Terveydenhuollon asiakirjojen välittäminen
Terveydenhuollossa laadittuja asiakirjoja voidaan välittää muille viranomaisille Kanta-palveluun kuuluvan kysely- ja välityspalvelun avulla. Tietojen sähköisellä välityksellä muun muassa nopeutetaan asiakkaan asiointia ja parannetaan asiakkaiden yhdenvertaisuutta sekä tehostetaan organisaatioiden toimintaa.
Nykyisellään palvelu tukee terveydenhuollossa laadittavien todistusten ja lausuntojen välittämistä. Kelaan välitettäviä asiakirjoja ovat:
- SV6 Lääkärintodistus A
- SV7 Lääkärinlausunto B
- SV10 Lääkärintodistus D
- SV97 Lääkärinlausunto erityisäitiysvapaan tarpeesta
- SV75 Todistus raskaudesta tai jälkitarkastuksesta
- SV67 Todistus matkakorvausta varten
Myös Traficomille voi välittää tietoa:
- F122 Lääkärinlausunto ajokyvystä
Kysely- ja välityspalvelun jatkokehittämistä ja uusien mahdollisten asiakirjojen välittämistä on käsitelty kysely- ja välityspalvelun konseptissa.
Kysely- ja välityspalvelun jatkokehittämisen konsepti (sähköinen julkaisu)
Välitettävän sähköisen todistuksen tai lausunnon tietorakenteen valmistelusta vastaa lomakkeen omistajaorganisaatio. THL:n ohjaa tietorakenteiden tekemistä sekä hyväksyy ja julkaisee yhteentoimivat tietorakenteet. Lisäksi THL varmistaa, että kansallisesti yhtenäisiä tietorakenteita hyödynnetään Kanta-palveluun yhteydessä olevissa potilas- ja asiakastietojärjestelmissä.
Ohjeita sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimijan tulee ottaa käyttöön Kanta-palveluun arkistoitavat sähköiset lomakkeet sekä kysely- ja välityspalvelu.
Todistuksen tai lausunnon voi välittää toistaiseksi vain asiakkaan pyynnöstä. Tulevaisuudessa palvelua kehitetään tukemaan myös muita välitysperusteita, joita voivat olla esimerkiksi tiedonantovelvollisuus tai vastaanottajan lakisääteiseen oikeuteen perustuva pyyntö.
Toimintamalli
Sähköisen todistuksen arkistointi ja välittäminen terveydenhuollon ulkopuolelle (Vanhentunut lakiviittausten osalta)
Ohjeita terveydenhuollon tietojärjestelmätoimittajille
Kanta-palvelu vastaa kysely- ja välityspalvelun määrittelyistä, kehittämisestä ja käyttöönotoista. THL vastaa kysely- ja välityspalvelussa tarvittavista tietorakenteista.
Palvelun toiminnalliset määrittelyt
Kysely- ja välityspalvelu Toiminnallinen määrittely versio 1.2 (Julkari)
Sähköisten lomakkeiden sekä kysely- ja välityspalvelun teknisen määrittelyt
Terveydenhuollon todistukset ja lomakkeet (Kanta.fi)
Tietorakenteet
Koodistopalvelussa on saatavana ohjauskoodit, viestinvälitys-vastaanottaja- sekä viestinvälitys-välitysperuste -koodistot, joiden avulla ohjataan asiakirjojen välittämistä kysely- ja välityspalvelun kautta.
Koodistopalveluun on tallennettu myös todistusten ja lausuntojen sähköiset lomakerakenteet, jotka ohjaavat todistusten ja lausuntojen kehittämistä.
Ohjeita vastaanottaville organisaatiolle
Sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuolisten toimijoiden, jotka haluavat vastaanottaa tietoja kysely- ja välityspalvelun avulla, on liityttävä kysely- ja välityspalveluun. Kanta-palvelut ohjeistaa liittyjää kysely- ja välityspalveluun liittymisestä ja palvelun teknisistä yksityiskohdista. Palvelun käyttöönotossa liittyjän on osallistuttava Kelan ohjaamaan yhteistestaukseen ja noudatettava THL:n määräyksen ja ohjeen vaatimuksia.
Lisätietoja ammattilaisille
Terveydenhuollon ammattilaiset:
Todistukset ja lausunnot (kanta.fi)
Kysely- ja välityspalvelu (kanta.fi)