Uppgifterna om privata serviceproducenter är inte heltäckande, eftersom de inte är skyldiga att producera uppgifter om andra än köpta tjänster som produceras för den offentliga hälso- och sjukvården. De offentliga serviceproducenterna ansvarar för köptjänsternas täckning och det kan finnas brister i dem.
Besök inom hälso- och sjukvårdens öppenvård per servicesektor (inte mun- och tandvård eller hemvård) - 2020–2022 Coronatiden påverkade antalet besök. Under våren 2020 minskade det totala antalet besök.
Antal besök sedan 2019 - 2020 ökade distanskontakterna snabbt, vilket påverkade uppgifternas jämförbarhet jämfört med tidigare år.
Ökad distanskontakt - 2021 Coronavaccinationerna inleddes. Antalet vaccinationsbesök ökade, men eftersom de registrerades inom den offentliga hälso- och sjukvården i serviceformen T29 Övrig hälso- och sjukvård kan de särskiljas från övriga besök. Coronavaccinationer registrerades dessutom inom företagshälsovården för serviceformen T30 Lagstadgad företagshälsovård (namnet har ändrats, numera T30 Förebyggande verksamhet inom företagshälsovården).
Coronavaccinationernas inverkan på serviceformen Övrig hälsovård - 2021 Hälso- och sjukvården för fångar började producera uppgifter.
Besök vid hälso- och sjukvård för fångar - 2021 Försvarsmaktens hälsovård producerade betydligt mer information än tidigare.
Besök vid Centret för militärmedicin - 2023 Migrationsverkets hälsovård började producera uppgifter.
Besök vid Migrationsverkets hälsovård - 2023 Databasrapporterna om den fortsatta vården inom hälso- och sjukvården publicerades för första gången retroaktivt. Uppgifterna publicerades per servicesektor, vilket innebär att uppgifterna finns tillgängliga separat inom den offentliga hälso- och sjukvårdens öppenvård, den privata hälso- och sjukvårdens öppna sjukvård och företagshälsovården.
- Konsultationerna med läkare inom den offentliga primärvårdens öppenvård har ökat betydligt under årens lopp samtidigt som antalet fysiska besök har minskat.
Läkarnas fysiska besök, distanskontakter och konsultationer.
-
- Kvaliteten på de uppgifter som produceras ur Avohilmo-registret beskrivs i de statistiska kvalitetsbeskrivningarna. Kvalitetsbeskrivningarna uppdateras på THL:s webbplats i samband med publiceringen av statistikrapporterna i allmänhet minst en gång per år. Tidigare statistikrapporter med kvalitetsbeskrivningar finns i Publikationsarkivet Julkari.
Statistik enligt ämne
Kvalitetsbeskrivningar för statistiken
Publikationsarkiv (Julkari) - De viktigaste aktuella bristerna i uppgifterna finns samlade på webbsidan.
Uppgifter om besök per serviceproducent som saknas (på finska) - På grund av bytet av patientdatasystem finns det mer brister i uppgifterna om följande områden: Vanda (från och med 2019) Helsingfors, Kervo och Grankulla (från och med 2021).
Exempel minskat antal besök inom den öppna sjukvården i Helsingfors
Exempel minskat antal besök inom olika serviceformer i Helsingfors - Även antalet besök inom hemvården minskade. Till exempel när serviceformerna T29 övrig hälso- och sjukvård och T41 hemsjukvård utelämnas samt när man beaktar coronavaccinationerna och förändringen i registreringspraxisen som uppenbarligen skett, från att hemvården registreras som hemsjukvård, minskade besöken i Helsingfors med 25 procent (cirka 600 000 besök) från 2019 till 2022 och med 31 procent (cirka 800 000 besök) från 2020 till 2022.
Exempel på hemvårdens besök i Helsingfors - Kvaliteten på uppgifterna om tillgången till vård inom primärvårdens öppenvård kan granskas i kvalitetsrapporterna.
Kvalitetsrapporter om tillgången till vård (på finska) - Avohilmo-uppgifter, till exempel dokumentationsgraden och antalet antecknade besöksorsaks- och åtgärdsuppgifter, kan granskas i aktuella databasrapporter.
Besöksorsaker och dokumentationen av dem (på finska)
Åtgärder och registrering av dem
Avohilmo-rapporter
- Kvaliteten på de uppgifter som produceras ur Avohilmo-registret beskrivs i de statistiska kvalitetsbeskrivningarna. Kvalitetsbeskrivningarna uppdateras på THL:s webbplats i samband med publiceringen av statistikrapporterna i allmänhet minst en gång per år. Tidigare statistikrapporter med kvalitetsbeskrivningar finns i Publikationsarkivet Julkari.
-
I en del av Avohilmo-databasrapporterna kan uppgifterna granskas förutom enligt hela landet även enligt välfärdsområde och i en del även enligt kommun, i en del granskas uppgifterna enligt serviceproducent. Rapporterna för varje serviceproducent grundar sig på den kommun där verksamhetsstället är beläget och i de regionala rapporterna är kundens hemkommun enligt besöksdagen.
-
I varje kombination i granskningen syns kunden endast en gång.
Till exempel i hemvården har en kund besök en gång per dag och då syns kunden i rapporten varje månad som en kund med 30 besök. På årsnivå syns kunden som en kund med 365 besök. Samma kund kan också använda olika serviceproducenters tjänster, varvid kunden syns som kund hos varje serviceproducent, men på raden Totalt endast en gång. -
Från och med 2020 anslöt sig den privata företagshälsovården och den privata öppna sjukvården till Avohilmos datainsamling. Därför har antalet besök och andra uppgifter ökat betydligt sedan 2020. Nya aktörer kommer ännu med och antalet besök och annan data kommer att fortsätta öka även under de kommande åren.
Till de databasrapporter som fås från Avohilmo lades 2023 till dimensionen Servicesektorn, med vilken man kan skilja mellan den offentliga hälso- och sjukvårdens öppenvård, den privata hälso- och sjukvårdens öppenvård och företagshälsovården. På så sätt ser man tydligt vad ökningen av besöken beror på.
Exempel på ögonsjukdomar
Ökning av antalet diagnoser i figur -
När coronavaccinationerna inleddes i december 2020 behövdes omfattande alla vaccinationsuppgifter från både den offentliga sektorn och privata aktörer till det vaccinationsregister som grundar sig på Avohilmo-registret. Därför påskyndade privata producenter till exempel från företagshälsovården de redan tidigare planerade uppgiftsleveranserna till Avohilmo.
-
Rapporteringen har preciserats så att tilläggsuppgifter om diagnoser inte längre rapporteras som orsaker till besöket eller vårdperioden. Dessa koder har tagits bort från alla diagnos- och besöksorsaksrapporter i februari 2023, inte bara från företagshälsovårdens rapporter. I rapporterna om diagnoser och besöksorsaker rapporteras diagnoser eller besöksorsaker för besök eller vårdperioder som anmälts till Avohilmo-registret och som inte är externa orsaker till diagnosen eller besöksorsaken (koderna V00–Y98).
Uppdaterad: