Hyvää elämää vanhuspalveluissa
THL järjesti vuonna 2023 verkkotapahtumien sarjan hyvästä elämästä vanhuspalveluissa
Verkkotapahtumien sarja koostui kolmesta tapahtumasta, jotka käsittelivät hoivakodin toiminnallista arkea, kotona-asuvien yksinäisyyttä ja sitä, miten asiakaspalautetta voidaan hyödyntää palvelujen kehittämisessä. Tavoitteena oli nostaa esiin kansallisessa vanhuspalvelujen asiakaskyselyn tuloksissa korostuneita teemoja, koota yhteen asiantuntijoiden kokemuksia ja ratkaisuja, sekä tarjota heille alusta verkostoitumiselle.
- Yksinäistä arkea kotona – miten lievittää ikäihmisten yksinäisyyttä?
- Miten rakennetaan hyvä arki hoivakodin asukkaalle?
- Miten hyödyntää asiakaspalautetta vanhuspalvelujen kehittämisessä?
Yksinäistä arkea kotona – miten lievittää ikäihmisten yksinäisyyttä?
Tapahtuman ajankohta: 7.9.2023
Tapahtuman pääteemana oli kotihoidon asiakkaiden yksinäisyys ja sen lievittäminen. Tapahtumassa kuultiin puheenvuoroja ja dialogeja esimerkiksi yksinäisyyden käsitteestä, yksinäisyyden tunnistamisesta ja ryhmämuotoisesta toiminnasta yksinäisyyden ehkäisyssä. Tapahtumaan kuului ennakkotyöskentelyä ja keskusteluryhmätyöskentelyä tapahtuman aikana. Teimme tästä koosteen yhdessä tapahtuman puhujien kanssa:
Lisäksi olemme julkaiseet uutisen teemalla “Vartti ei riitä aitoon kohtaamiseen” – Kotihoidon kiire voitaisiin ratkaista yhdessä työntekijöiden kanssa.
Miten rakennetaan hyvä arki hoivakodin asukkaalle?
Tapahtuman ajankohta: 30.3.2023
Tapahtumassa keskiössä olivat hoivakodeissa asuvien ikäihmisten toimijuus, mielen hyvinvointi, toiminnallinen arki sekä kumppaniyhteistyö tämän mahdollistamisessa. Tapahtuman painotus oli ryhmätyöskentelyssä. Kokosimme ryhmätyöskentelyssä nousseita havaintoja yhteen yhdessä tapahtumassa esiintyneiden ja ryhmätyöskentelyä johtaneiden hoivapalvelujen asiantuntijoiden kanssa. Tutustu kahteen julkaisuun:
- Hoivakodin hyvä arki – asukkaiden mielen hyvinvointi ja toimijuus (pdf).
- Hoivakodin hyvä arki – toiminnallinen arki ja kumppaniyhteistyö (pdf).
Verkkotapahtuman aiheista olemme julkaisseet myös:
- Blogikirjoituksen: ”Kotona olisi niin paljon tekemistä” – toiminnallinen ja merkityksellinen arki ei saa päättyä hoivakotiin muuttaessa
- Uutisen: THL:n kysely: Lietolainen ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikkö Teijuntupa sai asiakkailta kiitosta harrastus- ja virkistystoiminnasta
Miten hyödyntää asiakaspalautetta vanhuspalvelujen kehittämisessä
Tapahtuman ajankohta: 30.11.2023
Ikäihmisten palvelujen kehittäjille ja asiantuntijoille suunnattu verkkotapahtuma asiakaspalautteen hyödyntämisestä palvelujen kehittämisessä.
Verkkotapahtuman aiheesta olemme julkaisseet uutisen: