Kerro palvelustasi – Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seuranta
Ajankohtaista
Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seuranta eli Kerro palvelustasi -kysely toteutettiin 10.1.–27.3.2024 kotihoidossa ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa koko Manner-Suomessa. Kiitos kaikille osallistujille!
Julkaisut
- Tiedote 16.9.2024: Neljännes kotihoidon asiakkaista on tyytymätön ulkoilun määrään – osa tarvitsisi enemmän tukea ulkoiluun
- Kyselyn tulokset julkaistaan lokakuussa 2024. Palveluntuottajille ja toimintayksiköille on lähetetty yhteenveto omista tuloksistaan.
Tavoitteet ja toteutus
Kansallinen asiakastyytyväisyyden seuranta sisältyy vanhuspalvelulain uudistukseen. THL toteuttaa vuodesta 2024 alkaen kansallisen kyselyn joka toinen vuosi. Vanhuspalvelujen toimintayksiköillä on jatkossa velvollisuus huolehtia, että heidän asiakkaillaan on mahdollisuus vastata kansalliseen Kerro palvelustasi -asiakaskyselyyn. Lakisääteisen seurannan piirissä ovat palvelua säännöllisesti ja pitkäaikaisesti saavat iäkkäät asiakkaat kotihoidossa ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa (Vanhuspalvelulaki 980/2012, 24 a §). Kyselyn avulla selvitetään asiakkaiden kokemuksia palvelun laadusta, sekä vastaako palvelu asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin.
Kerro palvelustasi -kyselyn tavoitteena on
- seurata vanhuspalvelujen laatua asiakastyytyväisyyden näkökulmasta.
- tuottaa vertailutietoa vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyydestä kansallisella, alueellisella ja toimintayksikkökohtaisella tasolla. Tulokset raportoidaan kaikille avoimessa raportointipalvelussa.
- tuottaa asiakastyytyväisyystietoa hyvinvointialueiden, palveluntuottajien ja toimintayksiköiden tietojohtamisen tueksi. Palveluntuottajat ja toimintayksiköt saavat omia palvelujaan koskevat tulokset käyttöönsä ja kehittämistyönsä tueksi.
- tukea kansallista päätöksentekoa asiakastyytyväisyystiedolla.
THL toimittaa tiedonkeruuohjeet ja -materiaalit kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköihin. Asiakkaat saavat kyselyt omasta yksiköstään. Tiedonkeruussa käytetään rinnakkain sähköisiä ja paperisia kyselyjä. Asiakkaat voivat vastata kyselyyn joko itse tai tuettuna. Kyselyyn osallistuminen on asiakkaille vapaaehtoista.
THL toteutti kansallisen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden pilottikyselyn keväällä 2022. Kyselyyn vastasi yhteensä lähes 42 000 asiakasta.
Yhteystiedot
Teija Hammar
johtava asiantuntija
puh. 029 524 7149
Suvi Leppäaho
projektikoordinaattori
puh. 029 524 7423
Pauliina Havakka
erikoistutkija
puh. 029 524 8034
sähköposti: kerropalvelustasi(a)thl.fi ja [email protected]
24 a § Palvelujen laadun seuranta
THL toteuttaa valtakunnallisen asiakaskyselyn joka toinen vuosi. Toimintayksiköiden velvoitteena on huolehtia, että asiakkailla on mahdollisuus antaa vastauksensa kyselyyn ja että asiakkaat informoidaan kyselyn tarkoituksesta ja tietojen julkaisemisesta.
6 § Palvelujen riittävyyden ja laadun arviointi
Hyvinvointialueiden tehtävänä on arvioida vuosittain sosiaalipalvelujen riittävyyttä ja laatua alueellaan. Tämän arvioimiseksi palautetta tulee kerätä palvelujen käyttäjiltä, heidän läheisiltään sekä hyvinvointialueen henkilöstöltä.
26 § Omavalvontaohjelma
27 § Palveluntuottajan omavalvonta
Palaute asiakkailta, heidän läheisiltään ja henkilöstöltä on huomioitava palveluyksikön omavalvontasuunnitelmaa tehtäessä (27 §), sekä palvelunjärjestäjän tai useammassa palveluyksikössä palveluja antavan palveluntuottajan omavalvontaohjelman toteutumista seurattaessa (26 §).
Vanhuspalvelujen tila -seuranta
Vanhuspalvelujen tila -seurannassa kerätään tietoa ympärivuorokautisen hoidon henkilöstömitoituksesta, kotihoidon riittävyydestä, johtamisesta ja toimintatavoista vanhuspalvelujen toimintayksiköissä sekä vanhuspalvelujen järjestämisestä.