Kyselyn kohderyhmä
Ketkä kyselyyn osallistuvat?
Seurannalla halutaan luoda kattava kuva vanhuspalvelujen piirissä olevien asiakkaiden tilanteesta ja asiakastyytyväisyydestä. Kohderyhmään kuuluvat säännölliset ja pitkäaikaiset asiakkaat, joiden palveluntarve on pysyvää. Kyselyyn osallistuvat toimintayksiköt ja asiakkaat, jotka täyttävät seuraavat kriteerit.
Kerro palvelustasi -kyselyyn osallistuvat toimintayksiköt
(kaikkien seuraavien kohtien tulee toteutua)
jotka osallistuivat Vanhuspalvelujen tila -seurannan henkilöstömitoituksen ja/tai kotihoidon riittävyyden seurantaan lokakuussa 2025. Lokakuun jälkeen toimintansa aloittavat uudet yksiköt eivät osallistu Kerro palvelustasi -kyselyyn vuonna 2026.
joissa on vähintään yksi osallistumisen kriteerit täyttävä asiakas tiedonkeruuhetkellä (ks. asiakaskriteerit alla).
jotka ovat palvelutyypiltään:
- ympärivuorokautista palveluasumista tai muuta ympärivuorokautista hoitoa, jota koskee vanhuspalvelulain mukainen henkilöstömitoitus
kotihoitoa, joka voi olla yksityisasuntoon tai yhteisölliseen asumiseen annettavaa kotihoitoa.
tai molempia edellä mainituista, eli yksikössä on sekä ympärivuorokautista palveluasumista että kotihoitoa saavia asiakkaita.
Kerro palvelustasi -kyselyyn vastaa asiakas, joka on
(kaikkien seuraavien kohtien tulee toteutua)
- vähintään 65-vuotias.
- tiedonkeruuhetkenä toimintayksikkönne asiakkaana ja palvelu on jatkunut vähintään yhden kuukauden. Kaikki tiedonkeruun aikana aloittavat uudet asiakkaat eivät vastaa kyselyyn, vaan ainoastaan ne, jotka ovat olleet valitsemananne tiedonkeruuhetkenä asiakkaananne vähintään yhden kuukauden.
- kotihoidon (sosiaalihuoltolaki 19 a §) säännöllinen tai ympärivuorokautisen palveluasumisen (sosiaalihuoltolaki 21 c §) pitkäaikainen asiakas. Tilapäiset ja lyhytaikaiset asiakkaat eivät vastaa kyselyyn.
- säännöllinen kotihoito: asiakkaalle on laadittu asiakassuunnitelma ja/tai asiakkaalle on toteutunut kotihoidon kotikäynti vähintään kuutena päivänä tiedonkeruuta edeltävän 60 vuorokauden sisällä. Pelkästään kotihoidon tukipalvelua, kuten siivous-, ateria- ja asiointipalvelua saavat asiakkaat eivät vastaa kyselyyn.
- pitkäaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen: asiakkaalle on tehty pitkäaikaishoidon päätös tai hoidon voidaan olettaa jatkuvan ainakin kolme kuukautta. Vaihtoehtoisesti asiakas on tehnyt vuokrasopimuksen palveluyksikköön ja hoidon tarve on ympärivuorokautista.
Esimerkiksi yksiköt, jotka tarjoavat ainoastaan lyhytaikaishoitoa, kuten arviointijaksoja, kuntoutusta, intervallihoitoa tai omaishoidon vapaan aikaista sijaishoitoa, eivät osallistu kyselyyn. Jos tällaisessa yksikössä on yksittäisiä asiakkaita, jotka jonottavat paikkaa toiseen yksikköön ja joille on tehty pitkäaikaishoidon päätös, ei myöskään heidän kuulu vastata kyselyyn.
Kyselyyn osallistuminen on asiakkaalle vapaaehtoista. Lähtökohtaisesti asiakas voi päättää omasta osallistumisestaan itse, eikä siihen tarvita esimerkiksi edunvalvojan tai läheisen suostumusta. Niissä tilanteissa, kun asiakas ei kykene päättämään omasta osallistumisestaan esimerkiksi muistisairauden vuoksi, ei asiakas osallistu kyselyyn.
Missä tilanteissa asiakas ei osallistu kyselyyn?
Näissä erityistilanteissa asiakas ei osallistu kyselyyn:
- Asiakas kieltäytyy osallistumasta kyselyyn. Osallistuminen on asiakkaalle aina vapaaehtoista.
- Asiakas on saattohoidossa.
- Asiakas ei kykene vastaamaan kyselyyn edes avustettuna.
Osallistuminen perustuu aina asiakaskohtaiseen arvioon, jonka voi tehdä toimintayksikön edustaja tai läheinen. Jos asiakkaan kyvystä vastata kyselyyn ollaan epävarmoja, vastaamista voi kokeilla asiakkaan suostumuksella. Kyselyssä ei ole pakollisia kysymyksiä, joten myös vastaukset muutamaan kysymykseen voidaan tallentaa kyselyyn. Vastaamisen voi keskeyttää milloin tahansa, jos se ei onnistu tai asiakas toivoo keskeytystä.
Asiakas itse on aina ensisijainen vastaaja. Asiakas voi kuitenkin luovuttaa kyselyyn vastaamisen omalle läheiselleen. Edellytyksenä on, että asiakas kykenee antamaan suullisen suostumuksen puolesta vastaamiselle. Kyselyä ei voi toimittaa suoraan läheiselle ilman asiakkaan suostumusta.
Niissä tilanteissa, kun asiakas ei kykene päättämään omasta osallistumisestaan tai antamaan suostumusta läheisensä vastaamiselle, ei asiakas tai läheisensä voi osallistua kyselyyn.