Tiedonkeruun toteutus
Kerro palvelustasi -kysely toteutettiin 10.1.–27.3.2024. Kiitos kaikille osallistujille! Seuraava tiedonkeruu alkaa tammikuussa 2026.
Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seuranta on vanhuspalvelulain uudistukseen sisältyvä kysely, johon velvoittava lainsäädäntö on tullut voimaan vuoden 2023 alussa. Ensimmäinen lakisääteinen tiedonkeruu käynnistyi toimintayksiköissä tammikuussa 2024. Jatkossa tiedonkeruu toteutetaan joka toinen vuosi. THL vastaa kyselyn toteutuksesta. Vanhuspalvelujen toimintayksiköillä on velvoite huolehtia, että heidän asiakkaillaan on mahdollisuus vastata Kerro palvelustasi -asiakaskyselyyn. Kyselyn kohderyhmään kuuluvat kaikki iäkkäät asiakkaat säännöllisen kotihoidon ja pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen piirissä (Vanhuspalvelulaki 980/2012, 24 a §).
Kerro palvelustasi -kyselystä pidettiin infotilaisuus 31.10.2023. Tiedonkeruun toteutusta käsittelevästä osuudesta on tehty tallenne, jossa on tekstitykset suomeksi ja ruotsiksi. Tekstityksen kielen voi vaihtaa YouTube -videon asetuksista (ratas videon oikeassa alalaidassa).
Tallenne Miten kansallinen Kerro palvelustasi -asiakaskysely toteutetaan? (YouTube)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Tiedonkeruun toteutus
Asiakastyytyväisyystieto kerätään sähköisellä kyselyllä. Toimintayksiköt voivat käyttää myös paperisia kyselylomakkeita, mutta silloin lomakkeiden tallennuksesta THL:n sähköiseen kyselyyn vastaa yksikkö.
Kyselyyn osallistuminen on asiakkaalle vapaaehtoista. Asiakkaat voivat vastata kyselyyn joko itse tai tuettuna. Ensi sijassa läheiset toimivat asiakkaiden vastaamistukena. Yksikkö voi käyttää vastaamisen tukena myös esimerkiksi opiskelijoita, vapaaehtoisia tai muita avustajia. Tuttu hoitaja voi auttaa kyselyyn vastaamisessa vain niissä tilanteissa, kun läheisen tai muun avustajan apua ei ole saatavilla.
Tiedonkeruumateriaalit ja -ohjeet vuonna 2024 (vuoden 2026 tiedonkeruun ohjeistus päivitetään syksyllä 2025)
Kerro palvelustasi -kyselyn toteutuksen tueksi on laadittu Toimintaohje yhteyshenkilölle toimintayksikössä (ks. taulukko alla). Se sisältää ohjeistusta, joka pitää huomioida kaikissa tiedonkeruuseen osallistuvissa toimintayksiköissä.
Oheiseen taulukkoon on koottu Kerro palvelustasi -kyselyn tiedonkeruumateriaaleja ja -ohjeita.
Toimintaohje yhteyshenkilölle toimintayksikössä
Kerro palvelustasi -kyselyn toteutuksesta toimintayksiköissä vastaavat toimintayksiköiden yhteyshenkilöt. Toimintaohje sisältää ohjeistusta, joka pitää huomioida kaikissa tiedonkeruuseen osallistuvissa toimintayksiköissä. Toimintaohjeessa kuvataan esimerkiksi kyselyyn osallistumisen kriteerejä, kyselyn toteuttamisvaihtoehtoja, sekä ohjeistetaan vastaamistuen käytöstä. Toimintaohje on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi.
- Näin Kerro palvelustasi -asiakaskysely toteutetaan toimintayksikössänne. Toimintaohje yhteyshenkilölle toimintayksikössä. (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 345kB
- Så här genomförs enkäten Berätta om din service vid er verksamhetsenhet. Anvisning till kontaktpersonen i verksamhetsenheten. (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 342kB
Toimintaohjetta on päivitetty 5.1.2024. Muutos toimintayksikön vastaustilanteen seurantaan: toimintayksiköiden sijaan palveluntuottajilla on mahdollisuus seurata ajantasaisesti asiakasvastausten tallentumista sähköiseen kyselyyn.
Kyselyt ja kysymyskortit
Seurantaan kuuluu kaksi kyselyä, jotka ovat suunnattu kotihoitoa ja ympärivuorokautista palveluasumista saaville asiakkaille. Sähköisen kyselyn rinnalle on tehty kyselyt, joita voidaan toimintayksiköissä tulostaa asiakkaiden käyttöön.
Tärkeää: Myös paperisiin kyselyihin tulee liittää kirjautumistunnukset sähköiseen kyselyyn. Kaikilla asiakkailla tulee olla mahdollisuus vastata itse tai avustajansa kanssa sähköiseen kyselyyn, jolloin vastaus palautuu suoraan THL:ään. Kyselyyn tulee liittää myös vastausohje, jossa kuvataan miten ja mihin kysely palautetaan.
Kyselyt voi jakaa asiakkaille aikaisintaan 10.1.2024 kun THL:n sähköinen kysely avautuu. Kyselyt ovat saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Kyselystä on tehty myös kysymyskortit helpottamaan vastaamista. Kysymyskortit on tarkoitettu etenkin tilanteisiin, joissa kysymyksiä käydään läpi asiakkaan kanssa keskustellen.
Kyselyt ja kysymyskortit suomeksi:
- Kysely kotihoidon asiakkaille (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.6MB
- Kysely ympärivuorokautisen palveluasumisen asukkaille (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.3MB
- Kysymyskortit kotihoidon asiakkaille (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.6MB
- Kysymyskortit ympärivuorokautisen palveluasumisen asukkaille (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.3MB
Kyselyt ja kysymyskortit ruotsiksi:
- Enkät för klienter inom hemvården (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.6MB
- Enkät för invånare på serviceboende med heldygnsomsorg (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.3MB
- Frågekort för klienter inom hemvården (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.6MB
- Frågekort för invånare på serviceboende med heldygnsomsorg (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.3MB
Kyselyt ja kysymyskortit englanniksi:
- Survey for the clients of home care (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.6MB
- Survey for the residents of 24/7 sheltered housing (pdfTiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.3MB )
- Question cards for the clients of home care (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.6MB
- Question cards for the residents of 24/7 sheltered housing (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.3MB
Toimintayksiköt vastaavat paperivastauksen tallentamisesta sähköiseen kyselyyn. THL ei toimita yksiköihin paperisia kyselyjä, eikä vastaanota paperille annettuja vastauksia.
Kyselyn vastausohjeet asiakkaille
Asiakkaille jaettavista kyselyn vastausohjeista on tehty kaksi vaihtoehtoa, joista toimintayksikkö valitsee toteutustapansa mukaan jommankumman. Vastausohjeisiin tulee liittää sähköisen kyselyn kirjautumistunnukset, jotka THL toimittaa yksiköihin sähköisesti. Vastausohjeet ovat saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Vastausohje on erikseen
1) asiakkaille, jotka vastaavat sähköiseen kyselyyn, eikä paperista kyselyä ole tarjolla ja 2) asiakkaille, jotka voivat valita, vastaatko he sähköiseen vai paperiseen kyselyyn.
Kyselyn vastausohjeet suomeksi:
- Vastausohje sähköiseen kyselyyn (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 52kB
- Vastausohje sähköiseen tai paperiseen kyselyyn (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 44kB
Kyselyn vastausohjeet ruotsiksi:
- Svarsanvisning på den elektroniska enkäten (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 42kB
- Svarsanvisning på en elektronisk enkät eller en pappersenkät (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 46kB
Kyselyn vastausohjeet englanniksi:
Ohjeet sähköiseen kyselyyn kirjautumisesta
Ohje tallentajalle kyselyyn kirjautumisesta
- Ohje tallentajalle kyselyyn kirjautumiseen ja vastausten tallentamiseen (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 231kB
- Anvisning till dataregistreraren för att logga in och spara svar till enkäten Berätta om din service (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 228kB
Ohje vastaajalle kyselyyn kirjautumisesta
Ohje toimintayksikön vastaustilanteen tarkistamisesta
Palveluntuottajalla on mahdollisuus seurata ajantasaisesti toimintayksiköidensä asiakasvastausten tallentumista sähköiseen kyselyyn THL:n verkkopalvelussa. Vaiheittainen ohje vastaustilanteen seurantaan:
Asiakkaiden ja läheisten tiedotemateriaalit
Toimintayksiköt voivat tiedottaa asiakkaita ja heidän läheisiään Kerro palvelustasi -kyselystä ennakolta. Tiedotemateriaaleja on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi. Yksiköt voivat myös käyttää tiedottamisessa omia viestintämateriaalejaan. Tiedottamisessa voi hyödyntää yksiköille tuttuja viestintäkanavia.
Tiedote asiakkaille ja läheisille
- Tiedote: Auta meitä parantamaan palveluja – vastaa kyselyyn (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 49kB
- Meddelande: Hjälp oss att förbättra servicen – svara på enkäten (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 51kB
Juliste tiedonkeruusta esimerkiksi ilmoitustaululle asiakkaiden ja heidän läheistensä nähtäville
- Juliste: Oletko tyytyväinen palveluihisi? (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 34kB
- Poster: Är du nöjd med servicen du får? (pdf)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 36kB
Mainoskuvat esimerkiksi toimintayksikön infonäytölle
- Mainoskuva, vaaka: Oletko tyytyväinen palveluihisi? (png 1769 kt)
Reklambild, horisontal: Är du nöjd med servicen du får? (png 1768 kb) - Mainoskuva, pysty: Oletko tyytyväinen palveluihisi? (png 1481 kt)
Reklambild, vertikal: Är du nöjd med servicen du får? (png 1478 kb)
Tiedonkeruun toimintaohjeeseen sisältyvää ohjeistusta on luettavissa myös verkkosivuillamme seuraavasti:
Kysyttävää?
Jos et löydä ohjeistuksesta vastausta kysymykseesi, kannattaa katsoa vastauksemme usein kysyttyihin kysymyksiin:
Usein kysytyt kysymykset
Voit olla meihin yhteydessä myös sähköpostitse kerropalvelustasi(a)thl.fi.
Kerro palvelustasi -kyselyn tiedonkeruun toteutusta käsittelevästä osuudesta on tehty tallenne, jossa on tekstitykset suomeksi ja ruotsiksi. Tekstityksen kielen voi vaihtaa YouTube -videon asetuksista (ratas videon oikeassa alalaidassa).
Miten kansallinen Kerro palvelustasi -asiakaskysely toteutetaan? (YouTube)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Vanhuspalvelulaki (980/2012)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
24 a § Palvelujen laadun seuranta
THL toteuttaa valtakunnallisen asiakaskyselyn joka toinen vuosi. Toimintayksiköiden velvoitteena on huolehtia, että asiakkailla on mahdollisuus antaa vastauksensa kyselyyn ja että asiakkaat informoidaan kyselyn tarkoituksesta ja tietojen julkaisemisesta.
6 § Palvelujen riittävyyden ja laadun arviointi
Hyvinvointialueiden tehtävänä on arvioida vuosittain sosiaalipalvelujen riittävyyttä ja laatua alueellaan. Tämän arvioimiseksi palautetta tulee kerätä palvelujen käyttäjiltä, heidän läheisiltään sekä hyvinvointialueen henkilöstöltä.
Valvontalaki (741/2023)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
26 § Omavalvontaohjelma
27 § Palveluntuottajan omavalvonta
Palaute asiakkailta, heidän läheisiltään ja henkilöstöltä on huomioitava palveluyksikön omavalvontasuunnitelmaa tehtäessä (27 §), sekä palvelunjärjestäjän tai useammassa palveluyksikössä palveluja antavan palveluntuottajan omavalvontaohjelman toteutumista seurattaessa (26 §).