Genomförandet av enkäten

Skolelev och mobiltelefon.

Utvecklingsnyheter: Enkäten Hälsa i skolan utvecklas genom att diskutera med barn och unga

Blanketterna för och genomförandet av enkäten Hälsa i skolan reformeras. I fortsättningen kommer blanketterna att vara mer än en tredjedel kortare än under de senaste åren. Vid valet av frågor har de viktigaste faktorerna varit uppföljningsdata som läroanstalterna, kommunerna och välfärdsområdena är avsedda att använda samt hur begripliga frågorna är för barn och unga. Vid utformningen av blanketterna har man gått igenom tidigare respons från elever och lärare, diskuterat uppföljningsbehoven med representanter för kommuner och läroanstalter och identifierat centrala uppföljningsindikatorer.

Vad ändras med blanketter? Utmaningarna med barns och ungas läskunnighet beaktas bättre än tidigare.

  • Långa indikatorer, som är svåra för vissa att förstå, har minskat.
  • Svarsalternativen för vissa frågor har också förenklats och frågornas ordningsföljd har förtydligats.

Diskussionen med barn, unga och lärare har varit central i framtagandet av undersökningen. Frågorna på blanketterna har testats i fokusgruppsintervjuer i skolor och läroanstalter med cirka 450 barn och unga. Intervjuerna har genomförts för att ta reda på hurdant ordförråd, menings- och frågestruktur målgruppen förstår och vad eleverna tycker om frågorna. Blanketterna har modifierats utifrån erfarenheterna från intervjuerna. Selkokeskus experter har gett utlåtanden om de frågeformuleringar som är avsedda för blanketterna. Svarstiden för förkortade blanketter testades med 500 elever och mer än 90 procent av dem svarade på mindre än en halvtimme.

Hurdan information kommer undersökningen att ge i framtiden? Undersökningen ger grundläggande uppföljningsdata. Den har samlats på ett antal utgåvor sedan 1996. Under de senaste åren har blanketterna innehållit ett stort antal indikatorer som är avsedda för forskningsändamål. De minskas genom att fokusera på basuppföljningen, som läroanstalterna, kommunerna och välfärdsområdena kan använda som bakgrundsinformation för att utveckla sin verksamhet och för lokala diskussioner. Dessutom kommer undersökningsmaterialet att användas för vetenskaplig forskning.

Hur kommer respondentgrupperna att förändras? I enkäten Hälsa i skolan deltar årskurserna 4-5 och 8-9 i den grundläggande utbildningen samt elever i årskurs 1 och 2 i gymnasiet. Bland yrkesläroanstalterna deltar också studerande över 21 år och studerande i utbildning som handleder för examensstudier (Hux) för första gången i följande enkät som genomförs i årskurs 1 och 2. Målet är att göra det lättare att ordna undersökningen vid yrkesläroanstalter där svarsprocenten har varit lägre än vid andra läroanstalter.

Förtydligande av blanketter. När blanketterna har förenklats kommer separata lättlästa blanketter att överges eftersom deras innehåll inte var tillräckligt enhetligt för att kunna rapporteras tillsammans med frågor på standardspråk.
Metodrapport om användningen av de lättlästa blanketter (på finska)

Information om genomförandet av enkäten

Enkäten Hälsa i skolan genomföras vartannat år. Nästa datainsamling sker våren 2025.

Enkäten besvaras av:

  • elever i årskurserna 4 och 5 i grundskolan 3. - 31.3.2025
  • elever i årskurserna 8 och 9 i grundskolan 1. - 30 4.2025
  • första och andra årets studerande vid gymnasier ;1. - 30 4.2025
  • första och andra årets studerande vid yrkesläroanstalter 3.3. - 30 4.2025.

I gymnasierna riktas enkäten till studerande som inleder den allmänbildande gymnasieutbildningen eller en utländsk examen och i yrkesläroanstalterna till studerande som går på en utbildning som leder till en läroplansbaserad yrkesinriktad grundexamen och på en utbildning som handleder för examensutbildning (Hux). År 2025 riktas enkäten till studerande som inlett sina studier under 2023–2025.

Vi hoppas att även specialskolor och -läroanstalter deltar i enkäten.

Enkäten besvaras under lärarens uppsikt på skoldag. Eleverna/studerandena besvarar enkäten anonymt.

Ytterligare information om genomförandet

Enkäten Hälsa i skolan har utvärderats av THL:s forskningsetiska arbetsgrupp 2012, 2014, 2016, 2017, 2018, 2020 och 2022.