Tillgången till primärvård
Uppföljning av tillgången till primärvård
Tillgången till vård följs upp för tiden mellan den dokumenterade bedömningen av vårdbehovet och det genomförda besöket. Uppföljningen av tillgången till vård gäller icke-brådskande öppenvårdstjänster inom primärvården och mun- och tandvården. Rapporteringen omfattar offentliga serviceproducenter inom primärvården och de tjänster som dessa köper av privata tjänsteleverantörer. Databas- och kvalitetsrapporter om tillgången till primärvård publiceras, och en gång per år publiceras en statistikrapport med de viktigaste uppgifterna.
Statistikrapport om tillgången till primärvård
Flera olika skeden ska beaktas i uppföljningen av tillgången till primärvård
- Kontakt och bedömning av vårdbehovet samma vardag som patienten tar kontakt.
- Genomförande av första vårdhändelsen inom den lagstadgade längsta väntetiden från bedömningen av vårdbehovet.
- Genomförande av fortsatt vård inom den lagstadgade längsta väntetiden från bedömningen av vårdbehovet. Den längsta väntetiden räknas från a) den första ursprungliga bedömningen av vårdbehovet eller b) konstaterandet av behov av fortsatt vård
Stegvis uppföljning av tillgången till primärvård
Maximitiderna för tillgång till icke-brådskande vård
Det finns flera längsta väntetider för tillgången till icke-brådskande vård inom primärvården. De beskrivs närmare i textform i punkten om databasrapporter.
Från och med den 1 januari 2025 förlängs de längsta väntetiderna för patienter som fyllt 23 år. För patienter i åldern 0–22 år förblir de längsta väntetiderna oförändrade.
Det finns flera längsta väntetider. De beskrivs i textform under rubriken databasrapporter.
Maximitiderna för tillgång till icke-brådskande vård förlängs vid ingången av år 2025.
Pressmeddelande (Social- och hälsovårdsministeriet)
Hälso- och sjukvårdslag (Finlex)
Databas- och kvalitetsrapporter
Databas- och kvalitetsrapporterna om tillgången till primärvård tas fram på basis av de uppgifter som lämnats in till Avohilmo-registret. Rapporterna uppdateras varje månad. Uppgifterna grundar sig på uppgifter från primärvårdens serviceproducenters patientdatasystem.
Bruksanvisningar
Sammanfattningarna är färdiga sammanställningar av de centrala uppgifterna inom ämnesområdet.
Kuberna ger möjlighet till en mångsidigare granskning av uppgifterna.
I databasrapporterna om tillgången till vård används valet lagstiftning, med hjälp av vilket man kan granska uppgifterna under en viss tid enligt de längsta väntetiderna i hälso- och sjukvårdslagen.
Den öppna primärvården
Täckning av uppgifter om tillgången till primärvård
Genomförande av första vårdhändelsen
Längsta väntetiderna fr.o.m. 1.1.2025
- Personer under 23 år: 14 dygn efter att behovet konstaterats.
- 23 år fyllda: 3 månader efter att behovet konstaterats.
Sammanfattningarna
- Genomfördes av den första vårdhändelsen efter åldersgrupp
- Genomförande av första vårdhändelsen
- Genomförande av första vårdhändelsen, diagram (horisontellt stapeldiagram)
- Genomförande av första vårdhändelsen, diagram (graf)
Kub
Fortsatt vård som ges av en läkare inom primärvården
Längsta väntetiderna fr.o.m. 1.1.2025
- Personer under 23 år: 7 dygn efter att behovet konstaterats.
- 23 år fyllda: 3 månader efter den första bedömningen av vårdbehovet.
Sammanfattning
- Genomförande av fortsatt vård som ges av en läkare inom primärvården efter åldersgrupp
- Genomförande av fortsatt vård som ges av en läkare inom primärvården
Kub
Tillgång till primärvård inom tre månader (genomförande av annan första vårdhändelse)
Längsta väntetiderna fr.o.m. 1.1.2025
- Personer under 23 år: 3 månader efter att behovet konstaterats.
- 23 år fyllda: -
Sammanfattning
Kub
Mun- och tandvård inom primärvården
Täckningen av uppgifterna om tillgången till mun- och tandvård
Genomförande av första vårdhändelsen inom mun- och tandvården
Längsta väntetiderna fr.o.m. 1.1.2025
- Personer under 23 år: 3 månader efter att behovet konstaterats.
- 23 år fyllda: 6 månader efter att behovet konstaterats.
Sammanfattningarna
- Genomförande av första vårdhändelsen inom mun- och tandvården efter åldersgrupp
- Genomförande av första vårdhändelsen inom mun- och tandvården
- Genomförande av första vårdhändelsen inom mun- och tandvården, diagram (horisontellt stapeldiagram)
- Genomförande av första vårdhändelsen inom mun- och tandvården, diagram (graf)
Kub
Tillgång till fortsatt vård av tandläkare
Längsta väntetiderna fr.o.m. 1.1.2025
- Personer under 23 år: 4 veckor efter att behovet konstaterats eller 3 månader efter den första bedömningen av vårdbehovet.
- 23 år fyllda: 6 månader efter den första bedömningen av vårdbehovet.
- Alla åldrar: genomförande av fortsatt vård av tandläkare 4 veckor efter periodisk kontroll av munhälsan.
Sammanfattningarna
- Genomförande av fortsatt vård som ges av en tandläkare konstaterandet av behov av fortsatt vård
- Genomförande av fortsatt vård som ges av en tandläkare från den första bedömningen av vårdbehovet
- Genomförande av fortsatt vård av tandläkare efter att behovet konstaterats efter en periodisk kontroll av munhälsan (kommer att publiceras senare)
Kuberna
- Genomförande av fortsatt vård som ges av en tandläkare inom 4 veckor
- Genomförande av fortsatt vård som ges av en tandläkare från den första bedömningen av vårdbehovet
- Genomförande av fortsatt vård av tandläkare efter att behovet konstaterats efter en periodisk kontroll av munhälsan (kommer att publiceras senare)
Tillgång till fortsatt vård av specialisttandläkare
Längsta väntetiderna fr.o.m. 1.1.2025
- Personer under 23 år: 3 månader efter att behovet konstaterats.
- 23 år fyllda: 6 månader efter att behovet konstaterats.
Sammanfattning
Kub
Kvalitetsrapporter
Kvalitetsrapporterna innehåller färdiga sammanfattningsuppgifter om kvaliteten på och täckningen av uppgifterna om tillgången till vård på årsbasis. Rapporterna har endast publicerats på finska.
Sammanfattning av tillgången till primärvård: de viktigaste uppgifterna
- 2024 Sammanfattning av tillgången till vård
- 2023 Sammanfattning av tillgången till vård
- 2022 Sammanfattning av tillgången till vård
- 2021 Sammanfattning av tillgången till vård
- 2020 Sammanfattning av tillgången till vård
Kvalitetsrapporter om uppgifterna om tillgången till primärvård
- 2024 Kvalitetsrapporter om tillgången till primärvård
- 2023 Kvalitetsrapporter om tillgången till primärvård
- 2022 Kvalitetsrapporter om tillgången till primärvård
- 2021 Kvalitetsrapporter om tillgången till primärvård
- 2020 Kvalitetsrapporter om tillgången till primärvård
Kvalitetsrapporter om uppgifterna om tillgången till mun- och tandvård
- 2024 Kvalitetsrapporter om tillgången till mun- och tandvård
- 2023 Kvalitetsrapporter om tillgången till mun- och tandvård
- 2022 Kvalitetsrapporter om tillgången till mun- och tandvård
- 2021 Kvalitetsrapporter om tillgången till mun- och tandvård
- 2020 Kvalitetsrapporter om tillgången till mun- och tandvård
Dokumentationsanvisningar
I vårdanmälningshandboken presenteras informationsinnehållet och datainsamlingen i hälso- och sjukvårdens vårdanmälningssystem (Hilmo).
- Vårdanmälningshandboken för hälso- och sjukvården
- PTHAVO - Resultat av bedömning av vårdbehov (Kodtjänsten)
Dokumentationsanvisningar för bedömning av vårdbehovet 2025
- Dokumentationsanvisning: Resultat av bedömning av vårdbehov inom primärvården (Julkari)
- Längsta väntetider för tillgång till icke-brådskande primärvård 2025 och användning av gamla resultatkoder för bedömning av vårdbehovet (Julkari)
Gamla dokumentationsanvisningar
Registrering och rapportering av uppgifter om tillgången till vård inom primärvården och mun- och tandvården
- Dokumentation och rapportering av väntetider inom primärvård och mun- och tandvård (Julkari)
- Faktablad Registrering av tillgång till vård inom primärvården och mun- och tandvården 2024 (Julkari)
Mer information
På dessa sidor finns nationell information om tillgången till primärvård.
I första hand ska frågor som gäller dokumentation riktas till ansvarspersonerna för den egna organisationens dokumentation.
Kontaktinformation: avohilmo(at)thl.fi