Digipelaamisen motiivit ja palkitsevuus
Digipelaamisen vetovoima voi syntyä lukuisista eri tekijöistä ja pelin palkitsevuus sekä synnyttää että ylläpitää motivaatiota pelaamiseen. Motiivit pelaamiselle voivat esiintyä rinnakkain, päällekkäin ja niiden esiintyminen voi vaihdella päivästä, pelistä ja tilanteesta riippuen. Motiivit voivat liittyä esimerkiksi peleihin ja niiden rakenteellisiin ominaisuuksiin tai kunkin pelaajan henkilökohtaisiin mieltymyksiin. Näin pelaamisen motivaatio on tilanne- ja pelaajasidonnaista eikä sen kuvaamista voi tehdä tyhjentävästi ilman tätä tarkastelukehikkoa.
Pelaamisen palkitsevuus
Palkitsevuus on merkittävä digipelaamisen kiinnostavuutta selittävä tekijä. Ihminen tekee asioita, jotka hän kokee miellyttäviksi, innostaviksi ja hauskoiksi. Palkitsevuudella viitataan aivojen palkitsemisjärjestelmän aktivoitumisen myötä heräävään mielihyvän tunteeseen, joka digipelaamisen parissa voi aktivoitua monesta eri syystä ja eri tavoilla eri pelaajilla.
Digipelaamisen parissa saatavat myönteiset kokemukset motivoivat digipelaamiseen. Palkitsevuus saattaa toisaalta myös vaikeuttaa pelaamiseen käytetyn ajan hallintaa. Pelit on mahdollista suunnitella siten, että ne herättävät erilaisissa pelaajissa myönteisiä kokemuksia ja saavat pelaajat viettämään mahdollisimman paljon aikaa pelien parissa.
Palkitseminen voi olla myös epäsäännöllistä. Epäsäännöllisellä palkitsemisella tarkoitetaan sitä, ettei pelaajaa palkita pelissä jokaisen yrityksen jälkeen vaan ajoittain, tietyn todennäköisyyden mukaisesti. Palkitsemisaikataulun epäsäännöllisyyden ja toiminnan vahvistamisen välisen yhteyden mekanismia hyödynnetään peleissä motivaation ylläpitämisen ja käyttäytymisen muovaamisen apuvälineenä.
Epäsäännöllinen, sattumaan perustuva palkitseminen on tuttua erityisesti rahapeleistä. Epäsäännöllinen palkitsevuus voi tuoda tunteen, että pelissä voi saada palkinnon hetkenä minä hyvänsä, mikä voi tehdä pelin keskeyttämisestä vaikeampaa. Ennustettava tai liian harva palkitseminen ei motivoi jatkamaan pelaamista yhtä tehokkaasti kuin epäsäännöllinen palkitseminen.
Palkitsevuutta voidaan luoda eri tavoin ja useita erilaisia palkitsemisen muotoja voidaan käyttää rinnakkain. Osa peleissä saavutettavista palkinnoista saadaan pitkäjänteisellä pelaamisella ja osan voi saada nopeasti. Myös pelimaailman ulkopuoliset kokemukset, kuten pelaajayhteisön sosiaalinen toiminta, voivat toimia palkintoina.